۱۴۰۰ شهریور ۱۹, جمعه

فرودگاه کابل پرواز نخستین هواپیمای مسافربری از کابل پس از خروج آمریکا

دو روز پس از تشکیل «کابینه موقت» توسط طالبان در افغانستان، شب گذشته، نخستین پرواز تجارتی (مسافری) پس از خروج نیروهایی آمریکایی، از میدان هوایی (فرودگاه) بین‌المللی کابل به مقصد قطر انجام شد.

یک هواپیمای مسافربری قطر، شب گذشته، 9 سپتامبر (18 سنبله)، بیش از 100 شهروند خارجی را از کابل به قطر انتقال داد که حامل شهروندان آمریکایی، کانادایی، بریتانیایی، اوکراینی و آلمانی بود.

محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر شب گذشته در اسلام آباد گفته است توانستیم یک ساعت پیش اولین پرواز مسافربری را از فرودگاه کابل انجام دهیم.

پس از خروج آخرین سرباز آمریکایی در 30 اوت، پروازهای مسافربری از میدان کابل متوقف شد و مقامات طالبان گفته بودند میدان هوایی به شدت آسیب دیده و رادارهای آن از کار افتاده است.

برای ترمیم دوباره آن تیم‌های فنی از قطر و ترکیه چند روز قبل وارد کابل شدند تا این فرودگاه را برای پروازهای بین المللی آماده کند. مقامات قطر گفته‌اند که عملیات ترمیم 90 درصد نهایی شده است و به زودی پروازهای بین‌المللی به روال عادی بازخواهند گشت.

هر چند پیش از این نیز برخی پروازهای بین‌المللی به میدان هوایی کابل انجام شده است، اما این نخستین پرواز مسافربری بود که شب گذشته صورت گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان چند روز پیش مانع پرواز 200 شهروند آمریکایی از میدان هوایی مزار شریف، افغانستان شد.

پیش از این، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفته بود، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان، گروه طالبان را تحت فشار قرار داده تا اجازه خروج این افراد را صادر شود.

مطلق بن ماجد القحطانی، فرستاده ویژه قطر، پرواز شب گذشته از میدان هوایی کابل را یک پرواز تجارتی عنوان کرده و افزوده است که این پرواز تخلیه شهروندان خارجی نبوده بلکه آنان برای این پرواز بلیت خریداری کرده بودند. او علاوه کرده است که امروز نیز یک پرواز تجارتی از کابل به قطر انجام خواهد شد.

هر چند پروازهای بین المللی از میدان هوایی کابل ممکن است تا چند روز دیگر به حالت عادی باز گردد اما نگرانی اصلی شهروندان افغان این است که آیا گروه طالبان به آنان اجازه خارج شدن از کشور را خواهد داد یا خیر.

طالبان پیش از این گفته بود به کسانی که مجوز رسمی سفر را دارند اجازه خارج شدن از افغانستان به آنها خواهد داد اما شهروندان این وعده‌ها را به دیده شک می‌نگرند.

هزاران شهروند افغان که در 20 سال گذشته با نیروهایی بین‌المللی در افغانستان کار کرده‌اند از عملیات تخلیه آمریکا که از 14 الی 30 اوت سال جاری انجام شد باز مانده‌اند و اکنون با تهدیدات احتمالی از سوی طالبان مواجه‌اند.

پس از سقوط طالبان به دست طالبان نیروهایی یالات متحده تا 31 اوت، 124 هزار نفر را از میدان هوایی کابل خارج کردند که از این میان بیشترین آنان افغان‌هایی متحد آمریکا بودند.