۱۴۰۱ خرداد ۳۱, سه‌شنبه

نماینده مجلس ایران: امنیت جانی ماموران امنیتی بر امنیت جامعه اولویت دارد

 

کوثری امکان برقراری امنیت در جامعه را منوط به استفاده نیروهای امنیتی و پلیس دانست و افزود، آن‌ها برای برقراری این امنیت نیاز به «استفاده از سلاح گرم» دارند


اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران با دفاع از لایحه «حق استفاده ماموران امنیتی از سلاح گرم»، گفت که «امنیت جانی نیروهای امنیتی بر امنیت جامعه اولویت دارد».

به گزارش پایگاه خبری «دیده‌بان ایران»، دوشنبه 30 خرداد، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با حمایت از طرح قانونی کردن استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم، اظهار کرد: «ابتدا امنیت جانی نیروهای امنیتی و پلیس در اولویت است بعد امنیت جامعه.»

کوثری امکان برقراری امنیت در جامعه را منوط به استفاده نیروهای امنیتی و پلیس دانست و افزود، آن‌ها برای برقراری این امنیت نیاز به «استفاده از سلاح گرم» دارند.

طرح قانونی کردن استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم که در روزهای اخیر و هم‌زمان با گسترش اعتراضات مدنی مردم در شهرهای مختلف ایران در دستور کار مجلس قرارگرفته است، نگرانی‌های زیادی را در افکارعمومی برانگیخت.

کوثری در واکنش به این نگرانی‌ها مدعی شد، تصویب لایحه «حق استفاده ماموران امنیتی از سلاح گرم» هیچ ارتباطی با اعتراضات مردمی ندارد. او افزود: «این قانون را برای مقابله با تروریست‌ها و جنایتکاران تصویب کردیم نه مردم معترض.»

فرمانده اسبق سپاه همچنین ادعا کرد، «ماموران امنیتی و انتظامی هیچ کاری با اعتراضات صنفی و مردمی ندارند»، در حالی که انبوه پرشماری از ویدیوهای اعتراضات و نیز مشاهدات مردم از سرکوب حکومت با استفاده از سلاح گرم، و گاه شلیک مستقیم منجر به مرگ شهروندان، حکایت دارد.

به موجب طرح قانونی کردن استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم، اگر «افرادی که از سوی مراجع قانونی برای حفاظت از خود مسلح شده‌اند» جرمی مرتکب شوند، مطابق با قانون مجازات اسلامی مجازات نخواهند شد.

همچنین بر اساس این طرح، نیروهای امنیتی ایران در مواردی که استفاده آنها از اسلحه، دفاع «مشروع» تشخیص داده شود، نیازی به پرداخت دیه نخواهند داشت.