۱۳۹۶ اسفند ۲۳, چهارشنبه

ناراحت‌كننده‌ترین دیدار از خاورمیانه طی سالیان


وال‌استریت ژورنال ۲۱/۱۲/۹۶ : « به قلم: سناتور لیندزی گراهام- من اخیراً از خاورمیانه و دیدار از اردن و اسرائیل برگشتم. من بارها از این منطقه دیدار كرده‌ام و این ناراحت‌كننده‌ترین دیدارم از منطقه طی سالیان بود. با كمك ولادیمیر پوتین و بشار اسد، ایران در حال پیروز شدن است.
اعراب سنی، اسرائیل و آمریكا در حال عقب‌نشینی هستند. ... من یك استراتژی منسجم از دولتمان در مقابله با نفوذ فزاینده ایران در عراق و تسلط بر سوریه توسط روسیه و ایران نمی‌بینم. امروزه، اسد یك عامل نیابتی ایران و یك آلت دست روسیه است. ... در بلندی‌های جولان، سربازان اسرائیلی به دهكده‌هایی كه تحت كنترل داعش و برخی دیگر كه تحت كنترل رژیم اسد بهمراه رزمندگان حزب‌الله، یكی از دشمنان خونی اسرائیل و یك نیروی نیابتی ایران است، اشاره كردند. رشد خطر در مرز اسرائیل-سوریه، قبل از آنكه تبدیل به سكوی پرتاب راكت‌های بیشتر به اسرائیل گردد، باید مورد مقابله قرار گیرد. بیشترین نگرانی بابت نظامی شدن جنوب لبنان است.. ارتش اسرائیل به ما اطلاع داد كه حزب‌الله با كمك ایران، مشغول تولید تسلیحات دقیق در آنجاست. ...
بزودی اسرائیل باید به سایت این راكت‌ها حمله كند. ... امیدوارم كه دولت یك استراتژی طراحی كند كه شامل مناطق پرواز ممنوع در داخل سوریه گردد تا آنكه پناهندگان بتوانند در امنیت به خانه‌هایشان بازگردند و اینكه آمریكا به آموزش نیروهایی كه می‌خواهند با اسد بجنگند ادامه دهد. همچنین ما باید برای ایران و روسیه روشن سازیم كه خطرات درگیری با این نیروها بر عهده خودشان است.
بدون تغییر در روی زمین، اسرائیل مجبور خواهد شد تا با تهدیدات ایران و عواملش در داخل لبنان و منطقه مرزی سوریه روبرو شود..
هیچ راه كار راحتی وجود ندارد چرا كه دولت اوباما به ایران و روسیه اجازه داد تا خلاء ناشی از انتخاب‌های سیاسی ضعیف را پر كنند. اما بدترین گزینه كنار ایستادن است. پادزهر، یك استراتژی روشن و منسجم برای عقب راندن آنها و نه ادامه یك سیاست بی‌تفاوتی است».