۱۴۰۰ مهر ۹, جمعه

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از «انفجار شدید» در ساختمان یک مرکز تحقیقاتی سپاه است

انتشارتصاویرماهواره‌ای از سوی «اینتل لَب»، یک گروه بین‌المللی مشاوره اطلاعاتی، نشان می‌دهد که انفجار روز چهارم مهر در یک مرکز تحقیقاتی سپاه پاسداران، خسارت شدیدی بساختمان‌ آن وارد کرده است.انفجار یاد شده در «گروه صنعتی شهید همت» رخ داده که یک پایگاه مخفی موشکی سپاه پاسداران است

.دو روز پس از آنکه سپاه پاسداران از کشته شدن دو عضو خود در آتش‌سوزی یک «مرکز تحقیقاتی» خبر داد، شرکت اطلاعاتی ایمیج‌ست‌ اینترنشنال با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد روز دوشنبه یک انفجار در یک «مرکز مخفی موشکی سپاه پاسداران» در غرب تهران رخ داده است.

این شرکت خدمات اطلاعاتی ماهواره‌ای اعلام کرد که این انفجار روز دوشنبه ۵ مهر ماه در غرب تهران در یک پایگاه موشکی مخفی متعلق به سپاه پاسداران رخ داده است و افزود که این پایگاه موشکی مخفی متعلق به «گروه صنعتی شهید همت» بوده است.

براساس تصاویری که شرکت اطلاعاتی ایمیج‌ست‌ اینترنشنال منتشر کرده است حدود یک چهارم این ساختمان تخریب شده است.

این درحالی است که روابط عمومی سپاه پاسداران نیز روز دوشنبه از مرگ دو نفر از پرسنل خود در آتش‌سوزی یکی از «مراکز تحقیقات خودکفایی» این نیرو در غرب تهران خبر داد و افزود که در آتش‌سوزی در این مرکز، دو نفر از کارکنان که مجروح شده بودند که جانشان را از دست دادند.

در اطلاعیه سپاه پاسداران نام این مرکز ذکر نشده بود ولی روز چهارشنبه خبرگزاری‌های رسمی در ایران با اشاره به نام‌گذاری یک میدان از سوی شهرداری فردیس کرج نوشتند که این میدان به نام «مرتضی کریمی» نام‌گذاری شده است که دو روز قبل «براثر انفجار در مرکز تحقیقات سپاه در منطقه ملارد» کشته شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نام دو عضو سپاه پاسداران را که در این انفجار کشته شدند «حسین عابدی و مرتضی کریمی» ذکر کرد و افزود که آنها در آتش‌سوزی مرکز تحقیقات سپاه واقع در «بیدگنه ملارد» کشته شده‌اند.

طی یک سال گذشته موارد متعددی از انفجار در مراکز هسته‌ای و همچنین چند مرکز نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران گزارش شده است. یکی از این انفجارها در بامداد جمعه ششم تیر ۹۹ رخ داد که صدا و نور آن از مناطق مختلف مشاهده شد.

داود عبدی سخنگوی وزارت دفاع ایران همان زمان اعلام کرد که انفجار یک «یک مخزن گاز در منطقه عمومی پارچین» رخ داده است ولی تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که انفجار در مجاورت تاسیسات مهمات سازی و ساختمان‌های تولید موشک‌های کروز رخ داده است.

پیشتر نیز در اثر انفجار بزرگی که ۲۱ آبان سال ۹۰ در تاسیسات موشکی بیدگنه ملارد رخ داد حسن تهرانی مقدم و ۲۱ عضو دیگر سپاه پاسداران کشته شدند.

تهرانی مقدم تا هنگام کشته شدن در این انفجار چهره شناخته شده‌ای نبود ولی مقام‌های جمهوری اسلامی پس از آن از او به عنوان چهره کلیدی برنامه‌های موشکی نام برده و عنوان کردند که او ارشدترین مقام در تولید برنامه موشکی سپاه پاسداران بوده است.

سمت رسمی تهرانی مقدم نیز رییس «سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران» عنوان می‌شد که مرکزی برای توسعه برنامه‌های موشکی این نیرو است و به گفته مقام‌های ایران انفجار اخیر نیز در یکی از تاسیسات آن رخ داده است.