۱۴۰۰ آبان ۱۷, دوشنبه

شمخانی در اولین واکنش رسمی ترور نافرجام الکاظمی را «فتنه» توصیف کرد


 این حمله در زمانی صورت می‌گیرد که جناح‌های وابسته به ایران در عراق با تجمع در منطقه سبز بغداد، ادعا می‌کردند که شکست آن‌ها در انتخابات پارلمانی نتیجه تقلب گسترده بوده است


علی شمخانی، دبیر کل شورای عالی امنیت ایران در اولین واکنش رسمی به حادثه ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، آن را «فتنه جدید» خواند و ریشه آن را در «اتاق‌های فکر خارجی» دانست.

این در حالی است که «نور نیوز» وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ایران، با «مشکوک» توصیف کردن ترور نافرجام الکاظمی، آن را «قابل تأمل» دانست.

با این حال، هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی حادثه را محکوم نکرده‌اند. خبرگزاری دولتی «مهر» نیز این حمله را «فتنه خارجی» توصیف کرد و آن را پروژه‌سازی علیه شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق دانست.

مهر تنها خبرگزاری نبود که با مشکوک خواندن این حادثه، آن را به عوامل خارجی نسبت داده و حتی آن را حادثه‌ای نمایشی دانست. شماری از خبرگزاری‌های دیگر مانند «تسنیم»، «ایرنا» و «خبرآنلاین»، با انتشار نسخه‌ای از گزارش «نورنیوز»، این حادثه را مشکوک و یا ساختگی خواندند.

به‌دنبال حمله یک پهپاد انفجاری به محل اقامت مصطفی الکاظمی دو تن از محافظان شخصی او مجروح شدند اما به خود او آسیبی وارد نشد.

الکاظمی پس از این حمله در یک سخنرانی ضبط شده خطاب به شهروندان عراقی‌ گفت که «حملات بزدلانه پهپادی و موشکی وطنی را آباد نمی‌کند.»

این حمله در زمانی صورت می‌گیرد که عراق شاهد تنش‌های شدید سیاسی ناشی از انتخابات پارلمانی در ۱۰ اکتبر است.

جناح‌های وابسته به ایران و نیروهای سیاسی که شبه‌نظامیان حشد الشعبی را نمایندگی می‌کنند، با از دست دادن شمار زیادی از کرسی‌ها در پارلمان، در این انتخابات شکست خورده و نتائج آن را نپذیرفتند.

این حمله هنگامی رخ داد که منطقه سبز بغداد در دو هفته گذشته شاهد تظاهرات و تحصن‌ هواداران گروه‌های‌ وابسته به تهران بوده است. این تظاهرات و تحصن‌ها در دو روز گذشته نیز ادامه داشته است.

پس از این‌که هواداران گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل حق» و سایر شکست‌خوردگان در انتخابات عراق از دروازه‌های منطقه سبز بغداد رانده شدند، قیس الخزعلی که رهبری یکی از برجسته‌ترین جناح‌های وابسته به حشد الشعبی را برعهده دارد، در اظهاراتی مصطفی الکاظمی را تهدید به انتقام‌گیری کرد.

ایالات متحده ضمن محکوم کردن شدید سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق، این ترور نافرجام را «اقدام تروریستی آشکار» خواند. پادشاهای عربی سعودی و مصر، امارات، کویت و قطر نیز ترور نافرجام الکاظمی را محکوم کردند.