۱۳۹۸ خرداد ۱۳, دوشنبه

الجبیر: اقدام قطر در تحریف حقایق عجیب نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۳ ژوئن ۲۰۱۹ از رژیم سوریه، روسیه و ایران خواست تا «بمباران‌های وحشتناک» در استان ادلب را متوقف کنند.


ترامپ از اینکه بیشتر قربانیان این بمباران‌ها از غیرنظامیان هستند، ابراز تاسف کرده و خواستار توقف فوری آن شد.

رئیس جمهوری آمریکا، پیش از سفرش به لندن در صفحه توییتری خود نوشت:«خبرهایی از بمباران‌های وحشیانه‌ علیه ادلب توسط روسیه، اسد و تا حدودی ایران می‌شنویم این بمباران‌ها که هیچ گونه فرقی میان نظامی و غیر نظامی در مناطق مسکونی را قائل نمی‌شوند، بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه را به قتل می‌رسانند، جهان این قتل عام را مشاهده می‌کند چه چیزی از این قتل‌عام حاصلتان می‌شود؟ متوقف کنید این قتل عام را».

از اواخر ماه آوریل، استان ادلب و برخی از نقاط استان حما، حلب و لاذقیه که تحت کنترل «هیئت تحریر الشام » است، شاهد حملات هوایی شدید جنگنده‌های اسد و روسیه بوده است.

علاوه بر این مناطق مذکور شاهد درگیری‌های خونین میان جناح‌های تندرو و نیروهای اسد بوده است.

اظهار نظر ترامپ در باره ادلب پس از آن بیان می‌شود که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشر سوری و غیر سوری از سکوت جامعه بین المللی در برابر کشتار غیر نظامیان در ادلب انتقاد کرد و هجرت دادند صدها هزار نفر از مردم این مناطق را محکوم کردند.

نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری طی یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول، وقایع هولناکی از کشتار غیر نظامیان در استان شمال غربی سوریه را برای جهانیان فاش کرده و از رسانه‌های آزاد دعوت کردند تا از نزدیک این رویدادها را مشاهده و گزارش کنند.

سازمان‌ها حقوق بشری می‌گویند، در اثر این بمباران‌ها ده‌ها تن از مردم غیر نظامی کشته و زخمی شده و بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اهالی ادلب خانه و کاشانه خود را رها کرده و به مرزهای ترکیه فرار کردند. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار نفر زن و کودک در باغ های زیتون اطراف مناطق درگیری پناه بردند.
به گفته سازمان‌های دیدبان حقوق بشر سوریه بیش از ۹۵۰ نفر از آغاز بمباران‌های روسیه و اسد در ادلب و دیگر مناطق شمال غرب سوریه کشته شدند.