۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۶, چهارشنبه

چین از دادن تضمین برای خرید نفت رژیم ایران خودداری کرد



دولت چین و پالایشگاههای این کشور از دادن تضمین برای خرید نفت از رژیم ایران خودداری کردند.
خبرگزاری رویتر روز چهارشنبه 26اردیبهشت 97 در گزارشی به‌نقل از منابع مطلع نوشت:‌«به‌دنبال سفر ظریف به چین برای گرفتن تضمین از این کشور و پالایشگاههای آن برای خرید نفت از این کشور،دولت چین و پالایشگاههای آن از دادن تضمین برای خرید نفت از رژیم ایران خودداری کردند.


رویتر افزود:‌ مدیران این پالایشگاهها به رژیم ایران گفته‌اند که از خواسته دولت چین پیروی خواهند کرد و در حال ارزیابی تحریمهای جدید هستند.
این در حالی است که سعید خوشرو، مدیر روابط بین‌الملل شرکت نفت رژیم که همراه ظریف در سفر به چین بود در ملاقات با شرکتهای نفتی «سنوپک» و «ژوهای ژنرونگ» که از خریداران عمده نفت رژیم هستند خواست که چین واردات نفت از رژیم ایران را در سطح کنونی نگه دارد.
خاطر نشان می‌شود که چین مهم‌ترین واردکننده نفت خام از رژیم به حساب می‌آید. بر اساس آمار رسمی منتشر شده، چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۸) روزانه حدود ۶۵۵هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. که معادل یک چهارم کل نفت تولیدی ایران است.شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است و شرکت ژوهای ژنرانگ به اتفاق ۹۰درصد از خرید نفت ایران را از سوی خریداران چینی در دست دارند و جدا از صادراتی که تحت قراردادهای سالانه انجام می‌شود، شرکت ژوهای ژنرونگ و سینوپک در راستای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در میادین نفتی ایران، نفت ایران را خریداری می‌کنند.
شرکتهای چینی گفته‌اند که در حال ارزیابی تاثیر تحریم‌های جدید هستند.
سعید خوشرو مدیر روابط بین‌الملل شرکت نفت رژیم در این سفر ابراز امیدواری کرده بود که چین واردات نفت از ایران را در سطح کنونی نگه دارد.
شرکتهای نفتی «سنوپک» و «ژوهای ژنرونگ» از خریداران عمده نفت ایران هستند.
چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی روزانه ۶۵۵هزار بشکه نفت که معادل یک چهارم کل نفت تولیدی ایران است، از این کشور نفت وارد کرده است.
در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تحت تحریم‌های هسته‌یی اتحادیه اروپا و آمریکا، شرکتهای چینی حدود نیمی از صادرات نفت ایران را خریداری کردند. سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است و شرکت ژوهای ژنرانگ به اتفاق ۹۰درصد از خرید نفت ایران را از سوی خریداران چینی به خود اختصاص دادند.
جدا از صادراتی که تحت قراردادهای سالانه انجام می‌شود، شرکت CNPC و سینوپک در راستای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در میادین نفتی ایران، نفت ایران را خریداری می‌کنند.

در دوران تحریم‌ها نیز این کشور مشتری نیمی از نفت صادراتی ایران بود. رویتر می‌نویسد که در آن زمان شرکتهای چینی، خرید نفت از ایران را برای گرفتن معافیت از تحریم‌های آمریکا کاهش دادند. رژیم ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیمی از ظرفیت صادرات نفت خود را از دست داد و حدود ۸۰میلیارد دلار دچار زیان شد.
رویترز از قول منابع خود می‌نویسد که مدیران این پالایشگاهها به رژیم ایران گفته‌اند که از خواسته دولت چین پیروی خواهند کرد. این دومین سفر آقای خوشرو به چین طی یک ماه گذشته‌است.
شرکتهای چینی نیز در معاملات خود با رژیم ایران، از مجازات‌های مالی احتمالی آمریکا واهمه دارند. از همین رو، مقامهای چینی از دادن هر گونه تضمینی در این زمینه به کارگزاران رژیم اجتناب ورزیده‌اند.