۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

ادامه تنش تهران و باکو؛ رزمایش نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران

این رزمایش سه روز پس از مانور نظامی ارتش جمهوری اسلامی در شمال غرب ایران انجام می‌شود

پس از انتقادات جمهوری آذربایجان نسبت به فعالیت‌های ارتش ایران در نزدیکی مرزهای این کشور، آنکارا از رزمایش مشترک خود با باکو در هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، این رزمایش در چارچوب طرح «تیپ برادری» انجام خواهد شد. به گفته پینار کارا، افسر اداره ارتباطات وزارت دفاع ترکیه، این طرح به منظور افزایش توان همکاری و توان عملیاتی مشترک میان ارتش ترکیه و آذربایجان آغاز شده است.

او در این زمینه افزود: «رزمایش برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱ با مشارکت ترکیه و آذربایجان از ۵ تا ۸ اکتبر در منطقه نخجوان صورت می‌گیرد.»

از طرفی آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان امروز وارد تهران شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که ایران و ارمنستان، اختلاف‌ها و تنش‌هایی با جمهوری آذربایجان دارند.

پیش از این تهران به دنبال تنش‌های خود با باکو، رزمایشی با عنوان «فاتحان خیبر» در مرزهای شمال غربی خود با آذربایجان برگزار کرده بود.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در اظهاراتی عنوان کرد این تنش می‌باید بدون حضور نظامی ارتش های بیگانه حل شود.

او افزود: «حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

آذربایجان بزرگترین تأمین‌کننده نفت اسرائیل است و روابط این دو کشور مایه نگرانی تهران شده است.

از سوی دیگر تل‌آویو با در اختیارگذاشتن هواپیماهای بدون سرنشین و جنگ‌افزارهای پیشرفته به باکو، معادلات جنگ سال گذشته آذربایجان و ارمنستان را تغییر داد.

در همین رابطه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران شامگاه شنبه در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، ضمن متهم کردن آذربایجان به پذیرفتن حضور اسرائیل پس از آزادسازی قره‌باغ در نزدیکی مرزهای ایران، گفت که تهران در این خصوص «به طور جدی به مقامات عالی رتبه جمهوری آذربایجان» هشدار داده است.

امیرعبداللهیان افزود: «تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر در مرزها را تحمل نمی کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم.»

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، نگرانی خود را از فعالیت‌های نظامی ایران در نزدیکی کشورش ابراز کرده بود.

روابط تهران و باکو طی هفته‌های اخیر در پی بازداشت دو راننده ایرانی در مسیر اصلی ترانزیت کالا میان دو کشور در منطقه قره‌باغ کوهستانی به‌دلیل ورود غیرقانونی آنها به خاک آذربایجان و همچنین اخذ عوارض عبور از کامیون‌های تردد کننده میان ایران و ارمنستان وارد فاز جدیدی از تنش‌ها شد