۱۳۹۵ مهر ۱۸, یکشنبه

محمد ملكي:از سال 88 آن حوادثي كه اتفاق افتاد اصولا نظام ولايي و نظام جمهوري اسلامي ديگر وجود نداره


تلويزيون دُرّ ۸/۷/۹۵ : « انتشار نامه ايت الله حسينعلي منتظري به ايت الله خميني نامه اي كه ايت الله منتظري در سال 1360با ايت الله خميني داشت در اين نامه از اعدام دختران سيزده ساله تنها به جرم تند زباني سخن گفت حكم شانزده سال زندان براي نرگس محمدي اظهارات محسن رضايي در شبكه خبر نظام و بالا گرفتن اعتراضات مدني مردم در كشور موضوعاتي بود كه در گفتگو با دكتر محمد ملكي مطرح شد توجه شما رو به اين گفتگو جلب ميكنم آقاي ملكي سپاسگزارم ازاينكه وقتتان را دوباره به ما داديد ..
.
س-بعنوان اولين سئوال آقاي ملكي بعد از انتشار فايل صوتي ايت الله منتظري و نامه عذر خواهي سعيد مرتضوي درارتباط با جنايات صورت گرفته در سال 88دو روز پيش سايت ايت الله منتظري نامه اي رو منتشر كرد كه ايت الله منتظري اين نامه رو در سال 1360 خطاب به ايت الله خميني نوشتند و در اين نامه صحبت از اعدام دختران سيزده ساله تنها به جرم تند زباني كردن صحبت از جنايات سپاه پاسداران در ان زمان با دست باز كردن ميخواستم تحليل شما رو در اين ارتباط بدونم
ملكي: همانطور كه فرموديد آقاي منتظري نه فقط بحث ها و حرفهاشو در اين فايل شخصي گفتند همچنين ايشون از اوايلي كه مطلع شد كه در زندان اوين و ديگر زندانها چه ميگذرد بخصوص رفتاري كه با دختران چه كردند اعتراض خودش را اعلام كرد و نامه هاي متعددي نوشت و دراين نامه هست كه نوشته دختران حامله را اعدام ميكنيد .... از اعدام ها عرض كنم كه اين رفتار كه در زندانها انجام ميشد فقط منحصر به سال 67 نبود از سه روز اولي كه بعداز سي خرداد كه اينها شروع كردن به اعدام و كشتار اين مسئله بوده و هميشه هم بوده و به اعتراض كساني مثل ايت الله منتظري قرار گرفته.
مجري: آقاي ملكي شما به اعدامها اشاره كرديد شاهديم كه روند سركوب ها و اعدامها هر روز كه ميگذره رو به افزايشه تعداد اعدامهايي كه در چند روز گذشته اعلام شد 27 اعدام بود در دو سه روز گذشته و 17 تا اعدام فقط در وكيل آباد مشهد بود و ما خبر دار شديم كه اعدامها دست جمعي در زندانها صورت مگيره يعني در گرو ههاي 7-8 تايي محكومين به اعدام رو ميارن و با همديگر اويزان ميكنند به آن ميله مرگ و آن ميله اعدام و از سوي ديگه شاهد سركوب ها هستيم همين حكم 16سالي كه براي خانم نرگس محمدي صادر شد توسط قاضي صلواتي سئوال من از شما اينكه اين روشي رو كه نظام حاكم بر ايران براي ادامه حكومت خودش در نظر گرفته يعني سركوب و اعدام ايجاد رعب و وحشت در جامعه تا كي كار خواهد كرد؟
