۱۳۹۴ مهر ۳۰, پنجشنبه

فرار مغزها يا فراري دادن مغزها؟!



خامنه‌ای در همایشی تحت نام ’نخبگان فردا’ ابراز نگرانی و وحشت کرد که «کسانی بیایند جوانهای ما را دلسرد کنند؛ هم دلسردی از حال، هم دلسردی از آینده؛ [این که بگویند] «آقا چه فایده دارد؟ برای که؟ برای چه؟ اینها دلسردکننده است، اینها خیانت است. هرکس بکند، خیانت است»


در پی این ابراز نگرانی‌های خامنه‌ای، تلویزیون رژیم گفتگویی با عنوان «چه کسانی برای نخبگان بلیط بدون بازگشت می‌گیرند» تشکیل داد که در آن کارگزاران رژیم به فاجعه‌بار بودن سیاستهای رژیم در دانشگاهها اعتراف کردند. بخش‌هایی از این گفتگو از این قرار است:
تلویزیون شبکه2 رژیم 22مهر94- گفتگوی ویژه: جواد هروی: ”این ناتوانی ما در جذب به موقع و سریع فارغ‌التحصیلان برترمان هست که فضا را باز می‌کند برای این‌که دیگران بیان از این استفاده کنند. ... من در 28سال سابقه دانشگاهی و ده سال، نزدیک ده سال معاون دانشگاه شریف بودم، چیزی به نام یک سازمان برای این منظور ندیدم، یعنی چیز سازمان‌یافته‌ای ندیدم. کم‌کاری این طرف است، می‌خواهم تقصیر را گردن آنطرف نیندازم، اتفاقاً برعکس تقصیر را روی کم کاری، بعضاً تنگ نظری، کوتاهی خودمان ببینم. اگر بچه‌های ما از این‌جا رغبت نشان می‌دهند به آنطرف (خارج کشور)... . در جذب فارغ‌التحصیلان دکترا، ما چه فرآیندی را طراحی کردیم؟! در دانشگاهها و پژوهشگاههای کشورمان در 5سال گذشته“..

مجری تلویزیون: ”مسیر جذب طولانی، طاقت‌فرسا، و برنده هست برای کسی که می‌خواهد جذب بشود در دانشگاههای ما“.

هروی: ”دوست دارم از وزارت علوم بپرسید در 15سال گذشته از این رتبه‌های یک تا صد کنکور، می‌شود 1500 تا، چند نفر آنها را بعد از فارغ‌التحصیلی بورس داد، با بورسیه وزارت علوم فرستاد خارج از کشور، اینها عمدتاً بالای 90 درصدشان بورس از آنطرف گرفتن و رفتند، یعنی ما خودمان پشت کردیم به فارغ‌التحصیلان، به آنهایی که شناسایی کردیم به‌عنوان برترینهای کنکور، حتی نرفتیم سراغشون بگوییم آقا، ما می‌خواهیم، ما به شما بورس بدهیم، بروی خارج از کشور درس بخوانی“.

اینها گوشه‌هایی از اعترافها کارگزاران خود رژیم است. بورسیه نشدن نخبگان واقعی ایرانی آن روی سکة بورسیه شدن آقازاده‌ها و نورچشمی‌هاست که آخوند روحانی در جنگ و دعوای باندی به آن اعتراف کرد و به استیضاح فرجی دانا، وزیر علومش انجامید و وقتی هم که افتضاح بالا گرفت خود خامنه‌ای وارد شد و گفت که سر و صدا و جنجال درست نکنیند.

بله، در نظام ولایت‌فقیه، علم و دانش و توسعه، اگر در خدمت بقای رژیم آخوندی نباشد، جایی ندارد. وقتی آخوندها تمام ثروت این مملکت را صرف پروژه‌های جاه‌طلبانه اتمی و صدور تروریسم به عراق و سوریه و یمن می‌کنند، دیگر بودجه‌یی برای پرداختن به دانشگاه و دانشگاهی باقی نمی‌مانده و آن‌چنان که کارگزاران رژیم اعتراف کردند، زیر این فشار «طاقت فرسا» و «برنده» و زیر این اختناق و سرکوب، دانشجویان، متخصصان و نخبگان ایرانی، راهی جز جلای وطن پیدا نمی‌کنند.

نکته جالب دیگر در حرفهای خامنه‌ای این است که اولاً به دانشجویان و به قول خودش نخبگان توهین می‌کند که به‌خاطر رفاه، راهی کشورهای اروپایی می‌شوند و به کسانی هم که می‌ترسد اسم آنها را بیاورد حمله می‌کند که چرا دانشجویان را از رژیم دلسرد می‌کنند، اما درست بعد از حرفهای خلیفه طلسم‌شکسته در برنامه‌یی که تلویزیون رژیم برای تأکید بر حرفهای خامنه‌ای راه‌اندازی می‌کند، معلوم می‌شود که علت اصلی فرار مغزها سرکوب و چپاول رژیم است که در رأس ن خود خامنه‌ای است. به‌این می‌گویند آثار پایانی نظامی که تبلیغ برای ولی‌فقیه آن، همزمان به ضد او هم تبدیل می‌شود.

مهدي همداني