۱۳۹۶ اسفند ۱۸, جمعه

سناتور روبیو ـ ایران تلاش استراتژیک دارد تا که آمریکا را از منطقه بیرون کند و نیروی مسلط منطقه شود

سناتور روبیو:

سایت آیپک ۱۴/۱۲/۹۶ : « مجری: میهمان بعدی ما سناتور مارکو روبیو، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا میباشد.. س: وزیر دفاع متیس ماه گذشته گفت، هرجایی در خاورمیانه مشکلی را می بینیم همیشه مداخله ایران را می بینیم. من دیروز صحبتی با آدمیرال استاوریدس داشتم. او هم همین نکته را گفت که ایران باید بالاترین نقطه تمرکز ما در خاورمیانه باشد. از نقطه نظر شما آیا آمریکا به اندازه کافی تلاش برای پس زدن ایران انجام می دهد؟


اول باید درک نمود که آنها چه می کنند، آنها تلاش دارند ما را از منطقه بیرون کنند و آنها این کار را با ترکیبی از شبه نظامیان شیعی و شراکت با کشورهای مختلفی انجام می دهند. شما می بینید که آنها این کار را با استفاده از وضعیت کردها در عراق انجام می دهند. شما آنها را می بینید که این کار را تلاش می کنند در همکاری با ترک ها انجام دهند. شما می بینید که بروشنی از اسد حمایت می کنند و کاری که با حزب الله می کنند. شما آنها را در همه جا در تلاش برای استفاده از شکاف های منطقه می بینید. بنابراین تلاشی استراتژیک دارند که آمریکا را از منطقه بیرون کنند و تبدیل به یک قدرت مسلط منطقه ای شوند. لذا مجبوریم با هرکدام از آن موضوعات ما مقابله کنیم. ما نمی توانیم ازمذکرات با عراقی ها کنار گذاشته شویم. ما نمی توانیم از راه حل سوریه و هر آنچه که در آنجا در رابطه با ثبات آنجا انجام شود، کنار گذاشته شویم . البته برایمان مهم است که برای جهان روشن کنیم روابطمان با اسرائیل فقط سمبلیک نیست و با یک جابجایی سفارت به اتمام نمی رسد که ما همه از آن حمایت کردیم، بلکه ایده ای بسیار قوی وجود دارد که ما از اسرائیل به صورت نظامی و مالی و اقتصادی حمایت می کنیم تا مطمئن شویم در برابر هرآنچه مانع باشد بتوانند بایستند. همانطور که می بینید حزب الله این توانمندی ها را در لبنان ایجاد کرده است که بزرگترین توانمندی آنها تاکنون است که بتوانند اسرائیل را هدف قرار دهند.
سئوال: آیا فکر می کنید در کنگره و دولت چنین درکی از آنچه شما هم اینک تشریح کردید وجود دارد و آیا نسبت به آن خوش بین هستید؟
سناتور مارکو روبیو: فکر می کنم چنین برداشتی وجود دارد که ما از اسرائیل حمایت می کنیم . فکر میکنم کارهایی است که باید با هم انجام دهیم تا که این نوع رویکرد جامع را سرجمع کنیم که درک می کند که تمامی این موضوعات بهم مرتبطند، تلاش های ایران در عراق نهایتاً به توانمندی آنها در محاصره کردن وتهدید اسرائیل خواه از طریق نیروهای نیابتی آنها یا بطور مستقیم مرتبط است . فکر می کنم ماباید کار بیشتری در این جبهه انجام دهیم. ما نمی توانیم صرفاً موضوع ایران را بعنوان یک موضوع منفرد نگاه کنیم هدف نهایی آنها سلطه بر منطقه است که شامل تعقیب اسرائیل خواه توسط حزب الله در لبنان یا در سوریه باشد برای همین ما باید این موضوعات را سرجمع کنیم زیرا بهم مرتبطند...
س: درمورد لایحه دیگری که شما بهمراه سناتور شهین برای تشدید تحریمها علیه حزب الله ارائه کرده اید نسخه ای از آن به هردو مجلس رفته است به نظر می رسد مذاکرات مربوط به آن در لایحه توافق شده قرار است انجام شود ممکن است درمورد آخرین وضعیت آن توضیح دهید؟
سناتور روبیو: بله ما این کار کرده ایم نام آن( لایحه) 2.0 می باشد ما اولی راکه( لایحه) 1.0 بود را سه سال پیش انجام دادیم حزب الله بعد مسیر خود را تغییر داد و ما هم دنبال کردیم هربار که آن دست به اقدام می زد ما هم آن را دنبال می کردیم. ولی می خواستم نکته ای را به شما بگویم تهدیدی که حزب الله در لبنان اعمال می کند شدید است توانمندی امروزی آنها و آنچه که ایران برای آنها تامین کرده است که به آنها اجازه داده است که موشک بسازند و در نقطه ای بر دفاع اسرائیل فائق آیند. این مهم است که ما هرکاری که می توانیم انجام دهیم و هر جریان مالی که آنها استفاده می کنند تا که از این فعالیت حمایت مالی کنند را قطع کنیم برای همین ( لایحه) 2.0 بسیار مهم است ..فکر می کنم چشم انداز این که بتوانیم این کار را انجام دهیم بسیار روشن است