ملكي: ببينيد من خودم بارها گفتم و نوشتم و بهمين دلايل بود اين اعدامها عرض كنم فله اي كه انجام ميشد و شما ميدونيد اعدام يك فرد نيست اعدام يك خانواده است اعدام يك جمعيت است وقتي كه شما يك فردي رو اعدام ميكنيد، هر جور كه حسابش رو بكنيد، خانواده اش متلاشي ميشه، خانواده اش پاشيده ميشه، اينها كه اعدام ميشوند اكثرا زن دارن و بچه دارن خانواده دارن توجه ميكنيد اين بر خلاف ائين و قصاص حياته كه در قران ميگه در قران ميگه ببخشيدكه ميتونيد ببخشيد ...متاسفانه اينها قسمتي از آيه را ميگرن و بقيه رو ول ميكنند ...ما از روز اولي كه نظام ولايي به كار آمد يادمه كه كارهايي كه آقاي خلخالي كرد و يا قبل از ان اعدامهاي.. . تا كي بايد اين وضع ادامه داشته باشه خوب به قولي مملكت داره پاشيده ميشه از همه خانواده ها و متلاشي ميشن، جمع شديم دو سه نفر من بودم خانم سيمين بهبهاني و يكي دونفر ديگر الان يادم نيست اين جريان لغو حكم اعدام كه دنيا توجه زيادي ميكنه عجيب اينكه خانم محمدي يك زن طرفدار حقوق بشراست همه چيزش رو از دست داده بچه هايش دربدر هستن ...تازگي امده آقاي صلواتي اون رو در حكم هم نوشتن كه به دليل عرض كنم كه پايه گذاري يا بوجود آوردن لگام كه يك گروهك غير قانوني است ايشون محكوم به ده سال زندان ميشه ... من بارها اعلام كردم كه خانم محمدي به هيچ وجه از بنيانگذاران نبوده من و چند نفر ديگر بوديم ...و اگر مسئوليتي داره و حكمي داره و جزايي داره و اگر هر چي دارد ما مسئوليم، اين نيست خيلي از دانشمندان كه آمدند و پشتيباني كردن و اين يك مسئله اسلامي است كه آقا نكنيد اعدام ....من با صداي بلند اعلام ميكنم در مجامع اعلام ميكنم و در همه محافل اعلام ميكنم كه لگام رو من تاسيس كردم و مسئوليتم هست خانم محمدي ممكن است در دادگاه از روي عصبانيت يك حرفي زده باشه به هيچ وجه خانم محمدي موسس لگام نبود و يك عضو ساده لگام بود خواهش ميكنم اعدام نكنيد همه جا بگيد اين زن بيگناه رو و قهرمان دفاع از حقوق بشر رو از اين وضع نجات بدن.
مجري: آقاي ملكي دو روز پيش شاهد بوديم كه آقاي محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در شبكه خبر جمهوري اسلامي ايران در برابر چشم همگان گفت كه تصميماتي كه اوايل انقلاب بخصوص در ارتباط با جنگ گرفته ميشد، اين تصميمات توسط ايت الله هاشمي رفسنجاني و مقام رهبري گرفته ميشد و خوب اشتباهات زيادي انجام شد تصميمات خيلي اشتباهي گرفته شد بر اثر بي تجربگي، مورد جنگ اشاره كردند به ورود ايران به خاك عراق اشاره كردن بعداز آزاد سازي خرمشهر و گفتن اين كار بسيار اشتباهي بود كه هزينه هاي بسيار سنگيني رو براي مملكت ببار آورد و ميخواستم نظر شما رو در اين باره بدونم براي اولين بار هست كه از سران عالي رتبه، رضايي در هنگام جنگ بالاترين مقام نظامي بودند ...براي اولين بار در تلويزيون جمهوري اسلامي ميان و اعتراف به اشتباه ميكنند آنهم اشتباهاتي كه چنان هزينه هاي بسيار سنگيني بر مملكت ما تحميل كرد.
