۱۳۹۷ خرداد ۱۴, دوشنبه

ایران رتبه یک در جهان در فرار مغزها


رئیس ارگان موسوم به بنیاد نخبگان خوزستان اعلام کرد موضوع فرار مغزها در خوزستان بسیار جدی است.

وی با اشاره به این که فرار مغزها در سطح کشور به عنوان یک مشکل مطرح است، علت این وضعیت را در خوزستان شرایط آب و هوای این استان اعلام کرد.

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرده که ایران از نظر فرار مغزها در جهان مقام اول را دارد و مهاجرت تحصیلکرده ها از ایران به شدت افزایش یافته است.
یک رسانه حکومتی به نام اقتصاد و کسب و کار در گزارشی با عنوان افزایش شدید مهاجرت تحصیلکرده از ایران با مقایسه آمار مهاجرت از ایران در سالهای قبل از ۵۷ می نویسد که این رقم به زیر ۵۰هزار نفر در سال میرسید. اما این ارقام از سال ۵۷ به بعد بشکل ناباورانه ای تغییر کرده است. ایران دیگر در رتبه انتهای جدول نیست و برعکس به صدر جدول رسیده است. شمار جمعیت ایران نسبت به سال۵۷، ۲ برابر شده اما میزان مهاجران ایرانی به عدد نزدیک به ۷ میلیون نفر یعنی ۱۴۰ برابر رسیده است.
این منبع میافزاید: طبق آمار صندوق بین المللی پول، ایران از نظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده است و سالانه تا ۱۸۰ هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت میکنند. ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترینهای آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج مهاجرت کردهاند.
طبق آمار صندوق بین المللی پول هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی در آمریکا هستند. طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه ۱۵ کارشناس ارشد، ۴ دکترا و سالانه ۵۴۷۵ نفر لیسانس از ایران مهاجرت کردند. در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۵۰ هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند. همچنین ۶۴ درصد دانشآموزان ایرانی مدالآور المپیاد طی ۱۴ سال گذشته از ایران مهاجرت کردها ند!
این رسانه حکومتی به نقل از مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا مینویسد: فرار مغزها در چند سال اخیر ۳۰۰ برابر جنگ ایران و عراق به اقتصاد ایران صدمه زده است. اینها در حالی است که تقریبا کلامی درباره این فاجعه ملی سخن گفته نمیشود.