۱۳۹۸ تیر ۳, دوشنبه

ترامپ: درخواست ما از ایران ساده است، نه سلاح اتمی و نه حمایت از ترور

                           دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در توئیتی نوشت که «درخواست ایالات متحده از ایران ساده است: نه سلاح اتمی و نه حمایت از ترور.»

رئیس جمهوری آمریکا که قرار است در همین روز اعمال تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعلام کند دو روز پیش از این نیز گفته بود که اگر جمهوری اسلامی از سلاح هسته‌ای صرف نظر کند او «بهترین دوست ایران» خواهد بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی برای مقاصد «مسالمت‌آمیز» است.

با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا اخیراً‌ چند انفجار نیز در نفتکش‌ها در دریای عمان رخ داده که ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در آن می‌دانند، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

متعاقب این رویدادها، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی خواستار حفاظت جمعی از خطوط تجاری دریایی شده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در این مورد نیز توئیت کرده و نوشته است: «چین ۹۱ درصد از نفت خود را از تنگه [هرمز] می‌گیرد، ژاپن ۶۲ درصد و خیلی از کشورهای دیگر هم همین‌طور. بنا بر این، دلیلش چیست که ما سال‌هاست برای دیگر کشورها از خطوط دریایی حفاظت می‌کنیم، و هیچ پولی هم به ما پرداخت نمی‌شود. همه این کشورها باید در این سفر همیشه خطرناک از کشتی‌های خود حفاظت کنند.»

@realDonaldTrump
 China gets 91% of its Oil from the Straight, Japan 62%, & many other countries likewise. So why are we protecting the shipping lanes for other countries (many years) for zero compensation. All of these countries should be protecting their own ships on what has always been....

او افزوده است: «ما حتی دیگر لازم نیست آنجا باشیم چراکه ایالات متحده اکنون (با فاصله زیاد) بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در کل دنیا شده است. درخواست ایالات متحده از ایران بسیار ساده است: نه سلاح اتمی و نه حمایت از ترور».