۱۳۹۶ اسفند ۲۳, چهارشنبه

نشست شورای اروپا علیه رژیم و مصاحبه با بهزاد نظیری




تلویزیون اسکای نیوز(عربی) ۲۱/۱۲/۹۶ : « بعد از نشست در مقر سازمان ملل در ژنو، شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل توصیه هایی در باره پرونده حقوق بشر در ایران صادر کرد. کمیسر ویژه حقوق بشر ابراز امیدواری کرد که مقامات ایرانی وضعیت حقوق بشر را بهتر کنند و این در فضایی است که حقوق بشر پایه ای در زمینه های مختلف وجود ندارد.



کمیسر همچنین دولت تهران را فراخواند که مسئولین این نقض ها را مورد حسابرسی قرار بدهد تا اینکه از چنگ عدالت رها نشوند وهمچنین بازداشت گاههایی ایجاد کند که مانع شکنجه و هرگونه بدرفتاری با کسانی بشود که بازداشت می شوند وبایستی با شاخص ها و معیارهای بین المللی همخوانی داشته باشد.
نینور الیاسدی نماینده گروه حقوق اکراد:‌ اهمیت این نشست نسبت به سال گذشته این است که جامعه جهانی فکر می کرد که رژیم روحانی اصلاحات می کند و تغییرات وارد می کند ولی الان ثابت شده که وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر شده است.تعداد اعدام ها ونقض هایی که رژیم ایران علیه مخالفین واقلیت ها و روزنامه نگاران مرتکب می شود رو به افزایش بوده است و کمتر نشده است.
مجری: در باره گزارش جدید و نتایج جدیدی که کمیسر کمیسیون حقوق بشر داده می خواهیم صحبت کنیم که طبق معمول ایران را متهم می کند که نقض های مختلفی مرتکب شده که مربوط به حقوق پایه است و این اتهام تکراری است آیا حرف جدیدی اینبار زده شده است ؟
بهزاد نظیری عضو شورای ملی مقاومت ایران از ژنو :‌همانطوریکه شما گفتید پرونده ایران در زمینه نقض حقوق بشر پرونده ای بسیار تاریک و سنگین است که از زمانی که این حاکمیت دینی و دیکتاتوری سرکار آمد وجود داشته است. این گزارش که به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده دو گزارش است.گزارش اول مربوط به دبیرکل سازمان ملل آقای آنتینیو گوترز است و گزازش دوم مربوط به کمیسر حقوق بشر در باره ایران خانم اسما‌ جهانگیر است .دو نکته جدید وجود داشته است. موضوع اول اینکه آنها بر روی تظاهرات اخیر در ایران متمرکز شده اند که در اواخر دسامبر2017 و ژانویه 2018بود. این تظاهرات مردمی بود و این گزارشات بصورت خاص به سرکوبی تاکید می کند که علیه تظاهرکنندگان انجام شده است و تعدادی کشته و تعدادی دستگیر شده اند و افرادی که زیر شکنجه به قتل رسیده اند و این رفتاری است که رژیم ایران برای ترساندن مردم انجام می دهد ولی علیرغم این، این تظاهرات ادامه داشته است. نکته دوم اینکه کشتار سیاسی علیه زندانیان سیاسی در سال 1988 بود که 30000نفر بنابر اثر خمینی قتل عام شدند که از اعضای مجاهدین خلق بودند و همه این امور در دو قطعنامه آمده است و بطور خاص یکی از احکام تاکید می کند که 150نامه از خانواده های داخل ایران رسیده است و شکایت هایی به سازمان ملل در باره کشتاری شده است که عنوان جنایت جنگی بخودش گرفته است و همه سازمان های حقوق بشری بر روی آن تاکید داشتند.کشورهایی که امروز صحبت کردند بر این دو موضو ع تاکید نمودند ..
مجری:‌شما به تظاهرات اخیر اشاره کردید حتی در زندانها حالت وفات داشتیم که مقامات می گویند که خود کشی کرده اند و برخی دیگر می گویند که این مرگ ناشی از شکنجه بوده است.از این حالت های اخیر و دستگیریها چه می دانیم..؟
بهزاد نظیری: شما می دانید که نظام قضایی در ایران شفاف نیست و مسئول امور قضایی جنایت کاری است که توسط ولی فقیه تعیین شده است یعنی خود خامنه ای او را منصوب کرده است و در واقعیت این رفتار و این شیوه دستگیری یعنی دستگیری و قتل مردم زیر شکنجه بخصوص تظاهرکنندگان و بعد مدعی شدند که خودکشی کرده اند شیوه های کار رژیم است، که سازمان های غیر حقوقی آنرا رد کرده اندرژیم ایرانمدعی می شود که نمی کشد ولی بصورت وحشیانه ای آنها را می کشد و کمیسیون شورای ملی مقاومت 16 مورد از شکنجه را علنی کرده است که نشان می دهد فرد تا سرحد مرگ شکنجه شده است. رژیم ایران فعالیت هایش تنها در داخل ایران نیست بلکه علیه حقوق بشر نیز عمل می کند و به کشورهای دیگر صادر می کند. در سوریه گروههای وابسته با ایران فعالیت می کنند در یمن وعراق و سوریه و لبنان نیز هستند یعنی از این نیروهای سرکوبگری که علیه تظاهرات در خارج استفاده می شود در کشورهای دیگر نیز برای سرکوب تظاهراتبکارشان می گیرد ولی علیرغم این سرکوب ولی تظاهرات در داخل ایران ادامه دارد و ما از شبکه هایمان در داخل ایران اطلاعاتی داریم یعنی از شبکه های مجاهدین خلق در داخل ایران اطلاعات داریم که تظاهرات گسترده و بزرگی در جریان است و برای آن طی این هفته آماده سازی می شود و این هفته مهمی در این رابطه است زیرا که در آستانه نوروز هستیم.».