۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه

عنوان خبر: سخنرانی ترامپ و اعلام لغو برجام



سخنرانی ترامپ و اعلام لغو برجام 

منبع اصلی: تلویزیون سی ان ان ۱۸/۲/۹۷

تلویزیون سی ان ان ۸مه ۲۰۱۸ ساعت ۲۰۱۳

 هموطنان آمریکایی, امروز میخواهم جهان را در رابطه با تلاشهای ما برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به روز کنم. رژیم ایران  اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم است.


سلاحهای خطرناک صادر می‌کند,   به درگیریها در سراسر خاور میانه سوخت می‌رساند و از  دست نشاندگان و شبه نظامیان تروریستی از قبیل حزب الله, حماس, طالبان و القاعده حمایت می‌کند.

طی سالیان, ایران و دست نشاندگانش, در سفارتخانه‌ها و تأسیسات نظامی آمریکا بمب گذاری کرده‌اندو صدها نظامی آمریکایی را کشته‌اند و شهروندان آمریکایی را ربوده‌اند, زندانی و شکنجه کرده‌اند.

رژیم ایران, حاکمیت طولانی مدت هرج و مرج و وحشت خود را با غارت ثروت مردم خود تأمین مالی کرده.

هیچکدام از اقدامات این رژیم, خطرناک‌تر از تلاش آن برای دستیابی به سلاحهای هسته‌ای و تجهیزات پرتاب آنها, نبوده است.

در سال ۲۰۱۵ دولت قبلی در توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران به کشورهای دیگر پیوست. این توافق به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می‌شد. در تئوری قرار بود توافق با ایران, ایالات متحده و متحدانمان را از جنون بمب هسته‌ای ایران حفاظت کند, سلاحی که فقط بقای رژیم ایران را به خطر می‌اندازد.

این توافق در واقع به ایران اجازه داد که به غنی سازی اورانیوم ادامه بدهد و در طول زمان به آستانه نقطه گریز اتمی برسد.

این توافق در ازای محدودیت های بسیار ضعیف بر فعالیت های هسته ای رژیم  و بدون اعمال هیچ محدودیتی بر سایر فعالیت های شرورانه آن ازجمله فعالیت های شیطانی اش در سوریه یمن و سایر جاها در سراسر جهان, تحریم های فلج کننده اقتصادی علیه ایران را لغو کرد.

به عبارت دیگر در نقطه‌ای که ایالات متحده حداکثر قدرت تأثیرگذاری را در اختیار داشت این توافق فاجعه‌بار به این رژیم, که رژیمی آکنده از ترور است, میلیاردها دلار داد که بخشی از آن به صورت پول نقد بود. این یک شرمندگی بزرگ برای من به عنوان یک شهروند و همچنین برای همه شهروندان ایالات متحده بود. در آن زمان یک توافق سازنده به سادگی قابل حصول بود ولی چنین نشد.

در قلب توافق با ایران یک تخیل عظیم قرار داشت که یک رژیم جنایتکار فقط خواهان یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیر بود. امروز ما شواهد اثباتی قطعی داریم که این قول ایران یک دروغ بوده.

 هفته گذشته اسرائیل مدارک اطلاعاتی‌ای را منتشر کرد که مدتها توسط ایران مخفی شده بود. این مدارک به طور قطعی تاریخچه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توسط رژیم ایران را نشان می‌داد.

واقعیت این است که این یک توافق یک جانبه وحشتناک بود که هرگز و به هیچ وجه نباید ایجاد می‌شد. این تواقق آرامش به همراه نیاورد. صلح به همراه نیاورد و هرگز هم نخواهد آورد. در سالهای بعد از حصول توافق, بودجه نظامی ایران نزدیک به چهل درصد افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که اقتصادش در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

بعد از برداشته شدن تحریم ها این دیکتاتوری از پولهای جدیدی خود برای ساختن موشک های قابل حمل سلاح اتمی و حمایت از تروریسم استفاده کرد و باعث ویرانی در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن شد.

