۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

ظریف و حکم «فصل‌الخطاب» خامنه‌ای ظریف انتقاد‌هایش درباره دخالت‌های سپاه در سیاست خارجی را پس گرفت

درجلسه‌ای که روزیکشنبه بمنظور مواخذه  ظریف وزیرامورخارجه ایران در مجلس این کشوربرگزارشد، اوانتقاد‌هایش درباره دخالت‌های سپاه پاسداران ایران در سیاست خارجی جمهوری اسلامی را پس گرفت و سخنان علی خامنه‌ای،  رهبرجمهوری اسلامی دراین‌باره را فصل‌ الخطاب دانست.

به گزارش «خبرگزاری فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران ایران، در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس که روز یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 برگزار شد، جواد ظریف در رابطه با فایل صوتی لورفته‌اش که در آن انتقادات صریحی به فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی، بابت نقش مخرب وی در سیاست خارجی ایران کرده بود به پاسخگویی پرداخت.

به گفته ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این جلسه‌ فوق‌العاده که برای بررسی موضوع فایل منتشر شده از وزیرخارجه برگزار شد «انتقادی و چالشی» بود.

ظریف در مجلس

 به گفته وی «نمایندگان از عدم دقت در انجام این مصاحبه انتقاد کرده و آثار منفی انتشار آن در امنیت ملی از جمله روابط با برخی کشورهای دوست و همسایه را مورد اشاره قرار دادند. آنها با اشاره به جایگاه والای شهید سلیمانی به عنوان قهرمان ملی در انظار عمومی به موضوع لزوم تامین منافع ملی تاکید داشتند».

عمویی افزود حین جلسه اضطراری کمیسیون، ظریف گفته با فرمانده سپاه قدس صمیمیت داشته، و سلیمانی برایش «بیشتر از یک فرمانده» بوده، و او به هیچ وجه به‌دنبال تخطئه جایگاه سلیمانی نبوده است. طبق گفته عمویی، ظریف تاکید کرده «با ایده دوقطبی شدن میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا این موضوع را دنبال نمی‌کند. وزیرخارجه معتقد است که میدان و دیپلماسی در کنار هم می‌تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی‌ شود.»

گفتنی است پس از لو رفتن مصاحبه ظریف با سعید لیلاز و پخش آن در رسانه‌ها، این قضیه با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل ایران و سطح جهان روبرو شد. در ایران، نزدیکان به خامنه‌ای و هواداران سپاه پاسداران به‌شدت به ظریف حمله کرده و او را «غرب‌زده» و «خیانتکار» نامیدند. ظریف خود مدعی شد که این گفتگو تنها برای انتقال تجربه به نسل بعدی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در وزارت خارجه صورت گرفته، و قرار بوده آرشیو شود و نه اینکه به انتشار عمومی درآید.

در آمریکا هم، جمهوری‌خواهان حرف‌‌های ظریف را نشانه حقانیت مواضع خود گرفتند و بر اینکه دولت جو بایدنِ هم باید «فشار حداکثری» ترامپ را ادامه دهد، تاکید کردند.

آنها وزیرخارجه پیشین آمریکا، جان کری، را هم بابت انتقال احتمالی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نظامی به ظریف در دوران وزارت نکوهش کردند و خواستار تحقیق در این‌باره شدند.

در نهایت خامنه‌ای طی یک سخنرانی تند اما دوپهلو که در آن هم ظریف و هم حمله‌کنندگان به وی را شماتت کرد، با تاکید بر اینکه «سیاست خارجی جمهوری اسلامی در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود» به این جدال پایان داد.

ظاهرا خود ظریف هم چندان از حکم رهبر نظام در این باره ناراضی نیست. به گفته عمویی: «آقای ظریف تاکید داشت که فرمایشات رهبری را پایانی بر بحث‌های کارشناسی در این‌باره می‌داند.»

اما در با این حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و برخی دیگر از نمایندگان در جلسه روز یکشنبه خواستار برخورد با عوامل انتشار فایل صوتی شدند.