۱۳۹۶ اسفند ۱۶, چهارشنبه

پیامدهای سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران


به‌دنبال سفر ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران، وزارت خارجه این کشور طی بیانیه‌یی، درباره این سفر و گفتگوهای لودریان با مقامات رژیم، اعلام کرد: «فرانسه قصد دارد مسیر یک دیالوگ صریح و طلب‌کننده را با رژیم ایران ادامه بدهد. در این راستا، ژان ایو لودریان با طرف‌حساب‌های خودش سه موضوع اصلی را مطرح کرد».



در این بیانیه، راجع به موضوع اول، یعنی توافق اتمی، آمده است: فرانسه مصمم است که این توافق خوب را حفظ کند و بر رعایت ضروری همه طرف‌ها به تعهداتشان، دلبستگی دارد. برجام تضمین‌های محکمی را علیه ریسک انحراف برنامه اتمی رژیم ایران به‌سمت اهداف نظامی، ارائه می‌کند. در این راستا، رژیم ایران باید اجرای التزامات خودش با دقت تمام ادامه بدهد؛ به موازات آن برای ما، کما این‌که برای رژیم ایران، مهم است که ازسرگیری مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های اروپایی... ادامه یابند.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره موضوع دوم یعنی برنامه موشکی رژیم، می افزاید: هم‌چنان که فرانسه چندین‌بار خاطرنشان کرده است، برنامه بالستیک رژیم ایران یک منبع نگرانی عمده برای فرانسه و شرکای آن است. این (برنامه)، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هم‌خوانی ندارد و یک عامل بی‌ثبات‌سازی منطقه است. ما هم‌چنین نگرانی‌هایمان را درباره مسئله انتقال موشک‌ها و پشتیبانی رژیم ایران از کشورها و نهادهای غیر دولتی در منطقه ابراز می‌کنیم».
این بیانیه، اقدامات منطقه‌یی رژیم را به‌عنوان موضوع سوم ذکر کرده و تأکید می‌کند که این اقدامات، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌یی برای منطقه در پی دارد. بیانیه‌یی به طور مشخص بر مداخلات رژیم در سوریه و هم‌چنین یمن، لبنان و عراق انگشت می‌گذارد.

به نوشته رسانه‌های حکومتی، در پایان دیدار لودریان و ظریف حتی بیانیه مشترکی هم منتشر نشد و تقریباً تمام خبرگزاریهای داخلی و بین‌المللی خبر دقیقی در این‌باره منتشر نساختند. عمده خبرها در این‌باره محدود به اطلاعاتی بود که از طریق وزارت امور خارجه ما انتشار یافته بود.

روزنامه حکومتی جهان صنعت نوشت: با احتمال نسبتاً بالایی می‌توان مطمئن بود که موضوع موشکها و نقش‌آفرینی نظام ایران در منطقه خاورمیانه، به‌ویژه در سوریه و یمن در مذاکرات دیروز مطرح شده است (و) سناریو (این است که) احتمالاً لودریان با دست پر تهران را ترک نکرده است.

یک روزنامه دیگر باند روحانی نوشت: فرانسه در سوریه و لبنان احساس ویژه‌یی دارد... این به نفع نظام هست که برای دفع خصومت آمریکا و هم‌پیمانانش و برای ایجاد توازن با روسیه، نوعی همکاری با فرانسه داشته باشد که در روز مبادا روسیه، (نظام) را جا نگذارد و بر سر (ما) در سوریه کلاه نرود.
این روزنامه افزود: فراموش نشود هنگامی که ویر امور خارجه بریتانیا دست خالی از (تهران بازگشت) برگردد نتایج آن در نزدیک‌تر شدن این کشور به آمریکا مشاهده گردید. اگر همین احساسات غیرکارشناسی در مورد فرانسه نیز به‌کار گرفته شود، نیاز به توضیح نیست که قطعنامه مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه در مورد یمن در ابعاد دیگر تکرار خواهد شد.

در همین حال، سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران به مخاصمات درونی رژیم دامن زده است. پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان با حمله به روحانی نوشت: تأسف‌آور است ولی واقعیت دارد که برخی از مواضع روحانی این تصور را پدید می‌آورد که گویی وادادگی و انفعال در مقابل دشمنان بیرونی و اهانت و ناسزا به منتقدان داخلی، دو شاخصه برجسته ایشان در دو عرصه سیاست خارجی و عملکرد داخلی است!.

کیهان خامنه‌ای در مطلب دیگری نیز نوشت: وزیرخارجه فرانسه در حالی به‌نمایندگی از آمریکا برای طرح ادعاهای موشکی و منطقه‌یی به تهران سفر کرده است که روحانی مدتی پیش با‌اشاره به بدعهدی‌های آمریکا گفته بود مگر کسی دیوانه است که با آمریکا مذاکره کند!.

روزنامه حکومتی رسالت نوشت: تجربه برجام بس نبود! از این پیرمرد رجزخوان بی‌ادب یعنی وزیر خارجه فرانسه برای رفع تحریم‌ها چه کاری برمی‌آید که او را به تهران دعوت کرده‌اید؟ آیا این با عقلانیت دیپلوماتیک سازگار است؟!.
دماغ این پیرمرد را بگیرید جانش درمی‌آید. او مدام (نظام) را به تحریم تهدید می‌کند چرا باید به او اجازه داد هر چه دلش خواست بگوید؟!.