این توافق چنان ضیعف مورد مذاکره قرار گرفته بود که حتی اگر ایران بطور کامل تبعیت می کرد این رژیم همچنان می توانست در  آستانه گریز اتمی درمدت زمان کوتاهی قرار گیرد.

 ماده پایانی این توافق بطور کامل غیر قابل قبول است .

 اگر من اجازه دهم که این توافق بماند بزودی یک مسابقه تسلیحات اتمی درخاورمیانه خواهد بود که هرکسی خواستار آن خواهد بود که سلاح خود را تازمانی که ایران به سلاح دست یابد, داشته باشد.

 آن چه که آنرا بدتر می کند ماده بازرسی ها فاقد مکانیزم ها دقیق است که مانع تقلبات و ردیابی  و مجازات آن می شود و حتی حق مشروع بازرسی  از بسیاری از مکان های مهم از جمله تاسیسات نظامی را ندارد.

این توافق نه تنها نمی تواند جاه طلبی های ایران را متوقف کند بلکه نمی تواند مانع توسعه موشک های بالستیک ایران شود که می تواند حامل کلاهک جنگی اتمی باشد .

 در نهایت این توافق نمی تواندکاری برای مهار فعالیت های بی ثبات کننده ایران ازجمله حمایت آن از تروریسم آن انجام دهد.

از زمان توافق, جاه طلبی های خونین ایران بیشرمانه تر شده است در سایه این نواقص آشکار من اکتبر گذشته اعلام کردم که توافق ایران یا باید مجدداً مورد مذاکره قرار گیرد یا ازبین برود.

سه ماه بعد در ۱۲ ژانویه من این شروط را تکرار کردم من روشن کردم که اگر این توافق اصلاح نشود آمریکا دیگر طرف این توافق نخواهد بود.

طی چند ماه گذشته ما بطور گسترده یی با متحدانمان و دوستانمان در اطراف جهان شامل فرانسه, آلمان و بریتانیا تعامل داشته ایم.

ما همچنین با دوستانمان در سراسر خاورمیانه مشورت کردیم و ما در درک این تهدید و در تعهدمان که ایران هیچگاه نباید یک سلاح اتمی بدست آورد مشترک هستیم.

بعد از این مشورتها برای من روشن است که ما نمی توانیم با بودن در ساختار فاسد و پوسیده این توافق از تولید یک بمب اتمی ایران جلوگیری کنیم.

توافق ایران در اساس ناقص است و اگر ما کاری نکنیم ما دقیقاً می دانیم که چه خواهد شد و در یک فرصت خیلی کوتاه, اصلی ترین دولت حامی تروریسم در لبه کسب خطرناکترین سلاح جهان خواهد بود.

بنابراین من امروز اعلام می کنم که آمریکا از توافق ایران بیرون می کشد.

در دقایق آتی من یک یادداشت تفاهم را امضا می کنم تا از سرگیری تحریمهای اتمی آمریکا علیه رژیم ایران شروع شوند.

ما بالاترین تحریمهای اقتصادی را تعیین و اعمال می کنیم .

هرکشوری که به ایران در خواست آن در رسیدن به تسلیحات اتمی کمک کند نیز ممکن است قویاً تحت تحریم های آمریکا قرار گیرد.

 آمریکا را نمی توان با باج خواهی اتمی به گروگان گرفت. ما اجازه نخواهیم داد که شهرهای آمریکا تهدید به ویرانی شوند و اجازه نخواهیم داد رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا می دهد به مرگبارترین سلاحهای روی زمین دست یابد.

 اقدام امروز ما پیام مهمی می فرستد: آمریکا دیگر تهدیدهای توخالی نمی کند. وقتی من قولی می دهم پای قولم می ایستم. در حقیقت, در این لحظه وزیر پمپئو در راه کره شمالی است تا ترتیبات ملاقات آتی مرا با کیم جانگ اون بدهد. طرحها در حال آماده شدن هستند و روابط دو کشور در حال بنا شدن می باشند. امید است که توافقی حاصل شود و با کمک چین , کره جنوبی و ژاپن یک آینده بسیار شکوفا و امن برای همه بتوان بدست آورد.

