صحبت های جنجالی نماینده مجلس بابت ایران خودرو.
علی علیلو نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی با یک خبرنگار، بخش های کوچکی از عملکرد یک مافیای بزرگ خودرو در ایران را فاش می کند.
علی علیلو در این گفتگو می گوید:« به ما می گویند غیر قانونیست نگویید، مخفف بگوید: شرکت “ک” تنها شرکتی است که در هیئت مدیره ایران خودرو نماینده دارد، قطعه ساز هم هست، همان هایی که غیرقانونی، بهمن خودرو را دارند، حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد ایران خودرو را دارند.»
یکی از جریان هایی که از مدتها پیش در ایران آغاز شده است، روند خصوص سازی ایران خودرو و سایپا بعنوان بزرگترین خودروسازان کشور است. وقتی به این روند با دقت نگاه کنیم، می بینیم که این روند در واقع سرآغاز انحصارگرایی مطلق و ایجاد یک امپراطوری بزرگ خانوادگی در صنعت خودرو کشور است.
داستان از آنجا آغاز می شود که بر اساس گزارشهای مستند، عمده قطعات مورد نیاز ایران خودرو و سایپا انحصارا توسط سه قطعه ساز بزرگ کشور تهیه می گردد که توانسته با حذف تولید کنندگان خرد عملا تنها منابع تامین برخی از قطعات برای خودروسازان شوند. این انحصار گرایی باعث وابستگی شدید ایران خودرو و ساپیا به این قطعه سازان بزرگ گردیده است. اما در میان آنها یک غول بزرگی قطعه ساز قرار دارد که نه تنها از دو قطعه ساز دیگر بسیار بزرگ تر است، بلکه در حال تسلط بر صنعت خودرو سازی ایران است. این غول، شرکت کروز نام دارد، کروز سهامدار اصلی شرکت خودرو سازی بهمن است و در حدود ۳۸ درصد سهام ایران خودرو را در اختیار دارد.
این شرکت توسط شرکت های اقماری و تو در تویی که در اختیار دارد بدنبال خرید سهام سایپا نیز می باشد تا بتواند نهایتا این دو خودروساز را ادغام نماید و عملا به امپراطور صنعت خودروی ایران تبدیل گردد.در صورت چنین اتفاقی، کروز می تواند براحتی رقبای ریز و درشت دیگر را نیز از میدان بدر نماید و راسا قطعات خودروسازان که خود مالک آنها است را تولید نماید. روندی که در نهایت منجر به انحصار گرایی و دیکتاوری مطلق می شود و در همان حال منجر به فساد بیشتر در صنعت خودرو کشور خواهد شد. علی علیلو در این گفتگوی کوتاه، در مورد پیدایش این مافیای انحصاری خودرو در کشور هشدار می دهد.
علی علیلو نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شبستر در استان آذربایجان شرقی بوده است.
علی علیلو نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی با یک خبرنگار، بخش های کوچکی از عملکرد یک مافیای بزرگ خودرو در ایران را فاش می کند.
علی علیلو در این گفتگو می گوید:« به ما می گویند غیر قانونیست نگویید، مخفف بگوید: شرکت “ک” تنها شرکتی است که در هیئت مدیره ایران خودرو نماینده دارد، قطعه ساز هم هست، همان هایی که غیرقانونی، بهمن خودرو را دارند، حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد ایران خودرو را دارند.»
یکی از جریان هایی که از مدتها پیش در ایران آغاز شده است، روند خصوص سازی ایران خودرو و سایپا بعنوان بزرگترین خودروسازان کشور است. وقتی به این روند با دقت نگاه کنیم، می بینیم که این روند در واقع سرآغاز انحصارگرایی مطلق و ایجاد یک امپراطوری بزرگ خانوادگی در صنعت خودرو کشور است.
داستان از آنجا آغاز می شود که بر اساس گزارشهای مستند، عمده قطعات مورد نیاز ایران خودرو و سایپا انحصارا توسط سه قطعه ساز بزرگ کشور تهیه می گردد که توانسته با حذف تولید کنندگان خرد عملا تنها منابع تامین برخی از قطعات برای خودروسازان شوند. این انحصار گرایی باعث وابستگی شدید ایران خودرو و ساپیا به این قطعه سازان بزرگ گردیده است. اما در میان آنها یک غول بزرگی قطعه ساز قرار دارد که نه تنها از دو قطعه ساز دیگر بسیار بزرگ تر است، بلکه در حال تسلط بر صنعت خودرو سازی ایران است. این غول، شرکت کروز نام دارد، کروز سهامدار اصلی شرکت خودرو سازی بهمن است و در حدود ۳۸ درصد سهام ایران خودرو را در اختیار دارد.
این شرکت توسط شرکت های اقماری و تو در تویی که در اختیار دارد بدنبال خرید سهام سایپا نیز می باشد تا بتواند نهایتا این دو خودروساز را ادغام نماید و عملا به امپراطور صنعت خودروی ایران تبدیل گردد.در صورت چنین اتفاقی، کروز می تواند براحتی رقبای ریز و درشت دیگر را نیز از میدان بدر نماید و راسا قطعات خودروسازان که خود مالک آنها است را تولید نماید. روندی که در نهایت منجر به انحصار گرایی و دیکتاوری مطلق می شود و در همان حال منجر به فساد بیشتر در صنعت خودرو کشور خواهد شد. علی علیلو در این گفتگوی کوتاه، در مورد پیدایش این مافیای انحصاری خودرو در کشور هشدار می دهد.
علی علیلو نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شبستر در استان آذربایجان شرقی بوده است.