ملكي: ...منهم شنيدم كه آقاي رضايي گفتش كه اين اشتباه بود و اين اشتباه به چه قيمتي تمام شد قسمت اعظم خسارات و كشته هايي كه داشتيم، طبس، فتح خرمشهر و وارد شدن ايران به خاك عراق بود كه صد ها هزار تن كشته و مجروح شدن و ميليارد ها دلار خسارت شد ومملكت تبديل به ويرانه شد حالا ايشون مياد ميگه مااشتباه كرديم آخه يكسري اشتباهاتي هست كه قابل توجيه نيستش ليوان نيست كه بگذاري انور بيفته بشكنه اين اشتباهات واقعا قابل پيگيري و بررسي است اين از يكطرف از يكطرف ديگه چرا در شرايط فعلي اينها عرض كنم كه اعتراف ميكنند قبل ازاينكه فايل صوتي آقاي منتظري منتشر شد كه ديگر هيچ شك و ترديدي درش نبود كه اتفاقات افتاده اين جنايات صورت گرفته و حالا معلوم ميشه يواش يواش تعداد خيلي بيشتر از اين حرفها اي است كه آقاي منتظري گفته بود نزديك تهران و همه شهرستانها گور هاي دسته جمعي پيدا ميشه و حالا آقاي مرتضوي مياد ميگه من معذرت ميخواهم يعني داره اعتراف ميكنه كه اينكار رو كرده در داستان ورچك و.. يا عرض كنم كه سبز علي مياد اعتراف ميكنه كه بله ما اشتباه كرديم اينها نتيجه مسائلي هست كه در مملكت ادامه داره در مملكت واقعا ميگم معلمين در سراسر كشور تظاهرات كردن توجه ميكنيد، شعار ميدادن كه اقا حقوق ما يك ميليون يك آقاي ديگه در دانشگاه ها الان دانشگاه صنعتي شريف يا دانشگاه ها بهم ريخته هست دانشجويان اعتراض دارن براي پولي شدن عرض كنم يا كارگران يا بازاريان همه در حال هيجان و ناراحتي هستن اينها ميخواهند خودشون رو تطهير كنند اصلا مورد تطهير نيست اصلا رسيدگي به اين هست كه چرا اينكار شده براي همين، روي همين اصل ما پيشنهاد كرديم دادخواهي بشه از كساني كه اينكار ها رو انجام دادن و اين دادخواهي ها فقط مربوط به سال 67 نيست. از اولي كه از سال 60 كه اينها شروع كردن به كشتار مردم من خودم سال 60 در زندان بودم شاهد چه صحنه هايي و چه كشتار ها و چه عرض كنم، اعدام ها چند صد نفر رو بودن و ديدم، عرض كنم كه دراين نامه اي هم كه اخيرا نوشتم اشاره كردم بعد از اسناد جنگ همه فاش ميشه ديديد كه آقاي رضايي مسائل جنگ مسائل بسيار زياد داره بسياري از حقايق هنوز مجهوله چرا وارداين جنگ شديم و چرا بعد ادامه داديم چرا اين كار رو كرديم اينها مسائلي است كه در هر حال شرايط زمان، زمان مملكت طوري است كه مثل اينكه ....هر كسي ميخواد خودش رو به هر ترتيبي تبرئه بكنه
مجري: سئوال آخر من آقاي ملكي همينطور كه گفته شد روند سركوب ها روز به روز بالا ميگيره ....چرا سران نظام به جاي تدبير و به جاي پرداختن به دادخواهي مردم ودلجويي از مردم انها رو مورد سركوب بيشتر قرار ميدن.
ملكي: بنده عرض كردم بينيد من خودم شخصا معتقدم كه از سال 88 آن حوادثي كه اتفاق افتاد و آن تظاهراتي كه مردم كردن اصولا نظام ولايي و نظام جمهوري اسلامي ديگر وجود نداره همه چيز پاشيده شده از هم، توجه ميكنيد دستها رو شده، هر روز مشاهده ميكنيد از هر گوشه مملكت تظاهرات هستش و اينها فقط توانستن با اين اعدامها كه در آن هفته و در اين هفته چند ده اعدام رو انجام بدن به خيال خودشون ترس و وحشت در مردم ايجاد بكنند و عرض كنم كه ازتكرار حوادثي مانند 88جلو گيري بكنند ولي نارضايتي و عرض كنم كه مشكلات مردم آنقدر بسياره كه شما ببينيد از نظر مادي من از خودم بگم من پنجاه سال در دانشگاه تهران و دانشگاه هاي ديگر تدريس كردم فكر ميكنيد الان چقدر من حقوق ميگيرم من زير دو ميليون تومان حقوق ميگيرم ...من چه جوري زندگي بكنم، مثل من هزاران هستند يك معلمي كه يك ميليون تومان حقوق ميگيره و خانه هم نداره اين چه جوري زندگي بكنه اين مجبوره از كلاس كه مياد بيرون، برود رو تاكسي و مسافركشي بكنه يا موقعي كه سركلاس درس ميده مشغله اش اين باشه كه بره چكار بكنه و جواب زن و بچه اش رو چي بده ما در چنين شرايطي هستيم در چنين شرايطي كه همه فساد ها و فقر و دزدي و چپاول غوغا ميكنه و دراين شرايط شما ميبينيد كه خودشون همديگر را لو ميدهند كه حقوق هاي آنچناني ميگيرن مثلا صد برابر من ميگرن عرض كنم من كه استاد دانشگاه بودم و رئيس دانشگاه بودم .......».