۱۳۹۸ اسفند ۱۱, یکشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - یکشنبه ۱۱اسفند۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
                               گزیده روزنامه های حکومتی
 اغلب بحرانهای رژیم هم به نوعی به کرونا پیوند خورده است و روزنامه‌ها از چند زاویه به کرونا پرداختهاند. اولاً تلاش مشترک روزنامه‌ها برای کوچکنمایی و این‌که مردم بی‌خود ترسیده‌اند و چیزی نیست صفحات زیادی را سیاه کرده اند.
موضوع دوم بزرگنمایی کرونا در سایر کشورها برای لاپوشانی نکرده‌های رژیم است. موضوع سوم اعترافات ناگزیر به کمبودها و تبعیضها و خاصه خرجیهاست که در اثر فشار اعتراضات مردمی به آن اعتراف کرده‌اند و نسبت به فضای انفجاری جامعه هشدار داده‌اند.
جهان صنعت: مصطفی اقلیما: این بیماری هر چقدر هم خطرناک باشد باید به مردم آمار و اطلاعات دقیق را بدهند. آتش زدن یک مرکز درمانی در شرایطی که مسئولان پاسخگوی سؤالات مردم نیستند کاملاً طبیعی است. آنها فقط می‌ترسند عزیزان‌شان در بیمارستان مبتلا شوند. مطمئناً در آنجا موضوعی بوده وگرنه مردم بی‌دلیل این واکنش‌ها را نشان نمی‌دهند.

با نگاه امنیتی که در کشور حاکم است، مسئولان ترجیح دادند کروناویروس در تمام کشور و حتی آن را به کشورهای دیگر هم صادر کنند ولی قم را قرنطینه نکنند.

در این چند ماه اخیر اتفاقات متفاوتی رخ داد و مردم را عاصی کرد. وقتی مردم عاصی شوند دیگر زندگی برای آنها فرقی نمی‌کند. مردم در حد انفجارند. در همین مدت اخیر مسئولان کم به مردم دروغ نگفتند. این همه انسان در حوادث کرمان، تظاهرات آبان‌ماه و هواپیما فوت کردند. هیچ‌کس درباره آن پاسخگو نبود و هیچ آمار دقیقی از تلفات اعلام نکردند.

زمانی که مردم به ستوه بیایند دیگر تر و خشک را با هم می‌سوزانند و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی عصبانیت آنها را بگیرد.

همدلی:‌ در مدت زمان کوتاهی که از اعلام ورود رسمی ویروس کرونا به ایران می‌گذرد، ایران بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بعد از چین را داشته و این تعداد به‌سرعت نیز در حال افزایش است.

با این حال آمار واقعی مبتلایان به این ویروس در‌ هاله‌ای از ابهام است. آماری که از تریبونهای رسمی اعلام می‌شود با آمار منابع غیررسمی و برخی از منابع بین‌المللی تفاوت فاحشی دارد.

تناقض در آمارها و عدم اطلاع‌رسانی شفاف باعث سرگردانی و سردرگمی مردم در بین این اعداد و ارقام شده است، اعتماد به این آمارها و عدم اعتماد به آن تبعاتی را بههمراه دارد.

آفتاب یزد: مدیر بیمارستان خمینی فرمودند از مردم مراجعه کننده به بیمارستان که ظن مبتلا شدن به ویروس کرونا را دارند آزمایشی گرفته نمی‌شود و تنها و تنها در صورتی از آنان آزمایش گرفته می‌شود که به مرحله بستری رسیده باشند. پیام آقای رئیس واضح است: تا وقتی که روی پا هستید و توان در بدن دارید آزمایشی در کار نیست مگر این‌که افقی شوید.در مقابل اگر نماینده مجلسی و اگر سایر مسئولان ریتم عطسه‌شان متفاوت شود بلافاصله یک اکیپ حاضر هستند تا آزمایش بگیرند...در مورد یکی از این مسئولان که پاسخ آزمایش وی مثبت اعلام شده گفته می‌شود تیمی از بیمارستان راهی منزل او شده‌اند تا این مسئول زحمت رفتن تا بیمارستان را هم نکشند و در همان منزل از وی آزمایش گرفته شده. اما از مردمی که با پای خود به بیمارستان می‌روند آزمایشی گرفته نمی‌شود مگر این‌که روی پای خود نباشند!

