۱۳۹۶ اسفند ۱۰, پنجشنبه

گزارشهای رسانه های بین المللی از تظاهرات علیه دژخیم علیرضا آوایی در ژنو



ترک جلسه شورای حقوق بشر توسط نمایندگان کشورها و نمایندگان سازمانهای غیر دولتی در اعتراض به حضور آوایی



گزارش رسانه‌های خبری حاکیست، هنگامی که دژخیم علیرضا آوایی، وزیر دادگستری رژیم در حال سخنرانی در جلسه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل بود، نمایندگان چند کشور به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.
هم چنین نمایندگان سازمانهای غیر دولتی مدافع حقوق بشر و دارای رتبه مشورتی ملل متحد در اعتراض به حضور این قاتل ۶۷ جلسه شورای حقوق بشر را ترک کردند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: برخی از دیپلوماتها در اعتراض به سخنرانی وزیر دادگستری رژیم ایران در شورای حقوق بشر که با تحریم های سوئیس و اتحادیه اروپا مواجه بود، محل را ترک کردند.
نماینده اتحادیه اروپا و هم‌چنین وزیر خارجه سوئد، مارگو والستروم از جمله دیپلوماتهایی بودند که هنگام سخنرانی آوایی از جلسه خارج شدند.


خبرگزاری فرانسه: اعتراضات به سخنرانی وزیر تحریم شده رژیم ایران تظاهرکنندگان در مقابل سازمان ملل در ژنو تجمع اعتراضی برگزار کردند.
روز سه شنبه تظاهرکنندگان در مقابل سازمان ملل در ژنو تجمع کردند و برخی از دیپلوماتها در اعتراض به سخنرانی وزیر دادگستری رژیم ایران در شورای حقوق بشر که با تحریم های سوئیس و اتحادیه اروپا مواجه بود، محل را ترک کردند.
صرف حضور آوایی، موجب برانگیختن تظاهرکنندگان شد که درمقابل مقر اروپایی سازمان ملل تجمع کرده و پرچم هایی را که توسط گروه های اپوزیسیون ایرانی استفاده می شو د را تکان می دادند و علائمی داشتند که نوشته بود«آوایی را دستگیر کنید».
صفورا محمدی تظاهرکننده ۳۵ ساله دانشجوی حقوق که نزدیک هرم بزرگی از کفش ها ایستاده بود که به نشانه هزاران کشته در قتل عام زندانیان سیاسی سال ۱۹۸۸ بود، مصر بود که آوایی «یک قاتل» است.
او به خبرگزاری فرانسه گفت «او یک قاتل است و بواقع من شوکه شدم که سازمان ملل از او برای حضور در کنفرانس حقوق بشر دعوت کرده است».
آوایی شاید جنجالی ترین شخصیت در میان۱۰۰ نفری باشد که درافتتاحیه جلسه اصلی سالانه شورای حقوق بشر در این هفته سخنرانی می کنند.
بروکسل و برن تحریم هایی را علیه او وضع کرده و عقیده دارند که دادستان ارشد پیشین تهران «مسئول نقض حقوق بشر و دستگیری های خودسرانه و انکار حقوق زندانیان و افزایش اعدامها می باشد».
بنا به گفته اعضای اپوزیسیون ایران او نقشی کلیدی در قتل عام زندانیان سیاسی سال ۱۹۸۸ (سال۶۷) بازی کرده است.
خبرگزاری فرانسه زیر تیتر «سزاوار مسخره کردن» می نویسد:
قبل از اینکه آوایی سخنرانی کند دسته ای از دیپلوامت ها سالن را در اعتراض علیه حضور او ترک کردند.
زمانی که بعد از سخنرانی اش خبرنگاران به او نزدیک شده و درمورد انتقادات سوال کردند آوایی بدون پاسخگویی با چهره ای سرد عبور کرد.
اوایل این هفته نیکی هیلی نیز شورای حقوق بشر را بخاطر اجازه دادن به او برای شرکت در اجلاس شورای حقوق بشر مورد انتقاد قرار داد و «او را متهم به برخی از بدترین نقض های حقوق بشری در ایران کرد».
او در بیانیه ای گفت این «شورا باید شرم کند» و هشدار داد که پذیرش این فرد «وظیفه شورای حقوق بشر آن را برای ارتقاء حقوق بشر جهانی به تمسخر گرفته است»‌.
با رسیدن آوایی روزدوشنبه به سوئیس یک وکیل سوئیس شکایتی را از طرف شورای ملی مقاومت ایران به ثبت داد و از دادستان عمومی سوئیس خواستار تعقیب وزیر رژیم ایران بخاطر جنایت علیه بشریت شد.
دفتر دادستان کل سوییس به خبرگزاری فرانسه تایید کرد که شکایت را دریافت کرده است.

