۱۳۹۸ خرداد ۱۹, یکشنبه

نماینده مجلس ایران: دولت میلیاردها دلار ثروت را به تاراج داد


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ایران، با انتقاد از مطالبه افزایش اختیارات رئیس جمهوری این کشور، تعیین نرخ ارز توسط دولت را جزء اختیاراتی دانست که روحانی به درستی از آن استفاده نکرده و باعث به تاراج رفتن میلیاردها دلار ثروت و بی‌اعتمادی مردم شده است.

اظهارنظر حسن روحانی درباره افزایش اختیارات رییس جمهوری همچنان با واکنش‌هایی بیشتر از سوی اصول‌گرایان همراه است، بحثی که دو دهه است در ساختار سیاسی ایران مطرح شده، اما هر از گاهی این بحث اوج می‌گیرد.

حسن روحانی نیز مانند دو رییس جمهوری سابق ایران خواستار افزایش اختیارات دولت شد. او در دیدار اخیر با فعالان سیاسی این موضوع را مطرح کرد. روحانی در پاسخ به انتقادات اعلام کرد که وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار است.

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ایران به این سخنان روحانی پاسخ داد. او شنبه ۸ ژوئن با ناموفق توصیف کردن عملکرد روحانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: «برداشت ما و همکاران ما این است که آقای روحانی برای فرار از پاسخگویی در مورد وظایف و اختیارات در اختیار دولت، این موضوع را در این مقطع مطرح کرده است».

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری با توجه به سنوات مسئولیتی که داشته، با علم و آگاهی از این اختیارات رئیس جمهور شد، افزود: «آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی هم گفتند که اگر می‌دانستم که کاری از دستم ساخته نیست، حتماً در این میدان وارد نمی‌شدم، می‌گفت که می‌توانم با همین شرایط موجود و امکانات به مطالبات مردم پاسخ دهم و در این میدان ورود کرده‌ام».

وی تصریح کرد: «دولت اختیار تعیین نرخ ارز را داشت ولی با سوءتدبیر در این حوزه میلیاردها دلار ثروت کشور را به تاراج داد و اعتماد مردم را هم خدشه دار کرد».

علیرضابیگی حاصل این بی‌تدبیری را عدم توان دولت برای توضیح دادن درباره ۳۰ میلیارد دلار که در اختیار افراد مختلف قرار داده و به تاراج رفته، عنوان کرد.
نمره غیرقابل قبول خامنه‌ای به کارکرد روحانی

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ایران با تاکید بر اینکه هیچ دولتی در تاریخ ایران به اندازه دولت روحانی اختیارات نداشته است، از موضوعاتی مانند اختیار مذاکره با آمریکا در یک مقطع خاص، مسائل خاص منطقه‌ای و ریاست بر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به عنوان یک پدیده جدید و پشتیبانی رهبری از دولت را نمونه‌هایی از این اختیارات دانست که هم اکنون دولت باید در رابطه با آن پاسخگو باشد.

علیرضابیگی اقدامات و بی‌تدبیری دولت را باعث ابراز نارضایتی دانشجویان در حضور رهبر ایران عنوان و تصریح کرد: «رهبری فرمودند با این شرایط باید زمینه روی کار آمدن یک دولت جوان و حزب اللهی را مهیا کنید و این یعنی یک نمره غیر قابل قبول به کارکرد دولت و امید به دولت جوانی که کاستی‌های این دولت را اصلاح کند».

منتقدان روحانی، دو اختیار ویژه؛ رئیس شورای هماهنگی اقتصادی قوا و فرماندهی جنگ اقتصادی را به عنوان مسئولیت‌های جدیدی می دانند که به او محول شده اما استفاده بهینه از آنها نشده است.

همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی هم به ریاست معاون اول رئیس جمهور دایر شده اما مدت‌هاست این ستاد جلسه‌ای را تشکیل نمی‌دهد و این ظرفیت در حاشیه قرار گرفته اما تشکیلات آن موجود است.

مخالفان افزایش اختیارات رئیس جمهور درخواست رئیس دولت اعتدال برای «اختیار ویژه» را در حالی که هم اکنون از اختیارات لازم برخوردار است را ناموجه می‌دانند.