۱۳۹۷ فروردین ۲۳, پنجشنبه

تلگرام؛ درد امنیت یا فتوای شرعی ولی‌فقیه؟


روز دوشنبه ۲۰فروردین خامنه‌ای در جمع مسئولان حکومتی به صحنه آمد اما دستگاه تبلیغاتی رژیم، تنها چیزی که از اظهاراتش منتشر کرد، یکی در مورد ضرورت تعمیر قلب خودش و سران حکومتش بود تا به ارزشهای دهه ۶۰ برگردند. نکته دیگری که از میان حرفهای خامنه‌ای منتشر شد این بود که در مورد پیام رسانه‌های داخلی گفت: «تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم حرام شرعی است» که روشن است این حرف هم به منظور اعتماد بخشیدن به مردم است که مطلقاً اعتمادی به پیام‌رسانهای رژیم ندارند و معتقدند که استفاده از پیام‌رسانهای داخلی باعث می‌شود که تمام اطلاعاتشان بلافاصله و مستقیماً در اختیار ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم قرار بگیرد


ناطران هم‌چنین حرف خامنه‌ای را زمینه‌سازی برای فیلترینگ تلگرام می‌دانند. این زمینه‌سازی را در اقدامات نهادهای حکومتی و همه رسانه‌ها می‌توان دید. مثلاً کیهان خامنه‌ای روز ۲۱فروردین ۹۷ نوشت: «دبیر شورای عالی فضای مجازی در نشست مشترک کمیسیونهای اقتصادی و امنیت ملی با اشاره به غارت مدرن در بستر تلگرام گفت: برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شبکه‌های پیام‌رسان داخلی، اجرای استراتژی کوچ داوطلبانه از تلگرام است». 

تلویزیون رژیم  هم در روز ۲۱فروردین خبر از یک شوی حکومتی داد و گفت:«جدایی خودخواسته از تلگرام، مدیران ۱۳۰کانال تلگرامی از جمله تعداد زیادی از هنرمندان با بیش از ۹میلیون مخاطب امروز در حرکتی خودجوش در برج میلاد تهران خروجشون را از این پیام‌رسان خارجی اعلام کردند».

البته تلویزیون رژیم در روز ۲۲فروردین ۹۷ مشروح این نمایش را پخش کرد که معلوم شد مقصودش از «هنرمندان» دلقک‌های درجه ۳ در شوهای تلویزیونی و یا بازنشسته خودفروخته فوتبال است.

تلویزیون رژیم در روز ۲۰فروردین هم در برنامه دیگری که به منظور زمینه‌سازی فیلترینگ تلگرام تهیه شده بود از جمله گفت: «هر قدر فعالیتهای ما در شبکه‌های اجتماعی خارجی بیشتر باشه، منبع ارزشمندتری از اطلاعاتمان را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. که می‌توانند از طریق آن هر زمان که بخواهند بر گلوی اقتصاد و امنیت ما فشار بیاورند».

سپس افزود: «آیین‌نامه حمایت حقوقی از فعالیت پیام‌رسانهای داخلی به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شده. معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی حمایت جدی از حریم خصوصی اشخاص و تأکید بر حفاظت از اطلاعات مردم در شبکه‌های اجتماعی داخلی را از موضوعات مهم این آیین‌نامه برشمرد و افزود ارتباطات خصوصی مردم در پیام‌رسانهای داخلی بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی و منع هر گونه شنود قانونی پیام‌رسانهای خصوصی داخلی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی جرم و قابل‌ تعقیب کیفری است».

تلویزیون رژیم در یک نمایش دیگر در روز ۲۰فروردین ضمن «مزه‌پرانی» خبر از یک نشست مهره‌های حکومتی داد و گفت: «پنیر مجانی در تله تلگرام. دبیر شورای عالی مجازی در دورهمی مسئولان مربوطه در کمیسیون امنیت ملی از درآمد صفر و خرج‌های کلان و بی‌حساب کتاب تلگرام گفت و گفت: هدف بعدی تلگرام زیر پا گذاشتن قوانین ایران است».

