۱۳۹۶ مهر ۲۳, یکشنبه

بولتون: اروپا اگر دوست ندارد مي تواند انتخاب کند با ايران معامله کند يا با ما


تلويزيون فاکس نيوز ۲۱/۷/۹۶ : « مجري - متحدان اروپايي ما که بخشي از برجام بوده اند گفته اند کماکان به برجام متعهد هستند.
موگريني رئيس ديپلوماسي اتحاديه اروپا - اين يک توافق دوجانبه نبوده و به هيچ کشور تکي متعلق نيست و هيچ کشور منفردي نمي تواند آن را خاتمه بدهد.



بوريس جانسون وزيرخارجه انگلستان - ما با تلاش زياد دوستان در کنگره آمريکا را متقاعد مي کنيم.. مجري - جان بولتون سفير سابق ما در سازمان ملل و منتقد بزرگ برجام. سوال اين است که آيا شما از کاري که پرزيدنت امشب تصميم گرفت انجام دهد خوشحاليد؟
جان بولتون - با اعلام مجدد اينکه او فکر مي کند تا چه اندازه اين توافق نامطلوب است اما به وضوح علامت داد که انتظار دارد بموقع از آن خارج شود. من که همواره ترجيح مي دادم از اين توافق خارج شويم‍ اما بهرصورت او يک سياست دو مرحله يي را اتخاذ کرده و فکر مي کنم يک خط مهم در سخنراني او بود که گفت او با حفظ اين اختيار، اين حق را براي خود حفظ کرده که هرگاه بخواهد مي تواند از آن خارج شود. برجام تحت بازبيني مستمر است و بنابر اين او دارد روشن مي کند که در نهايت، تصميم با اوست و فکر مي کنم ما به سمت درستي هدايت مي شويم و خوشحال تر مي بودم که امروز حل و فصل مي شد زيرا فکر مي کنم شفافيت مهم است اما ما در مسير درست هستيم.
سوال - آقاي سفير آيا شما با رئيس جمهور هم صحبتي داشته ايد؟ چونکه مي دانم نظر شما بواقع برايش محترم است.
جواب - بله من روز گذشته صحبتي با پرزيدنت ترامپ داشتم و من اين فرصت را تحسين کردم. بله کاملا و صحبت زيادي در اين رابطه داشتيم اين کل چيزيست که مي توانم بگويم.
مجري - ولي من ساکت مي مانم که شما را بشنوم. من زمان دارم. مطمئن باشيد زمان هست.
بولتون - بله فکر مي کنم او همانطور که اول کارزار انتخاباتي اش گفته بود و همچنين در روزهاي اول اين را گفته بود چرا که او معني تهديد تکثير تسليحات کشتار جمعي از طرف کشورهايي از قبيل ايران و کره شمالي را مي فهمد. او مصمم است که تا هست از اين مساله جلوگيري کند و گزينه هاي نامطلوبي در هر دو مورد بوده است و همانطور که گفتم شروع پروسه خاتمه دادن به اين توافق يک گام مهم و يک عزيمت عظيم از سياست اوباما مي باشد. مي دانيد که حتي شبيه به رياست جمهوري هيلاري کلينتون هم نبوده است.
مجري - يکي از منتقدان سخنراني ترامپ امروز، جان کري بوده است يعني کسي که اين توافق را پيش برد و گفته است اين يک کار ضعيف در ديپلوماسي غيراستراتژيک بوده است و گفت صداي ترامپ حين سخنراني بلند مي شد. زيرا شما نمي توانيد شرايط اين توافق را تغييردهيد لحظه يي که ما ببينيم ذخاير بالا مي روند يعني 15 تا 25سال از الان و شما کماکان گزينه نظامي که امروز داريد را خواهيد داشت. بنابر اين اين عجله براي چيست؟
بولتون - اين توافق معنايش اين نيست که چون مذاکراتي انجام شده پس ميشود به ايرانيها اعتماد کرد. مردم بنظر مي رسد فراموش کرده اند، با جان کري شروع کنيم گذشته از اروپايي ها، ايران يک طرف پيمان منع تکثير است که به آن التزام داده اند که هرگز به دنبال يا کسب تسليحات اتمي نباشند. آنها پيمان منع تکثير اتمي را نقض کرده اند و سخنگوي امورخارجي اتحاديه اروپا هم اخيرا گفت اين يک التزام چندجانبه است. اما ضرورت اين توافق از اساس چه بوده است؟ اگر شما فکر مي کنيد آنها پاي التزاماتي باشند آنها نخواهند بود اما حتي اگر به آنها چنين اجازه يي براي غني سازي اورانيوم داده شود براساس سابقه آنها معلوم مي شود که اين توافق از ابتدا جواب نداشت و اروپايي ها تسليمش شدند و کري و اوباما هم تسليمش شدند.
مجري - اوباما تلاش کرد اين برنامه برهم نخورد ولي ايران هم به عراق وارد شد و به سوريه وارد شد و قيام آنجا را تخريب کرد و حزب الله را وارد سوريه کرد تا برجام در اين ميان برقرار بماند..».