۱۴۰۱ آبان ۱۲, پنجشنبه

بیانیه چهل وکیل دادگستری: اکثریت مطلق مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی را دیگر نمی‌خواهند

چهل وکیل دادگستری ایران دربیانیه‌ای باعنوان اکثریت مطلق مردم ایران نظامجمهوری اسلامی رادیگرنمیخواهند ازوکلا وحقوقدانان خواستند که به عنوان «فرزندان ملت به صحنه بیایند.»

این وکلا در بیانیه خود نوشتند: «وظیفه ما دفاع از حقوق بنیادین ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت است.»

این بیانیه با انتقاد از «ولایت مطلقه یک نفر فقیه» افزود: «مشروعیت هر قانون به رضایت و اراده‌ عمومی است و هیچ اراده دیگری این اجازه را ندارد تا بجای ایشان تصمیم بگیرد.»

بیانیه وکلا خاطرنشان کرد: مسئولان نظامی جمهوری اسلامی خود را «نماینده غیب جا زده‌‌اند» و با این تصور «متوهمانه» اراده اکثریت مردم را در قوانین نظام «حبس» کرده‌اند.

آرش کیخسروی، گیتی پورفاضل، مهرانگیز کار، عثمان مزین، محمد مقیمی، سعید دهقان، محمد سیف‌زاده، علی شریف‌زاده، و موسی برزین برخی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

این وکلا تاکید کردند: معترضان آمده‌اند تا «صندلی حکمرانی را از این حاکمانِ فرقه‌گرا و بی‌کفایت پس بگیرند.»

این بیانیه افزود: مردم ایران «با ذات روحانیون حاکم آشنا شده‌اند و دیگر فریب دروغ‌ها و وعده‌های رنگارنگ ایشان را نمی‌خورند و از آخوندها به انحاء مختلف و با ادبیات گوناگون می‌خواهند که بروند.»

در این بیانیه، قوه قضاییه جمهوری اسلامی «ابزاری برای سرکوب و تثبیت خودکامگی» توصیف شده که «مسئولانی غیرمستقل و رجزخوان» دارد و به همین دلیل «شبکه‌ای فاسد بر سرنوشت کشور حاکم شده است.»

از سوی دیگر، بیش از دو هزار و ۳۰۰ چهره علمی و دانشگاهی آمریکا، از جمله دارندگان جایزه نوبل، نشان ملی علوم و مدال فیلدز، در نامه‌ای از جو بایدن خواستند برای جلوگیری از «سرکوب وحشیانه» و کشته شدن دانشجویان معترض در ایران اقدام فوری انجام دهد.

در همین حال، گروهی از کنشگران ایرانی نیز در همبستگی با خیزش سراسری ایران و با هدف اطلاع‌رسانی درباره مطالبات معترضان، به تحصن خود در مقابل کنگره آمریکا ادامه می‌دهند.

کنشگران در این تحصن شبانه‌روزی که از سه‌شنبه آغاز شده و قرار است ۱۲ روز ادامه داشته باشد، خواستار جلب توجه نمایندگان کنگره به خیزش سراسری ایرانیان و اقدام‌های عملی ایالات متحده برای مقابله با سرکوب‌گری جمهوری اسلامی هستند.

این کنشگران به ایران اینترنشنال گفتند که از مقامات آمریکا می‌خواهند جمهوری اسلامی را به رسمیت نشناسند و با مقامات جمهوری اسلامی هیچ مذاکره‌ای نداشته باشند.