در این گزارش افزود: «ساختار تلگرام ساختار بسیار پرهزینه‌یی است برای دارنده او. که در حقیقت حافظه نامحدود را سرویس میده به تمام کاربران خودش. فیلترشکنی که تلگرام قرار هست راه‌اندازی بکنه در فصل دوم ۲۰۱۸ این فیلترشکن، فیلترشکن تلگرام به تنهایی نیست. بلکه فیلترشکن کل فضای مجازی خواهد بود. به محضی که شما تلگرام را ران می‌کنید در حقیقت کل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی زیر پا گذاشته میشه».

وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی هم در این برنامه گریزی به ماجرای فروش بیت‌کوین در صرافیهای تهران زد و از ضررهای کلان مردم گفت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی هم این‌طور جمع‌بندی کرد: «پیام‌رسانهای داخلی که در داخل منتخب هستند و مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند اینها همه‌شون موظف هستند بات‌ها‌یی را تهیه کنند که انتقال کسب و کار از تلگرام به پیام‌رسانهای بومی به‌راحتی به سهولت صورت بگیره».

رژیم از ولی‌فقیه تا سایر مقامات دست‌اندرکارش نسبت به حفاظت از حریم خصوصی در پیام‌رسانهای داخل اطمینان می‌دهند اما ناظران و بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی پرسیده‌اند اگر این‌قدر حافظ حریم خصوصی هستید چرا تلگرام را به‌خاطر این‌که سرورهایش را در اختیار شما قرار نداده تحت فشار گذاشته‌اید؟

بخشی از داستان فیلترینگ تلگرام به جنگ باندهای حاکم اختصاص دارد. روزنامه حکومتی وطن امروز در روز ۲۱فروردین در گزارش خود این حرف را که هر دعوایی در رژیم یک پا در اختلاس دارد را ثابت کرد و از جمله نوشت:

«یکی از حامیان باسواد حسن روحانی که خوشبختانه یا شوربختانه عنوان «استاد دانشگاه تهران» را هم یدک می‌کشد، فیلتر نشدن «تلگرام» را یکی از ۲دستاورد اصلی دولت حسن روحانی معرفی کرده است. شخص روحانی هم ظاهراً چنین احساسی دارد»! وطن امروز در ادامه نقش حسن روحانی در راه‌اندازی اولیه تلگرام در ایران و رانتی که برای وی داشته را رو کرده و نوشته است: «اردیبهشت‌ماه ۹۳ زمانی که کسی از تلگرام خبر نداشت، دولت روحانی و رسانه‌های حامی آن، همان روزها هم ژست مخالفت با مصوبات خود(!) درباره فیلترینگ را ترک نمی‌کردند؛ گویا مثلاً ترک عادت، موجب خللی در سلامتی آنها شود! هم‌زمان با فیلتر پیام‌رسانهای رقیب اما موج تبلیغاتی گسترده‌یی برای تلگرام در فضای مجازی به راه افتاد، امری که باعث شده حالا تلگرام بیش از ۸۰درصد پهنای باند مصرفی اینترنت کشور را به خود اختصاص دهد. تلگرام، خواسته یا ناخواسته با رانت قابل‌توجه دولت حسن روحانی، به‌ویژه وزارت ارتباطات، به این جایگاه در سطح کشور رسیده است، لذا امروز کسانی که دیروز با اعطای رانت به یک پیام‌رسان خاص، آن را وارد خصوصی‌ترین جزئیات اطلاعات و زندگی کاربران ایرانی کرده‌اند، نمی‌توانند از رفع انحصار در حوزه پیام‌رسانها سخن بگویند».

به این ترتیب روشن می‌شود وقتی روحانی پای دفاع از تلگرام می‌آید قولنج آزادی بیان نگرفته، بلکه پای کیسه گشادش در میان است.