۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

ایران: تا یک سال آینده راکتور IR20 اراک راه‌اندازی می‌شود

مصطفی نخعی،سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بنقل ازمحمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کردراکتورIR20 اراک ظرف یک سال آینده و هدف گذاری برای تولید ۸ هزار مگاوات برق هسته ای» راه اندازی می شود.

نخعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جلسه روز یکشنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت در این جلسه، رئیس سازمان انرژی اتمی ارائه و تولید سوخت نیروگاهی، انرژی، افزایش و متنوع‌سازی کاربرد پرتوها و تحقیق و توسعه را به عنوان ۴ محور اصلی کار سازمان انرژی اتمی معرفی کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی هدفگذاری سازمان انرژی اتمی در حوزه تولید انرژی بر روی تولید ۸ هزار مگاوات برق یا احداث نیروگاه هسته‌ای گذاشته شده است و به موازات آن برنامه مشخصی برای تولید سوخت نیروگاهی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: متعادل کردن بهای برق اتمی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر درخواست رئیس سازمان انرژی اتمی از کمیسیون انرژی بود.

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشتر در ۲۵ شهریور نیز گفته بود که بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک باید «با حداکثر سرعت» انجام شود، اما زمان مشخصی برای راه‌اندازی اعلام نکرده بود.

بر اساس برجام، ایران فعالیت این نیروگاه ۴۰ مگاواتی را متوقف کرد و قرار شد ساختار رآکتور طوری تغییر کند که قادر به تولید پلوتونیوم، که برای تولید سلاح‌های هسته‌ای کاربرد دارد، نباشد.

محمد اسلامی در دیدار ۲۵ شهریور خود از مجتمع هسته‌ای اراک همچنین گفته بود محصولات تولیدی کارخانهٔ آب سنگین اراک در «زمینه‌های دارویی و درمانی» خواهد بود و این بخش در زمینه «اقتصاد هسته‌‌ای» فعالیت می‌کند.

پس از امضای برجام، آمریکا و چین به‌ طور مشترک ریاست گروه کاری مسئول پروژه تغییر ساختار رآکتور اراک را برعهده گرفتند، اما پس از خروج آمریکا از برجام، بریتانیا مسئولیت تأیید جزئیات این پروژه را بر عهده گرفت و چین نیز همکار تهران در این زمینه است.