۱۴۰۰ آبان ۸, شنبه

تشدید بحران دیپلماتیک عربستان سعودی و لبنان؛ سفیر لبنان اخراج و واردات از لبنان ممنوع شد

عربستان سعودی،روزجمعه،درواکنش باظهارات وزیراطلاع‌رسانی لبنان درباره مداخله نظامی عربستان دریمن، دستوراخراج سفیرلبنان از ریاض و ممنوعیت واردات تمامی کالاها از لبنان را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، این کشور علاوه‌بر درخواست از سفیر لبنان برای ترک این کشور طی ۴۸ ساعت، سفیر خود در بیروت را نیز برای رایزنی فراخواند.

به‌دنبال اقدام عربستان ‌سعودی، رسانه‌های عربی گزارش کردند که بحرین نیز از سفیر لبنان خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کند.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، پس از اخراج سفیر این کشور، از تشکیل گروهی برای اصلاح روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی خبر داد.

بوحبیب گفت که وضعیت روابط لبنان با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس «بحرانی» نیست و می‌توان آن را از طریق گفت‌وگو حل کرد.

تصمیم عربستان سعودی پس از آن اتخاذ شد که جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، در مصاحبه ویدیویی که روز دوشنبه منتشر شد، گفته بود که «یمن مورد تجاوز قرار گرفته و شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در برابر تهاجم خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

دفتر نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد نجیب میقاتی پس از تصمیم عربستان، در تماس تلفنی با قرداحی، از او خواسته که منافع ملی را در اولویت قرار دهد و «تصمیم درستی را برای اصلاح روابط اعراب با لبنان اتخاذ کند.»

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که فشار دولت لبنان بر قرداحی برای استعفا، به‌منظور جلوگیری از عواقب بیشتر است.

جورج قرداحی پس از انتشار این ویدیو گفت که این مصاحبه نزدیک به یک ماه پیش از منصوب شدن او به‌عنوان وزیر اطلاع‌رسانی، ضبط شده و او به‌دلیل انتشار این ویدیو استعفا نخواهد داد.

حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای، از اظهارات قرداحی تمجید کرده بود.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر کرده، آمده است: «کنترل گروه تروریستی حزب‌الله بر تصمیم‌گیری‌های دولت لبنان، این کشور را به عرصه‌ای برای اجرای پروژه‌های کشورهای دیگر تبدیل کرده که برای لبنان و مردم آن آرزوی خوبی ندارند.»

سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، در واکنش به اخراج سفیر این کشور از ریاض، حزب‌الله را مسئول شکاف در روابط دیپلماتیک لبنان با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دانست.