۱۳۹۷ فروردین ۲, پنجشنبه

ترامپ از شاهزاده سعودی با دستور كاری مفصل استقبال میكند

وال‌استریت ژورنال ۱/۱/۹۷ : « به قلم: دایون نیسنبام، ربكا بالهاوز، مارگاریتا استانساتی- پرزیدنت دانلد ترامپ در استقبال از ولیعهد محمد بن سلمان در دفترش بمنظور تقویت روابط بین دو كشور و مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه، عربستان سعودی را بعنوان یك “دوست بزرگ” مورد ستایش قرار داد. .

.. ترامپ قبل از ملاقات گفت، “روابط در حال حاضر احتمالاً بخوبی بهترین روزها است و احتمالاً تنها بهتر هم خواهد شد. ما یكدیگر را درك می‌كنیم. عربستان سعودی یك كشور بسیار ثروتمند است و امیدوارم كه آنها بخشی از آن ثروت را بشكل ایجاد شغل و بشكل خرید بهترین تجهیزات نظامی كه در دنیا پیدا میشود و كسی حتی مشابه آنرا ندارد، به ما بدهند”..
اما این دیدار تحت تأثیر اقدامات سیاست خارجی عربستان، منجمله جنگ در یمن است كه در آن بنابر ملل متحد، هزاران غیرنظامی بواسطه حملات هوایی سعودی جان خود را از دست داده‌اند. سناتور باب كوركر گفت كه قانونگذاران، قبل از دیدار شاهزاده محمد با ترامپ با وی در مورد نگرانی حول جنگ یمن صحبت كردند. كوركر طی بحث در صحن مجلس گفت، “ما بسیار قوی نسبت بدانچه در حال حاضر در یمن می‌گذرد به آنها هشدار دادیم و از آنها خواستیم تا دست به اقدامات تصحیحی بزنند.” مقامات سعودی از آنچه در یمن می‌گذرد دفاع كردند و آنرا بخشی از نبردی طولانی با ایران دانستند. ... ترامپ روابط با ولیعهد 32 ساله عربستان را تبدیل به پایه‌ای از استراتژی خود در خاورمیانه كرده است. ... این دیدار برای شاهزاده محمد فرصتی است برای تأكید بر نقش خود بعنوان حاكمی كه آمریكا برای پیشبرد اهداف مشتركشان مانند نفوذ ایران در دنیای عرب از او استفاده میكند و اینكه عربستان را بعنوان جایی برای تجارت معرفی كند. ... همچنین آمریكا شاهزاده محمد را یك متحد كلیدی برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطین تلقی میكند.. جارد كوشنر شاهزاده محمد را متحدی حائز نفوذ روی فلسطینیان میداند كه آنها را پای میز مذاكره بیاورد. ... دوشنبه، وزیرخارجه عربستان عادل الجبیر انتقاد اینكه كشورش در حال كشتن غیرنظامیان و برانگیختن یك بحران انسانی در یمن میباشد را رد كرد. تمركز سفر شاهزاده محمد تلاش برای درست كردن وجهه این كشور است كه بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 كه عمدتاً توسط اتباع سعودی انجام شد، بهبود كامل نیافته است. عبدالله الشمری، یك آكادمیسین و دیپلمات سابق و ارشد سعودی گفت، “عربستان سعودی قبلی را فراموش كنید. حالا ما كشور جدیدی را عرضه می‌كنیم. ما اینقدر شجاعت داریم كه به اشتباهات خود اذعان كنیم. ما تلاش زیادی كردیم تا آنچه در گذشته انجام داده‌ایم را تصحیح كنیم و میخواهیم شما درك كنید كه آنچه اتفاق میافتد برای عربستان و منطقه و برای آینده مهم است.”».