۱۴۰۰ مهر ۲۷, سه‌شنبه

رئیسی: طرف مقابل باید آماده لغو همه تحریم‌ها باشد

 ابراهیم رئیسی با بیان اینکه برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش، طرف مقابل باید آمادگی لغو همه تحریم‌ها را داشته باشد، گفت که در حال حاضر ما اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم.

رئیسی دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد طرف مقابل باید آمادگی لازم را برای لغو همه تحریم‌ها داشته باشد که این امر، می‌تواند نشانه جدیت آن‌ها باشد.

او گفت که ما نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی هستیم و از طریق وزارت امور خارجه اعلام کرده‌ایم که مذاکرات باید نتیجه داشته باشد.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، نیز در سخنانی مشابه با بیان اینکه ما مرد مذاکره و مرد عمل و دولت جدید ایران نیز عملگراست، گفته بود نیت ما جدی است و اگر آمریکا نیز جدی است باید ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کند.

رئیسی نیز در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه شب خود گفت در نشستی که با نماینده اتحادیه اروپا نیز داشتیم به آن‌ها گفتیم جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات جدی است، اما این را باید در طرف مقابل ببیند.

او در ادامه تاکید کرد که ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره، بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم.

رئیسی با بیان اینکه «آثار تورمی را در زندگی مردم می‌بینم و از آن رنج می‌برم» گفت: «منتهی این آثار تورمی ناشی از تصمیماتی است که در گذشته گرفتند و تصمیماتی که ما اکنون می‌گیریم سعی می‌کنیم آثار تورمی نداشته باشد یا کمترین آثار تورمی را داشته باشد.»

او درباره «اوضاع کشور» نیز اضافه کرد که دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد، برخی دولت‌های قبل که آمدند اعلام کردند که خزانه خالی است، اما من اگر بگویم وضع خزانه چگونه بود ممکن است برخی بگویند ما نیز در پی آن هستیم که با گله‌مندی کارمان را آغاز کنیم.

با این حال رئیسی تاکید کرد که فقط کافی است به سفره‌های مردم، ارزش پول ملی، بدهکاری دولت و کسری بودجه نگاه کنیم تا ببینیم دولت با چه وضعی و در چه شرایطی تحویل ما شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که از همه شاخص‌ها معلوم است که دولت در چه وضعی به ما واگذار شد به ویژه در پنج شش ماه آخر دولت قبل که تعهدات بسیاری ایجاد کرد و مزید شد بر آنچه که از کسری‌ها و مشکلات وجود دارد.

او وضعیت اقتصادی و نرخ تورم بالا را ناشی از اقدامات دولت قبلی دانست و گفت که با مشارکت مردم در پی آن خواهیم بود که آثار آنچه که ایجاد شده و دولت با آن مواجه است کمتر در زندگی مردم ظاهر شود والا شرایط تورمی که ناشی از تصمیمات گذشته است.

رئیسی تاکید کرد که غیر از حقوق و دستمزد و هزینه‌های دولت، ماهانه باید به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت کنیم.

در بخشی از این مصاحبه تلویزیونی نیز ابراهیم رئیسی به احتمال لغو ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: «تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم و شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم برود و در سفره مردم ظاهر شود.»

رئیسی اضافه کرد که اصلاح اقتصادی باید اتفاق بیفتد، ما برنامه داریم و با برنامه حرکت می‌کنیم اما اطمینان می‌دهیم اگر در جایی بخواهیم اصلاح اقتصادی انجام دهیم با مردم، بازار و نخبگان در میان خواهیم گذاشت و غافلگیرانه اقدام نخواهیم کرد.