۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

برق فروپاشی و سرنگونی در انتهای تونل - مروری بر رسانه‌ها


                       گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه ۲۹اردیبهشت، جنگ قدرت باندها بر سر سهم قدرت و غارت در شعبدهٔ انتخابات ریاست جمهوری، بیشترین مطالب و عنوانها را به خود اختصاص داده است. در حاشیهٔ این مطالب برخی از سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی نظام دیده می‌شود.

                             برق فروپاشی و سرنگونی در انتهای تونل

در موضوع جنگ قدرت بین باندها بر سر سهم قدرت و غارت در جریان شعبدهٔ انتخابات، مضمون مشترک وحشت از قیام و فروپاشی نظام و تأکید بر بی‌اعتمادی مردم به این نمایش است.

شرق در مطلبی به قلم محسن هاشمی رفسنجانی ابتدا به تحریم مردمی نمایش انتخابات اعتراف کرده و نوشته است: «بخش قابل توجهی از افکار عمومی در این دوره، با انتخابات و مشارکت قهر است که این مخالفت تا عمق خانواده بسیاری از آحاد جامعه کشیده شده است». در ادامه در حالی به جای «نظام آخوندی» واژه کشور را به کار برده نوشته است: «کشورمان برای حفظ معیشت حداقلی شش دهک آخر جامعه، نیاز جدی به یک دوره پُرشتاب رونق اقتصادی دارد تا از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی که می‌تواند به فروپاشی امنیتی و سیاسی منجر شود، جلوگیری کند... نظام تأمین اجتماعی، سیستم درمانی، نظام آموزشی، ساختار فرهنگی و هم‌چنین وضعیت انتظامی کشور با چالشهای جدی و عمیقی مواجه هستند که آنها را در آستانه فروپاشی قرار داده است».

شرق در مطلب دیگری اظهارات حسن سبحانی کاندیدای دیگر سیرک انتخابات رژیم را انعکاس داده که در وحشت از نفرت مردم از نظام نوشته است: «مشکلات جامعه هم سبب شد در گذر زمان نوعی عدم اعتماد به حل مشکلات شکل بگیرد که این عدم اعتماد خود یک چالش دیگر ساخته و آن کاهش اعتماد اجتماعی است. بنابراین من افت قابل اعتنای سرمایه اجتماعی را از ابرچالشها می‌دانم که الآن در کشور و جامعه خودنمایی می‌کنند».

شرق در مطلب دیگری به‌نقل از مرعشی از باند مغلوب نسبت به بی‌اعتنایی مردم به شعبدهٔ انتخابات رژیم اذعان کرده و نسبت به شرایط انفجاری جامعه هشدار داده و نوشته است: «فشارهای بی‌شماری بر زندگی مردم وارد شد که علت آن نیز ریشه در ناکارآمدی سیستم مدیریتی کشور و البته ناکارآمدی دولتهای قبل دارد. در دوران فعالیت دولتها در دو دهه اخیر، مطالبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم انباشته شد و در گذر زمان وقتی این مطالبات برآورده نشد و پاسخ درخوری به آنها داده نشد، دلخوریهای بسیاری برای مردم ایجاد کرد. رنجش مردم یک هشدار سیاسی است که اکنون در قالب تمایل‌نداشتن به شرکت در انتخابات متبلور شده است».

این کارگزار حکومتی در ادامه نسبت به اصلاح ناپذیری نظام گفته است: «امکان اصلاح ساختارهای نظام در حال حاضر وجود ندارد؛ زیرا اختلاف‌نظرهای بسیاری در این حوزه وجود دارد. درباره اصلاح ساختارها، یک سر محور طیفی قرار دارند که علاقه ندارند مقام ریاست‌جمهوری در کشور وجود داشته باشد و می‌گویند رهبر محور همه مسائل کشور باشد و این مقام نخست‌وزیر را تعیین و حتی به مجلس معرفی کند. آنها می‌گویند رهبر انتخاب منتخبان مردم در مجلس خبرگان است و این راه‌کار بر اساس نظر مردم نیز هست؛ اما آن سوی محور برخی ۱۸۰ درجه با این نظر زوایه دارند. وقتی به چنین اختلاف‌نظرهایی نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که اساساً امکان اصلاح ساختار وجود ندارد».

وحشت از «واکنش به روش ناآرام»

در سایر مطالب روزنامه‌های حکومتی امروز هم مضمون مشترک وحشت از قیام و نارضایتی مردم است. «توهم آفت سیاست» عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار است که در مورد توهمات سیاست‌ورزان نظام نوشته است: «تحلیل یک‌سویه سیاسی نسبت به تمامی پدیده‌ها و رخدادها در حوزه‌های متفاوت، سندروم» توهم فهم حقیقت «نزد سیاست ورزان را موجب می‌شود. سندرومی که می‌تواند هم برای آنها و هم برای جامعه بسیار خطرخیز و نگران‌کننده باشد». این روزنامه در ادامه هشدار داده «نکته نگران‌کننده آنجا است که این» کهنه زخم «ها زمانی سر باز می‌کنند و ممکن است با شیوه و روشی ناآرام واکنش نشان دهند. در صورت تجمیع این واکنش‌ها نگرانی‌هایی جدی و اساسی به‌وجود خواهد آمد».