خبرگزاری رویتر: تظاهرکنندگان در برابر مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو تجمع کردند تا علیه شرکت علیرضا آوایی در شورای حقوق بشر اعتراض کنند
در حالیکه علیرضا آوایی در شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی می کرد، اعتراض کنندگان در بیرون آنجا علیه این مقام ارشد رژیم ایران که بخاطر شرکت در نقض حقوق بشر شامل دستگیریهای خودسرانه و افزایش اعدامها در دوره یی که او ریاست قضاییه تهران را داشت و در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا و سوییس قرار گرفت دست به تجمع اعتراضی زدند و علیه شرکت آوایی در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل تظاهرات کردند.
آوایی یک مقام ارشد قضاییه رژیم ایران طی سالهای ۱۹۸۰(دهه ۶۰) بوده است و مجاهدین خلق گروه مخالف رژیم ایران میگویند او در اعدام هزاران زندانی سیاسی۱۹۸۸ (سال ۶۷)دست داشته است.
تلاشهای رویتر که به یک مقام وزارت خارجه یا دادگستری یا هیات رژیم ایران در ژنو دسترسی پیدا کند بی نتیجه ماند.
آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل صبح سه شنبه نسبت به شمار بالای اعدامها و گزارشات مستمر بکارگیری شکنجه برای گرفتن اعترافات و کشتار اعتراض کنندگان ضددولتی در دسامبر گذشته، اذیت و آزار فعالان و بستن حسابهای اجتماعی اینترنتی در ایران ابراز نگرانی کرد.
گوترز گفت از شمار بالای اعدامها و احکام اعدام که دادگاههای انقلاب در ایران صادر می کنند نگران است.
در گزارش گوترز آمده است که گزارشات حاکیست متخلفان مواد مخدر اغلب از پروسدور های حقوقی پایه محرومند. او همچنین به گزارشاتی اشاره کرد که مجموعه ای از فشار فیزیکی یا روانی بر زندانیان اعمال می شود تا زندانیان دست به اعترافاتی بزنند که برخی از این اعترافات هم پخش تلویزیونی می شوند.
خبرگزاری رویتر همچنین با مخابره چندین عکس از تظاهرات علیه حضور دژخیم آوایی در ژنو نوشت: تظاهرکنندگان علیه سخنرانی علیرضا آوایی، وزیر دادگستری رژیم ایران، در شورای حقوق بشر در مقابل مقر سازمان ملل در ژنو دست به تظاهرات زدند.

نیویورک تایمز:عکس العمل در داخل و خارج شورای حقوق بشرنسبت به حضور علیرضا آوایی حاکی از خشم شدید بود وزیر خارجه سوئد و ۵ دیپلمات جلسه شورا را ترک کردند
ژنو- (علیرضا آوایی) یک دادستان انقلاب اسلامی ایران بود و بواسطه اعدام‌های خودسرانه هزاران مخالف، آوازه وحشتناکی بدست آورد. چند دهه بعد، او ناظر بر دادگاه‌های تظاهرکنندگان ضد حکومتی در سال ۱۳۸۸ بود و منجمله توسط ملل متحد در خارج از ایران محکوم شد.
علیرضا آوائی، دادستان پیشین که حالا وزیر دادگستری است، روز سه‌شنبه در شورای حقوق بشر در ژنو، در میان نزدیک به ۱۰۰ وزیر و شخصیت، حاضر شد تا در شروع جلسه اصلی سالانه آن صحبت کند. عکس‌العمل در داخل و خارج شورا حاکی از خشم شدید بود.
وزیرخارجه سوئد مارگوت والستروم و حدود ۵ دیپلمات اروپایی در اعتراض محل جلسه شورا را ترک کردند.
چنانچه جلسه در یک کشور عضو اتحادیه اروپا برگزار میشد، آوائی اجازه حضور نمی‌یافت. در اکتبر ۲۰۱۱، اتحادیه اروپا آوائی را بواسطه “نقض حقوق بشر، دستگیری‌های خودسرانه، منع حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها” به منع سفر و منجمد کردن دارائی‌هایش محکوم کرد.
در بیرون دفاتر ملل متحد، ایرانیان مخالف حکومت ایران که اکثراً از سوئیس و فرانسه بودند با سر و صدا حضور آوائی، “قتل عام” سال ۱۹۸۸ (سال ۶۷) که وی در آن نقش برجسته‌ای بازی کرد، و سرکوب منتقدان و ناراضیان را محکوم کردند...
سخنرانی آوائی در شورا در حالی بود که ملل متحد گزارش سالانه خود توسط دبیرکل آنتونیو گوترز را بر سر حقوق بشر در ایران منتشر کرد که مجموعه گسترده‌ای از نقض‌ها را برشمرده است.

