۱۴۰۰ آبان ۱۶, یکشنبه

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: خلیلزاد نماینده طالبان در واشنگتن است

 بسیاری از سیاسیون و نهادهای آمریکایی زلمی خلیلزاد را عامل اصلی ناکامی فاجعه‌بارایالات متحده درافغانستان میدانند و خوا ستاربررسی این مسئله شده‌اند بنیاد آمریکایی دفاع از دموکرا سی ها در یک تحلیل تازه زلمی خلیلزاد را «نماینده واقعی طالبان درواشنگتن خوانده و گفته است، خلیلزاد هیچ‌گاه ازعملکرد طالبان انتقاد نمی‌کند.

بر اساس گزارش تحلیلی این نهاد آمریکایی، زلمی خلیلزاد نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان به هیچ صورت طالبان را نقد نمی‌کند، بلکه با چشم سفیدی (پر رویی) تمام از این گروه دفاع و نمایندگی می‌کند.

در این گزارش آمده است: «اگر چه خلیلزاد تمامی ناکامی و اشتباهات در این روند را بر گردن محمد اشرف غنی، رییس جمهوری فراری افغانستان می‌اندازد اما واقعیت این است که تمامی تقصیرات از خود او است.»

این نهاد نوشته است: «طالبان به روند صلح هیچ گونه اعتقاد و تعهدی نداشت و حاضر نشد آتش‌بس برقرار و با دولت پیشین مذاکره کند و تمام نقشه‌اش این بود که بر کل افغانستان تسلط پیدا کند.»

بر بنیاد این تحلیل، طالبان هنوز هم رابطه با شبکه القاعده دارد و خلیلزاد زیر نام «روند صلح در افغانستان»، مسئول نابودی تمامی دستاوردها و خطرات احتمالی به جهان از افغانستان، خواهد بود.

گفتنی است که اخیراً زلمی خلیلزاد نماینده سابق آمریکا در امور صلح افغانستان که طراح گفت‌وگوهای صلح با طالبان نیز بود، تمامی ناکامی‌های روند صلح و تسلط طالبان بر افغانستان را بر دوش محمد اشرف غنی رییس جمهوری سابق این کشور انداخته و فرار او به خارج از افغانستان را عامل شکست دولت سابق خوانده بود.

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌ جمهوری سابق افغانستان اما در واکنش به اظهارات خلیلزاد، طرح گفت‌وگوها با طالبان را «طرح بزرگ فریب» خوانده و از غنی خواست تا نوارهای صوتی گفت‌وگو با خلیل‌زاد را نشر کند.

صالح، هفته گذشته (سه‌شنبه ۲ نوامبر) در توییتی نوشت، برای مقابله با تبلیغات مبنی بر این‌که افغان‌ها مقصر فروپاشی افغانستان هستند، غنی نوار صوتی گفت‌وگوهایش با خلیل‌زاد و سایر دیپلمات‌های خارجی را منتشر کند.

صالح نوشت: «خلیل‌زاد به ادبیات و روایت دهه ۹۰ خود بازگشته‌ است. در حالی که افغان‌ها در سطح گسترده‌ای در معرض درد و رنج و شکنجه قرار دارند، خلیل‌زاد با لبخند برای طالبان لابی‌گری می‌کند.»

خلیل‌زاد اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «لجاجت اشرف‌ غنی برای باقی‌ماندن در قدرت، خودخواهی نخبگان سیاسی و عدم تمایل سربازان افغان برای مقابله با طالبان موجب فروپاشی دولت افغانستان شد.»

او در این مصاحبه ادعا کرد که در حکومت فعلی طالبان، آزادی بیان وجود دارد و دختران می‌توانند به مکتب (مدرسه) بروند.

گفتنی است که بسیاری از سیاسیون و دیگر نهادهای آمریکایی نیز خلیلزاد را عامل اصلی ناکامی فاجعه‌بار ایالات متحده در افغانستان خوانده و خواستار بررسی این مسئله شدند.