۱۳۹۶ اسفند ۱۲, شنبه

آمریکا و فرانسه: به‌کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه را با قدرت پاسخ خواهیم داد


دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه روز جمعه 11اسفند  در یک مکالمه تلفنی اعلام کردند که به‌کارگیری سلاحهای شیمیایی در سوریه را با قدرت پاسخ خواهند داد.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز جمعه طی بیانیه‌یی اعلام کرد، امانوئل ماکرون در مکالمه با دونالد ترامپ گفت: چنان‌چه ثابت شود که رژیم اسد از سلاح شیمیایی در مناطقی از سوریه استفاده کرده است با اقدام قاطع فرانسه و آمریکا مواجه خواهد شد.


دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون بر همکاری مشترک به منظور برقراری آتش‌بس و رساندن کمکهای بشردوستانه به غوطه شرقی و نیز تخلیه زخمی ‌شدگان از آن تأکید کردند.

آنها  بر ضرورت اعمال فشار روسیه بر رژیم اسد جهت پایبندی آن به قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد خواست، کمیته‌یی جدید برای تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه تشکیل دهد. آمریکا سوریه را متهم کرده که در غوطه شرقی از گاز کلرین استفاده کرده است.

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، این کمیته یک ساله خواهد بود و در مورد حملات شیمیایی در سوریه تحقیق خواهد کرد.

طبق این گزارش واشینگتن از پوتین خواسته تا به منظور توقف حملات به غوطه شرقی اسد را زیر فشار بگیرد.

در این راستا شماری از دیپلوماتهای سازمان ملل روز پنجشنبه از شورای امنیت خواستند تا درباره استفاده از اسلحه شیمیایی در غوطه شرقی تحقیق شود.

مخالفان سوری و برخی مدافعان حقوق بشر می‌گویند بمباران غوطه شرقی در حومه دمشق، توسط نیروهای دولت سوریه باعث مرگ دهها غیرنظامی شده است. این ناحیه هنوز تحت کنترل مخالفان قرار دارد.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که روز دوشنبه، حداقل 77نفر از جمله 20کودک در پی حملات هوایی و راکتی کشته شدند.
حدود 400هزار نفر در غوطه شرقی زندگی می‌کنند، منطقه‌یی که از سال 2013 تا کنون تحت محاصره دولت قرار دارد.