تلویزیون سراسری سوئیس:چهره وزیر دادگستری رژیم ایران تناقض موجود در شورای حقوق بشر
ار.ت.اس. تلویزیون سراسری سوئیس در اخبار شامگاهی هشتم اسفند خود تحت عنوان «سخنرانی جنجالی»، گزارش داد: «امروز تناقض موجود (در شورای حقوق بشر) چهرة وزیر دادگستری (رژیم) ایران را بر خود دارد... علیرضا آوایی در لیست افراد تحریم‌شده توسط سوئیس و اتحادیة اروپاست. (اتهامات او شامل) فهرست بالابلندی است؛ (از جمله) دستگیری‌های خودسرانه، نقض حقوق بازداشت‌شدگان و افزایش اعدام‌ها.
تلویزیون سوئیس افزود: سال گذشته بیش از ۵۰۰ اعدام در ایران صورت گرفت... اما نگران‌کننده‌تر این که رژیم فقط در ماه ژانویه گذشته، سه فرد را که در نوجوانی محکوم شده بودند، اعدام کرد.
در مقابل (اجلاس شورای حقوق بشر)، شورای ملی مقاومت به دستگیری (آوایی) فراخوان می‌دهد که در زمانی که دادستان و عضو هیأت مرگ سال ۶۷ بود، هزاران تن از مخالفان را حذف کرد.
افشین علوی گفت: تقریباً سی سال است که این افراد از مصونیت کامل برخوردارند. مسئولین این قتل عام امروزه در ایران در قدرتند... امروز مردم ایران بپاخاسته‌اند، تعادل قوا در حال تغییر است و ما امیدواریم که به‌زودی روز محاکمة این افراد فرا برسد.

تلویزیون سوئیسی –لومان بلو:تظاهر کنندگان گفتند آوایی در قتل عام ده‌ها هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷مشارکت داشت
تجمع‌کنندگان ایرانی علیه آوایی وزیر دادگستری (رژیم) ایران اعتراض کردند که متهم به مشارکت در قتل عام ده‌ها هزار زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ است. با این‌که او در لیست سیاه سوئیس قرار دارد، وی در شورای حقوق بشر حضور یافت... حضور او در ژنو برای شورای ملی مقاومت اقدامی مضحک و برای خانواده‌های قربانیان خشمگین‌کننده است.
در میدان ناسیون یک چوبة دار و صدها کفش و گل سمبل‌هایی در یادبود کسانی است که به‌طور جمعی اعدام شده‌اند.
افشین علوی (می‌گوید): «ما خواهان آن هستیم که این جنایتکار... محاکمه شود، مصونیت پایان یابد و او همین امروز جنایت‌های خود را پاسخ بدهد».
در سوئیس وکیل مارک بونان این پرونده را در دست گرفته است. شورای ملی مقاومت خواهان گشودن یک روند قضایی و برقراری عدالت است.
آسوشیتدپرس با مخابره چندین عکس از تظاهرات در ژنو علیه حضور و سخنرانی علیرضا آوایی قاتل ۶۷ و وزیردادگستری رژیم در شورای حقوق بشر نوشت:
شورای حقوق بشر سازمان ملل در سوییس – اعتراض کنندگان علیه سخنرانی علیرضا آوایی وزیر دادگستری جمهوری اسلامی در سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر در مقابل مقر اصلی اروپایی سازمان ملل در ژنو در روز سه شنبه ۲۷ فوریه۲۰۱۸ تظاهرات کردند.
در حالیکه انبوهی از کفشها و گلها(برای یاد آوری قتل عام و اعدامها و گرامیداشت شهیدان) روی زمین به نمایش گذاشته شده اند، اعتراض کنندگان علیه سخنرانی علیرضا آوایی دست به تظاهرات زده اند.

ئی پی آ (آژانس عکس اروپا): ۲۷ فوریه ۲۰۱۸
روز ۲۷ فوریه ۲۰۱۸ طی تظاهراتی در مقابل مراکز اروپایی ملل متحد در ژنو علیه سخنرانی علیرضا آوایی وزیر دادگستری رژیم ایران در سی و هفتمین جلسه شورای حقوق بشر، تظاهرکنندگان شعار می دهند و بنرهایی حمل می کنند که خواهان دستگیری وی به خاطر نقش او در قتل عام ۱۹۸۸ زندانیان سیاسی در ایران است. در تابستان ۱۹۸۸ بر اساس فتوایی که خمینی داد، تعداد ۳۰ هزار زندانی سیاسی در ایران طی چند ماه قتل عام شدند. سازمانهای کارشناس حقوقی و حقوق بشری از ملل متحد خواستار یک تحقیق بیطرفانه بین‌المللی در مورد این قتل عام هستند.