۱۴۰۱ خرداد ۳۰, دوشنبه

انتخابات فرانسه؛ ائتلاف مکرون اکثریت پارلمانی را از دست داد


 در حالی که حزب میانه‌روی مکرون اکثریت را از دست داد، أحزاب پوپولیست چپ و راست تعداد کرسی‌های خود در پارلمان فرانسه را افزایش دادند


با شکست ائتلاف میانه‌روی «آنسامبل» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در انتخابات پارلمانی این کشور، حزب هوادار وی کنترل پارلمان را از دست داد، که می‌تواند به بن‌بست سیاسی در فرانسه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یکشنبه 19 ژوئن، در حالی که حزب میانه‌روی هوادار مکرون اکثریت را از دست داد، أحزاب پوپولیست چپ و راست موفق شدند تعداد کرسی‌های خود در پارلمان فرانسه را افزایش دهند.

ریچارد فران، رئیس سابق پارلمان، و بریژیت بورگینیون، وزیر بهداشت، که هر دو متحدان مکرون بودند، کرسی‌های خود را از دست دادند، که توسط رسانه‌های فرانسه به «شکست بزرگ برای اردوگاه مکرون» تعبیر شد.

ائتلاف چپ افراطی «نوپه» به رهبری ژان لوک ملانشون در انتخابات پارلمانی اخیر پشت سر «آنسامبل» قرار گرفت و دوم شد. احزاب چپ گرد آمده تحت چتر این ائتلاف اکنون می‌توانند تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را به سه برابر کرسی‌های آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2017 افزایش دهند.

در آن سوی میدان، حزب راست افراطی «گردهمایی ملی» به رهبری مارین لوپن، که اخیرا در رقابت نزدیک با مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شکست خورد، می‌تواند تعداد کرسی‌های خود را ده برابر افزایش دهد، که به گفته رسانه‌ها «بزرگترین پیروزی» این حزب در تاریخ انتخابات پارلمانی فرانسه خواهد بود.

به گفته «رویترز»، مکرون در ماه آوریل امسال اولین رئیس‌جمهوری فرانسه طی دو دهه اخیر شد که توانست در جریان انتخابات دور دوم، در مقام خود باقی بماند. کارشناسان و رسانه‌ها این امر را نتیجه واکنش جامعه فرانسه به خیزش جریان راست افراطی دانستند.

با این وجود، از آنجایی که بسیاری از مردم مکرون را دور از دغدغه‌های عموم جامعه فرانسه می‌دانند، دوره دوم ریاست‌جمهوری وی ضعف‌های بسیاری دارد، از جمله اینکه مجبور است جامعه‌ای عمیقا سرخورد و پراکنده را رهبری کند که در آن حمایت از احزاب پوپولیستی دست راستی و دست چپی افزایش یافته است.

از آنجایی که پارلمان بدون اکثریت مستلزم میزان زیادی مصالحه و تقسیم قدرت در میان احزاب است، حزب هوادار مکرون به احتمال زیاد مجبور خواهد شد با برخی جریانات دیگر ائتلافی تشکیل دهد، یا در صورت عدم ائتلاف و پیشرفت کار، حکم به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بدهد.