۱۳۹۹ اسفند ۲۳, شنبه

دولت حسن روحانی از اظهارات علی شمخانی درباره اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ انتقاد کرد


مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود درخواست‌ فراوان داخلی و خارجی هنوز آمار دقیق کشته‌ها را اعلام نکرده‌اند

دولت حسن روحانی از اظهارات علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ در این کشور انتقاد کرده است.

علی شمخانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی است، اخیرا در مصاحبه‌ای، از افزایش قیمت بنزین دفاع کرد اما گفت “سوء مدیریت” باعث ایجاد یک بحران امنیتی شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به این مصاحبه گفته است که آقای روحانی، رئیس شورای عالی امنیت است و دبیرخانه شورا، “باید با رئیس آن هماهنگ باشد.”

آبان ۱۳۹۸ با تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، قیمت بنزین به طور ناگهانی سه برابر شد که این باعث بروز موج کم‌‌سابقه‌ای از اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران شد.

این اعتراض‌ها به سرعت به خشونت کشیده شد و به گفته سازمان‌های حقوق بشری در جریان آن بیش از ۳۰۰ نفر از معترضان به ضرب گلوله کشتند و هزاران نفر هم بازداشت شدند. خبرگزاری رویترز می‌گوید در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ در ایران ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.

‘آقای واعظی به طور علنی از مصاحبه آقای شمخانی انتقاد کرده و گفته است مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد که “به جای آرام کردن فضا باعث بروز مشکل می‌شود.”

آقای شمخانی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود “خسارت‌هایی” که در جریان این اعتراض‌ها وارد شد، “قابل پیشگیری” بود.

پس از شروع اعتراض‌ها، نمایندگان مجلس که اکثریت آن در اختیار جناح اصلاح طلب بود، تلاش کرد با مصوبه‌ای افزایش قیمت‌ها را لغو کند اما آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی از افزایش قیمت بنزین که با تصمیم سران سه قوه جمهوری اسلامی گرفته شده بود دفاع و از معترضان به شدت انتقاد کرد. با این سخنان، مجلس دیگر به این موضوع نپرداخت.

آقای شمخانی هم پس از اعتراض‌ها در باره برخی از قربانیان سرکوب گفته بود “پروژه کشته سازی از سوی معاندین” شکل گرفته است.

در زمان سرکوب اعتراض‌ها اینترنت برای چند روز متوالی قطع شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در گزارش سپتامبر ۲۰۲۰ خود برخورد “خشونت‌آمیز” حکومت جمهوری اسلامی ایران با معترضان گرانی بنزین در آبان ماه را مطرح کرد و گفت این برخورد منجر به کشته شدن صدها نفر، بازداشت هزاران نفر و “شکنجه” آنان و احکام سنگین اعدام در “دادگاه‌های ناعادلانه” شد.