۱۳۹۸ اسفند ۱۵, پنجشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - پنحشنبه ۱۵اسفند ۹۸ رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
                                        گزیده روزنامه‌های حکومتی
فضای عمومی روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه پانزدهم اسفند، تلاش برای کوچک‌نمایی ابعاد فاجعه کرونا، و انعکاس دروغ‌درمانی‌های حکومتی است. اما در وحشت از انفجار خشم مردم، روزنامه‌های برخی محافل حکومتی به ناکارآمدی و دروغگویی رژیم اذعان کرده‌اند:

                         آرمان: اطلاع‌رسانی صحیح حق مردم است
آرمان: آنچه در مورد بیماری کرونا به‌وجود آمده است، باز هم از همان نوع نارضایتی است که در مسأله شلیک موشک به هواپیمای مسافربری، کشته شدن دهها نفر از افراد بیگناه و کتمان سه روزه این ماجرا ایجاد شد. اکنون افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کرونا و نیز تعداد جانباختگان بر اثر این بیماری که در عرض یک هفته افزایشی غیرمنطقی داشته، مورد قبول مردم نیست. نگرانی مردم از این‌رو است که اطلاعات صحیح از آنان پنهان می‌شود.
شهروند: فرار از قرنطینه خانگی
شهروند: صدا و سیما سعی در عادی نشان‌ دادن شرایط دارد، اگر چه مدت‌هاست مردم نسبت به رسانه‌ها تمایزگذاری داشتند و به‌نظر نمی‌رسد برای حفظ جان‌شان به اخباری از این دست گوش‌بدهند.

اذعان به ناکارآمدی نظام و بحران اقتصادی ناشی از کرونا از دیگر بحران‌هایی است که روزنامه‌های حکومتی به آن اذعان کرده‌اند:

اعتماد: با فروکش کردن سر و صدای کرونا
اعتماد: اگر اصول‌گرایان فکری به‌حال اقتصاد فلک‌زده این روزهای کشور نکنند باید منتظر تکرار دی ‌ماه ۹۶و آبان‌ ماه ۹۸آن هم با شدت و حدتی دوچندان باشند.
آرمان: کرونا و ناکارآمدی مدیریت بحران
آرمان: امکانات و تجهیزات لازم باید به‌صورت جدی و اورژانسی پیش‌بینی می‌شد که باز هم مثل مقاطع دیگر شاهد عدم مدیریت درست در این زمینه بودیم. پس از این‌که در اوسط بهمن‌ماه موارد مشکوکی در قم مشاهده شد طبیعی بود که قم به‌عنوان کانون بحران باید به‌طور جدی و بدون رودربایستی قرنطینه می‌شد. کرونا آمد تا بگوید که کار دشمنی به نام ناکارآمدی، مدیریت نادرست است.
جهان صعت: بیم و امید اقتصاد ایران
جهان صنعت: اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد رو به وخامت رفتن وضعیت کلی اقتصاد و معیشت مردم خواهیم بود.
اقتصاد سرآمد: اگر مدت بیماری
اقتصاد سرآمد: اقتصاد ما که به دلایل مختلف سیاسی و... ناپایدار و متزلزل است شاید اثرگذاری بیماری کرونا بر آن بیشتر باشد و اگر مدت این بیماری طولانی شود قطعاً می‌توانیم بگوییم اقتصاد بسیار بدی را در سال آینده و بعد از تمام شدن این سونامی به‌طور کلی خواهیم داشت.

 اذعان به ورشکستگی نمایش انتخابات و نفرت مردم از آن در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:
وطن امروز: حل معمای کاهش مشارکت
وطن امروز: کاهش مشارکت در انتخابات اخیر مجلس طبعاً فرصت مهمی برای جولان نظریات بود. و چنانکه انتظار می‌رفت خیلی زود با دست گذاشتن روی زخم هواپیمای اوکراینی، هم پیش رفتند!... تحلیل داده‌های آماری متعدد و معتبر نشان می‌دهد مسأله مهمی که باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر شده، چیزی جز عملکرد فاجعه‌بار دولت و مجلس طی سال‌های گذشته نیست.
اعتماد: با فروکش کردن سر و صدای کرونا
اعتماد: شاهد نوعی بی‌اعتمادی عمومی هستیم، شکاف میان شهروندان و حاکمیت بسیار زیاد است و همین شکاف عمیق است که می‌تواند زمینه‌ساز اعتراضاتی بیشتر شود.

سایر بحرانها و بن‌بست‌های رژیم در عرصه‌های داخلی منطقه‌یی و بین‌المللی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

کیهان: تاکنون هیچ تراکنشی درقالب اینس‌تکس صورت نگرفته است
وطن امروز: گام ۱+۵
وطن امروز: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: چنان‌چه ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل نکند بحران ایجاد خواهد شد... ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم... اصرار کرده‌ایم و به‌رغم همه تلاش‌های‌مان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم... معنای این موضوع این است که ایران دارد در توانایی آژانس برای انجام کارش مانع‌تراشی می‌کند.

فرهیختگان: درباره گزارش مغرضانه دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ آژانس علیه قطعنامه ۲۲۳۱

فرهیختگان: هر چند پیش از توافق هسته‌یی در سال ۹۴، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گاه‌وبی‌گاه با ادعاهایی که غالباً از سوی (سازمان مجاهدین خلق) مطرح می‌شد، ایران را متهم به نقض قوانین بین‌المللی از جمله معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی می‌کرد، اما با امتیازات بسیار گسترده‌یی که در جریان توافق هسته‌یی میان ایران و گروه ۱+۵دریافت کرد برای مدتی دست از طرح ادعاهای اینچنینی برداشت

جهان صنعت: کاخ‌ سفیدنشینی سندرز هم تحریم و تهدید را از ایران دور نمی‌کند

جهان صنعت: بنابراین می‌توان گفت کاخ‌ سفیدنشینی سندرز هم تحریم و تهدید را از ایران دور نمی‌کند و حتی می‌تواند مناسبات دو کشور را از این هم وخیم‌تر کند.