۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

ناسا بابت سقوط کنترل‌نشده بقایای موشک از چین انتقاد کرد


پس از سقوط بقایای موشک کنترل‌نشده چینی در اقیانوس هند در نزدیکی مجمع‌الجزایر مالدیو، سازمان فضایی آمریکا دولت چین را به عدم رعایت استانداردهای مسئولانه فضاپیمایی متهم کرد.

بقایای موشک چینی که از کنترل سازمان فضایی چین خارج شده و طی چند روز اخیر موجبات نگرانی مردم در سراسر جهان را فراهم آورده بود، یکشنبه قبل از سحر به وقت خاورمیانه در آسمان اردن، عمان، و پادشاهی عربی سعودی مشاهده شد، و پس از ورود به جو زمین سوخت و نابود شد.

سناتور بیل نلسون، مدیر ناسا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واضح است که چین از رعایت استانداردهای مسئولانه درباره زباله‌های فضایی خود کوتاهی می‌کند.»

به گفته نلسون، تمام کشورهایی که به‌دنبال فضاپیمایی هستند بايد درباره ورود مجدد قطعات فضاپیماهای‌شان به جو زمین شفاف باشند تا از خطر آسیب رساندن به مردم و أموال‌شان جلوگیری کنند.

وی افزود: «بسیار مهم است كه چین و تمام كشورهای کاشف فضا و نهادهای تجاری مسئولانه و با شفافیت در فضا عمل كنند تا بتوانند از ایمنی، ثبات، امنیت و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی اطمینان حاصل كنند.»

خبرگزاری رسمی چین «شین هوا» بطور خلاصه گزارش داد که ورود مجدد این موشک به جو زمین روز یکشنبه ساعت 10:24 صبح به وقت پکن رخ داده است. مطابق این گزارش: «اکثریت قریب به اتفاق قطعات موشک طی فرآیند ورود مجدد تقریبا بطور کامل سوختند.»

گفتنی است که موشک «لانگ مارچ بی5» Long March 5B که در تاریخ 29 آوریل 2021 از سایت «ونچانگ» در استان هاینان در جنوب چین به فضا پرتاب شده بود، ماژول اصلی اولین ایستگاه فضایی دائمی چین به نام Tianhe یا «هارمونی آسمانی» را به مدار زمین برد.

پایه تقریبا 100 فوتی موشک حامل این فضاپیما از بزرگترین زباله‌های فضایی است که به زمین می‌افتد. قطعات دور‌انداخته‌شده موشک معمولا کمی پس از برخاستن، روی سطح اقیانوس پایین می‌آیند و به مدار زمین نمی‌رسند. لذا معلوم نیست که چرا چین بخشی غیر لازم از موشک را به مدار زمین فرستاده است.

چین قصد دارد 10 موشک دیگر برای حمل قسمت‌های باقی‌مانده ایستگاه فضایی جدیدش به مدار زمین پرتاب کند.