۱۳۹۸ شهریور ۱۸, دوشنبه

فلاحت پیشه: گام سوم کاهش تعهدات برجامی ملاحظه کارانه بود


حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مجلس ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید به تمام قابلیت‌های قبل از برجام در گام سوم دست پیدا می‌کرد، گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را اقدامی ملاحظه کارانه توصیف کرد در حالی که گام سوم «معنای سیاسی» دارد و ایران انتظارات دنیا را برآورده نکرد.


حشمت الله فلاحت پیشه، دوشنبه 9 سپتامبر 2019، در گفت‌وگو با ایسنا، «اروپایی‌ها» را به دنبال «وقت کشی» دانست و تاکید کرد که ایران باید «ضرب الاجل سوم را کاهش دهد» و در صورت عدم اقدام از سوی اروپایی‌ها زمینه را برای «بازگشت به قابلیت‌های قبل از برجام» فراهم کند.

او خواستار عدم تبدیل گام‌های کاهش تعهدات برجامی به عاملی برای «اختلاف نظر جدی بین جناح‌های سیاسی» شد.

فلاحت پیشه اعلام کرد که «جمهوری اسلامی باید به تمام قابلیت‌های قبل از برجام در گام سوم دست پیدا کند».

به گفته او «گام سوم در دنیا معنای سیاسی دارد و دنیا منتظر بود که ایران چه اقدامی را انجام می‌دهد».

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس ایران، گام سوم ایران را «ملاحظه کارانه» توصیف کرد در حالی که از نظر او «جمهوری اسلامی باید به نهایت دستاوردهای هسته‌ای خود در قالب NPT برمی‌گشت».

او با بیان اینکه کارهای تاکتیکی باید متوازن با کارهای آمریکا باشد گفت: «ضعف آن است که چراغ‌های دیپلماتیک ما خطاب به اروپا خاموش و روشن می‌شود. حال اینکه طرف ما اروپایی‌ها نیستند. آمریکا به ایران فشار وارد می‌کند و حتی طرح‌های پیشنهادی اروپا برای نجات دیپلماسی توسط وزارت خزانه داری آمریکا وتو و یا اصلاح می‌شود».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، در ادامه از لزوم نشانه گیری به سمت آمریکا سخن گفت.

فلاحت پیشه خواستار کاهش ضرب الاجل سوم دولت از دو ماه به یک ماه شد و تاکید کرد که پس از آن در گام چهارم، ایران باید به «همه قابلیت‌های قبل از برجام» برگردد.

او اعلام کرد که بازگشت ایران به قابلیت‌های قبل از برجام به معنای خارج شدن از برجام نیست و ایران از «روح برجام که زیر مجموعه NPT است». تخطی نکرده است.

این نماینده مجلس ایران، اظهار کرد: «از 70 میلیارد دلار موافقتنامه که اروپایی ها با ایران بستند حتی یک دلار را عملیاتی نکردند».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از عدم امکان حفظ شرایط تحریمی همانند عراق در دو دهه گذشته خبر داد و بر اساس «ادله حقوقی و شواهد رفتاری» آمریکا را «یاغی» به حساب آورد در حالی که به نظر او آن زمان «عراق یاغی بود» ولی امروز «ایران طبق دلایل حقوق بین‌الملل از نظر اقداماتش به عنوان یک کشور یاغی محسوب نمی‌شود».

گفتنی است، هفته گذشته، حسن روحانی در توضیح گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: «در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است اقدامات لازم در حوزه گسترش تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آن چه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی را که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده، کنار بگذارد».

او، بخش عمده مذاکرات با 1+5 و شش قدرت بزرگ را برای زمان‌بندی تحقیق و توسعه دانست که طی سال‌های گوناگون چگونه باشد و با گام سوم تمام این زمان بندی ها از روز جمعه به طور کامل برداشته می‌شود و هر آن چه که ایران از لحاظ فنی و از لحاظ پیشرفت در زمینه فناوری هسته‌ای نیاز دارد را با نظارت آژانس و در چارچوب حرکت صلح‌آمیز انجام خواهد داد.

روحانی از دادن فرصت دو ماهه به کشورهای 1+4 خبر داد که اگر توافق محقق شود، بازگشت به تعهدات برجامی صورت می گیرد