۱۳۹۸ اسفند ۲۹, پنجشنبه

سالی که نکوست!

بحران اقتصادی
                                              بحران اقتصادی
چشم انداز وضعیت نظام در سال ۹۹ به قدری تیره و تار است که هر یک از کارگزاران نظام در هر موقعیتی که هست از موضع خودش چیزی جز بن‌بست تصویر نمی‌کند.

علی سعدوندی، از اقتصاددانان حکومتی، در مورد اوضاع اقتصادی سال ۹۹ گفت: «سال آینده نیز شاهد تورمی در سطح کنونی خواهیم بود. به همین خاطر در سال آتی نیز ارزش پول ملی تضعیف می‌شود و در نهایت خود را در بازار ارز نمایان خواهد کرد. به‌عبارت دیگر کاهش ارزش پول ملی با افزایش نرخ ارز همراه خواهد بود».(سایت حکومتی دارایان ۲۸اسفند ۹۸)

حمید میر معینی، یک اقتصاددان حکومتی دیگر گفت: «نقدینگی در ۱۳۹۹ باز هم رشد خواهد کرد. ورود نقدینگی به بازارهای موازی برای اقتصاد ایران سمی مهلک است و جز تقویت سوداگری و افزایش نرخ تورم نتیجه دیگری نخواهد داشت».

این کار شناس حکومتی در ادامه افزود: «مسائلی نظیر FATF در سال‌جاری اثر خود را بر بازار خواهند گذاشت».(روزنامه حکومتی ایران ۲۸اسفند ۹۸)

جمشید پژویان، اقتصاددان دیگر رژیم گفت: «یکی از متغیرهای سیاسی اثرگذار بر اقتصاد نیز تحریم‌ها و روابط بین‌المللی (نظام) ماست. حتی به دلایلی ممکن است که در سال ۱۳۹۹ روابط‌مان با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه بدتر شود. در حالت بدبینانه ممکن است پرونده هسته‌ای به شورای امنیت رود و این موضوع روابط اقتصادی کشور مان را محدود‌تر کند. این اقتصاددان حکومتی در ادامه افزود: «در سال ۱۳۹۹ به‌دلایل ویژه‌ای با محدودیت منابع ارزی و درآمدهای نفتی مواجه می‌شویم و این موضوع بر میزان ذخایر ارزی کشور اثر می‌گذارد. به‌عبارت دیگر بتدریج ذخایر ارزی کشور کمتر خواهد شد و با محدودیت بیشتری از نظر درآمدها روبه‌رو خواهیم بود».(سایت حکومتی دارایان ۲۸اسفند ۹۸)

محمدرضا محبوب فر، یک کارشناس دیگر رژیم با بیان این‌که «۱۰۰درصد مشاغل خرد و خدماتی کشور متأثر از بیماری کرونا گردیده است و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از نیروی کار جامعه از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری اخراج گردیده‌اند» افزود: «این تازه شروع ماجراست چرا که تبعات اجتماعی بیماری کرونا و نحوه مدیریت این بیماری در کشور در دو ماه آینده یعنی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۹۹ به‌صورت ورود خیل عظیم نیروی کار اخراج شده از مشاغل خرد و خدماتی نمایان خواهد شد». وی در ادامه این بحران اقتصادی – اجتماعی ناشی از کرونا را به بحران انفجار اجتماعی و تهدید سرنگونی نظام پیوند زد و از جمله گفت: «با توصیف شرایط اقتصادی امروز ایران وضعیت اقتصادی و اجتماعی در آینده نزدیک دشوارتر خواهد بود و این مسأله می‌تواند موجب برخی نارضایتی‌ها باشد». این کارشناس حکومتی با یادآوری شرایط انفجاری جامعه ضرورت آزادی زندانیان را به نظام گوشزد کرده و و در مورد سرآمدن زمان برای نظام در پرده افزود: «دوران پسا کرونا دوران سختی برای همه خواهد بود و امکان این‌که در بر پاشنه سابق بچرخد وجود ندارد».(روزنامه حکومتی آرمان ملی ۲۸اسفند ۹۸)

همین مفهوم را جواد امام، مهرهٔ دیگر نظام بیان کرد. وی با اشاره به خشم انفجاری مردم در اثر بی‌عملی نظام در مواجهه با فاجعه کرونا گفت: «آنچه با گذر از لایه اولیه این بحران به‌خوبی نمایان شده، فاصله‌ای است که میان حاکمیت و مردم شکل گرفته».(روزنامه حکومتی اعتماد ۲۸اسفند ۹۸)

این همان شکافی است که کارگزاران حکومتی نسبت به فوران آتش قیام مردمی و سرنگونی نظام هشدار می‌دهند. در این رابطه تنها نگاهی به یک نمونه اعتراف حکومتی صحت این واقعیت را به‌خوبی نشان می‌دهد
سعید معیدفر، کارشناس حکومتی، در روز ۲۵اسفند با بیان این‌که: «قهر و شکاف در این سال‌ها افزایش داشته در ۱۰سال گذشته، هر سال این شکاف با مدیریت بد بیشتر شده است» به پتانسیل انفجاری نهفته در جامعه اشاره کرد و افزود: «از سال ۹۶ با یک قهر مستمر مواجه شدیم که واقعاً امکان بازگشت از این مسیر حالا حالاها میسر نیست. شما به ماجرای اعتراضات آبان‌ماه و سپس ماجرای سرنگونی هواپیما و پس از آن نتایج مشارکت مردم در انتخابات اخیر نگاه کنید، متوجه این قهر مستمر خواهید شد».(روزنامه حکومتی همشهری)