در حالیکه ما از توافق با ایران خارج می شویم, با هم پیمانانمان کار خواهیم کرد تا یک راه حل واقعی, جامع و با دوام برای تهدید اتمی ایران بیابیم.

 این شامل تلاش برای از بین بردن تهدید برنامه موشکی ایران, متوقف کردن فعالیتهای تروریستی اش در سراسر جهان و ممانعت از فعالیتهای تهدیدآمیزش در سراسر خاورمیانه خواهد بود.

در این اثنا, تحریمات قدرتمند بطور کامل اجرا خواهند شد. اگر این رژیم به اهداف اتمی اش ادامه دهد, با مشکلات بزرگتری از آنچه تا کنون داشته مواجه خواهد شد.

در آخر می خواهم پیامی به مردم ایران که مدتهای طولانی رنج کشیده اند بفرستم: مردم آمریکا در کنار شما هستند. اکنون تقریبا ۴۰ سال است که این دیکتاتوری قدرت را بچنگ آورده  و یک ملت با غرور را به گروگان گرفته است. اغلب جمعیت ۸۰ میلیونی ایران متاسفانه هیچگاه ایرانی را ندیده اند که در صلح با همسایگانش کامیاب بوده و از تحسین جهان برخوردار باشد. اما آینده ایران به مردم آن تعلق دارد. آنها وارثان واقعی یک فرهنگ غنی و یک سرزمین کهن هستند. و آنها سزاوار کشوری هستند که عدالت را در رویاهایشان محقق کرده, به تاریخ خود افتخار و خدا را با عزت یاد خواهند کرد. 

رهبران ایران طبعا خواهند گفت که آنها از مذاکره کردن حول یک توافق جدید خودداری کردند. بله خودداری کردند, و اشکال ندارد. من هم اگر جای آنها بودم احتمالا همین حرف را می زدم.

 ولی واقعیت این است که آنها خواهند خواست که یک توافق جدید و پایدار ایجاد کنند. توافقی که به سود تمام ایران و مردم ایران باشد. وقتی که این کار را بکنند, من آماده, مایل و قادر هستم. برای ایران اتفاقات بزرگی می‌تواند بیفتد. و اتفاقات بزرگی برای صلح و ثبات که همه ما در خاورمیانه خواهانش هستیم بیفتد.

رنج و مرگ و نابودی, کافی است. بگذارید همین الان تمام شود.

متشکرم و خدا شما را حفظ کند.

خبرنگار: آقای رئیس جمهور, این امر چگونه باعث امن تر شدن آمریکا خواهد شد؟ این امر آمریکا را چگونه امن تر خواهد کرد؟

ترامپ: خیلی متشکرم. این, آمریکا را بسیار امن‌تر خواهد کرد. خیلی متشکرم.

خبرنگار:‌ .... در مورد بازگرداندن زندانیان به خانه.

ترامپ: الان وزیر پمپئو الان دارد به کره شمالی می‌رود. تا مدت کوتاهی دیگر, شاید در حدود یک ساعت دیگر به آنجا برسد. قرارهای ملاقاتی در آنجا دارد. ملاقاتهایمان را برنامه‌ریزی و تنظیم کرده‌ایم. مکان و زمان و تاریخ, مشخص شده است. با اشتیاق منتظر یک موفقیت بزرگ هستیم.

فکر می‌کنیم که روابط با کره شمالی در حال شکل‌گیری هستند. ببینیم چگونه پیش می‌رود. شاید حل شود. شاید هم نشود. ولی برای کره شمالی, کره جنوبی, ژاپن و تمامی جهان, اتفاق خیلی خوبی خواهد بود. امیدواریم که پیش برود. خیلی متشکرم.

خبرنگار: آیا آمریکایی ها آزاد خواهند شد.

ترامپ (در حال خروج از سالن):‌ به زودی درخواهیم یافت. اگر آزاد شوند خیلی عالی است. به زودی درخواهیم یافت. خیلی متشکرم.