«موعد فاجعه» عنوان مطلبی است در مورد بحران آب در اثر سیاست‌های چپاولگرانه رژیم که در ضمن آن هشدار داده: «این بحران ایران را در برابر یکی از بی‌سابقه‌ترین چالشهای تاریخی خود قرار داده است؛ چالشی که می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای بحرانهای سیاسی- اجتماعی. بحران به این معناست که امکان دارد شرایطی پیش آید که به‌دلیل برآورده نشدن نیازهای آبی یا به سبب پیامدهای مترتب بر تغییرات در کمیت، کیفیت و توزیع منابع آب، میزانی از بی‌ثباتی در اجتماعات محلی، استانها و کل کشور پدید آید».

«وطن امروز» از باند خامنه‌ای هم موضوع سونامی گرانیها در رژیم را که کسی پاسخگوی آن نیست موضوع هشدار امنیتی قرار داده و نوشته است: «این موضوع می‌تواند نارضایتی مردم را به‌دنبال داشته باشد».

دست مافیای نظام روی واکسن کرونا

در روزنامه‌های حکومتی امروز اعترافات جدیدی در مورد نقش نظام در نرسیدن واکسن به مردم دیده می‌شود.

روزنامه شرق با اشاره تلویحی به سیاست اعلامی خامنه‌ای در منع خرید واکسن ساخت آمریکا و انگلستان نوشته است: «درس بزرگ در برابر این بلای جهانگیر این بوده است که تهمت‌زدن به کشورهای رقیب برای سودجویی‌های سیاسی سزاوار نیست،

اگر انتقادی وارد باشد به تأخیر در واردات واکسن است».

روزنامه جهان صنعت هم در مطلبی با عنوان «پشت‌پرده حاشیه‌های تولید واکسن روسی در ایران». به نقش باندهای مافیای دارویی رژیم اشاره کرده که با به انحصار درآوردن تولید و یا واردات واکسن به قیمت حفظ منافع خود باعث قربانی شدن بسیاری از هموطنان شده‌اند. این روزنامه نقش نمکی و سایر کارگزاران وزارت بهداشت را در دعوای باندی برملا کرده و از جمله نوشته است: «به عقیده برخی واردکنندگان دارو این رفتار متناقض وزارت بهداشت بازی با افکار عمومی است، چرا که مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با اشاره به بوروکراسی پیچیده در وزارت بهداشت برای رسیدن این واکسن‌ها به کشور گفته: «ما پیش از این نیز گفته بودیم که با توجه به تقاضای بالای جهانی برای واکسن کرونا، باید در مدتی کوتاه شرایط واردات را فراهم کنیم اما متأسفانه در بوروکراسی پیچیده، این فرآیند متوقف شد و پرفورم‌ها آماده نشدند و دیگر امکان واردات آن واکسن‌ها فراهم نیست». این مقاله در ادامه به شرکت‌های پوششی باندهای مافیای دارویی اشاره کرده و نقش وزیر بهداشت روحانی را برملا کرده و نوشته است: «بر اساس اعلام رسمی مسئولان، قرار است شرکت «اکتوورکو» که یک هلدینگ دارویی است و با شرکتهایی در بیرون از مرزهای ایران ارتباط دارد واکسن اسپوتنیک روسی را تولید کند. این شرکت بالاترین سهم فروش داروهای وارداتی در سال۹۷ را در اختیار داشته و بیشتر از تمامی شرکت‌های دارویی ارز دولتی با نرخ مرجع (۴۲۰۰ تومان) برای واردات دارو دریافت کرده است. «اکتوورکو» یک شرکت خانوادگی و به ظاهر متعلق به خانواده نراقی است که از قضا یک خیریه هم به همین نام دارند. خانواده نراقی با تابعیت اسپانیایی یک شرکت به نام نواکسادر سویس تأسیس کرده‌اند. حال شرکتی به نام «تروپیکال دراگ اینداستری کیش» خانواده نراقی را به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وصل می‌کند. این شرکت در سال۱۳۸۱ در منطقه آزاد تجاری کیش به ثبت رسیده و حداقل تا یک سال قبل وزیر بهداشت عضو هیأت‌مدیره و مدیرعاملش بوده است. نام وزیر بهداشت در هیأت‌مدیره شرکتهایی هم‌چون نداگستر، ارشیا‌داروی نوین ایرانیان و پرشیا ارس ایرانیان به چشم می‌خورد».