بودجه ۹۹ و بحران اقتصادی. در روزنامه‌های باند روحانی هشدار داده‌اند بودجه ۹۹ که منابعش تأمین نیست و الآن با کاهش فروش نفت در اثر بحران کرونا کمتر هم خواهد شد، کار دولت را مشکل‌تر خواهد کرد چرا که در اثر کرونا الآن بسیاری مشاغل به‌صورت تعطیل و نیمهتعطیل درآمده‌اند و دولت نمی‌تواند مالیاتی را که پیش‌بینی کرده بود در بیاورد. وضعیت رکود اقتصادی هم با بسته شدن مرزهای هوایی و زمینی رژیم در اثر کورنا موضوع مورد توجه روزنامه هاست. اما بحرانهای اقتصادی رژیم غیر از مؤلفه تاثیر‌گذار کورنا، نکات قابل‌ توجه دیگری هم در روزنامه‌ها دارد.

ستاره صبح: بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران اقتصادی داشته‌اند تورم در سال آینده و فقر بیشتر از امسال می‌شود و ارزش پول ملی نیز کمتر خواهد شد؛ علت آن افزایش قیمت دلار و محدودیت فروش نفت است؛ تورم سال آینده بیشتر از امسال خواهد شد.

وقتی دولت در ماجرای افزایش قیمت بنزین اعلام کرد ۶۰میلیون ایرانی به کمک معیشتی نیاز دارند تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل! فرآیندهای اقتصادی و معیشتی به سمتی پیش می‌رود که طبقه متوسط جامعه به دو بخش «دارا» و «ندار» تقسیم خواهد شد که مسأله‌ای قابل‌تأمل است. موضوع سقوط هواپیما و قرار گرفتن ایران در فهرست «سیاه‌کار گروه اقدام ویژه مالی» موضوعات دیگری هستند که در روابط سیاسی و اقتصادی دنیا با ایران و تبع آن بر رشد اقتصادی تأثیری منفی دارد.

وطن امروز: اثرات گره زدن مشکلات اقتصاد به FATF ممکن است در کوتاه‌مدت منافع برخی احزاب سیاسی را تأمین کرده باشد اما در بلند‌مدت موجب کاهش سرمایه اجتماعی شد. مردم در طول زمان با مشاهده وعده‌های برخی مسئولان از یک‌سو و تحقق نیافتن وعده‌ها در آینده از سوی دیگر، اعتماد خود را به مرور زمان از دست می‌دهند.

آنها در مقابل مشکلات ایجاد شده ناشی از این اقدام را مشاهده کردند، بار دیگر اعتماد خود نسبت به کارآمدی اقدامات آنها را از دست دادند. پس از لغو تعلیق ایران از لیست کشورهای غیرهمکار FATF، بعضی دولتمردان از بی‌تاثیری این اقدام سخن به میان آوردند اما طبیعی بود که مردم پس از مدتها ارعاب، سخنان کاملاً متناقض این آقایان را باور نکنند.

در روزنامه‌های حکومتی امروز به گوشه‌هایی از ابعاد انزوای جهانی و منطقه‌یی رژیم، و شکستش در سوریه اشاره شده.

شهروند: روسیه، هند و چین از سرمایه‌گذاری در ایران انصراف داده‌اند. چین که قرار بود در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند، پاییز امسال به‌صورت رسمی اعلام کرد که دیگر به ایران نمی‌آید و هند هم با وجود معاف‌بودن بندر چابهار از تحریم‌ها هیچ سرمایه‌یی به این بندر نیاورد. پیش از این، چین و هند به‌عنوان دومین و سومین مصرف‌کنندگان بزرگ نفت جهان هم به‌صورت رسمی اعلام کردند که دیگر از ایران نفت نمی‌خرند. از آن سمت روسیه هم به‌تازگی اعلام کرده است که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی ایران را ندارد.

جهان صنعت: جلال ساداتیان سفیر پیشین در انگلستان: ترکیه با حمایت از گروه‌های مخالف اسد سیاستی در تعارض با روسیه و ایران در پیش گرفته است... به‌هرحال اکنون ترکیه تقریباً تنها جایی است که ما قدری روابط مالی از طریق آن انجام می‌دهیم. برخی کالاهای ما را می‌خرد و می‌فروشد و زمینه تبادلات مالی را برای ما مهیا می‌کند. روشن است که ایران نمی‌خواهد این را در ازای آن داستان از دست بدهد.

اما با این‌که ترکیه به نیروهایی حمله کرده، خساراتی زده و شهدایی را از ایران گرفته اما ایران خیلی داغ و تند انتقاد نمی‌کند.

بله دعواهای باندی بر سر مجلس آتی که هنوز راه نیفتاده، اعتراضات اجتماعی به آخوندهایی که به شهرهای کردستان یا ماهشهر و بندرعباس رفته‌اند و اعتراض زلزله‌زدگان قطور به عدم رسیدگی به آنها در سرمای طاقت‌فرسای آذربایجان، و بالاخره بحران گرانیها و رکود بازار شب عید در اثر کورنا از جمله سایر مطالبی هستند که در روزنامه‌های امروز دیده می‌شوند.