۱۴۰۰ مهر ۲۴, شنبه

واردات ۸۱.۷ میلیون دز واکسن سینوفارم


طبق گزارش گمرک ایران تاکنون بیش از ۹۲.۸ میلیون دز واکسن کرونا وارد ایران شده که بالغ بر ۸۱.۷ میلیون دز آن سینوفارم بوده است.

به گزارش ایسنا، طی مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با رئیس سازمان غذا و دارو، آخرین وضعیت واردات واکسن اعلام شده است که نشان می‌دهد از نیمه بهمن سال گذشته تا ۲۰ مهر ماه سال جاری ۹۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۰۶ دز واکسن در ۶۵ مرحله وارد ایران شده است.

جریان واردات این واکسن‌ها حاکی از آن است که بیشترین واردات از چین با ۳۹ محموله بوده که ۳۸ محموله آن سینوفارم به تعداد ۸۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز است ، همچنین یک محموله دیگر از چین با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز به واکسن آسترازنکا (کواکس) اختصاص دارد.

از روسیه نیز واکسن‌های وارداتی شامل یک میلیون و ۳۷۰ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا است.

در سایر محموله‌های وارداتی دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون دز آسترازنکا از اتریش، ۱۵۰ هزار دز آسترازنکا از یونان وارد کشور شده است.

همچنین ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز از کره جنوبی (کواکس)، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز از ایتالیا (کواکس) و یک میلیون و ۱۲۵ هزار دز بهارات از هند نیز دیگر محموله های وارداتی است.

جزئیات بیشتر از این حکایت دارد که بیشترین محموله‌های وارداتی در دو ماه شهریور و مهر سال جاری وارد شده که ۳۶ درصد در شهریور ماه و ۳۵ درصد در مهر ماه بوده که در مجموع ۷۱ درصد واکسن های وارداتی را تشکیل می دهد.

بر این اساس، ۳۲ میلیون و ۵۲۵ هزار دز واکسن در مهر ماه و ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز در شهریور وارد کشور شده است.

یک نهاد تحقیقاتی ایران: اثر سینوفارم در جلوگیری از مرگ نزدیک به آسترازنکا و در جلوگیری از ابتلا به کرونا ۵ درصد است

سینوفارم

به گزارش مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت در ایران، تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از مرگ نزدیک به تاثیر واکسن استرازنکا و تاثیر آن در جلوگیری از ابتلای به ویروس کرونا ۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت و استاد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است که این پژوهش روی ۳۸۸ هزار نفر در استان فارس صورت گرفته و در آن دریافت کنندگان دو دوز واکسن‌های مختلف و همچنین کسانی که واکسینه نشده بودند شرکت داشتند.

در گزارشی که این مرکز در مورد نتیجه تحقیقات به علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی نوشته، واکسن‌های استرازنیکا، اسپوتنیک وی و سینوفارم از لحاظ جلوگیری از ابتلای به کرونا، جلوگیری از بستری شدن بعد از ابتلا و جلوگیری از مرگ و میر مقایسه شده است.

براساس این جدول، کارآیی واکسن سینوفارم در جلوگیر ی از ابتلا ۵ درصد، در جلوگیری از بستری شدن مبتلایان ۵۵.۸ درصد و در جلوگیری از مرگ و میر ۶۵ درصد گزارش شده است.

این ارقام برای واکسن استرازنکا به ترتیب ۳۷.۹ درصد، ۵۷.۲ درصد و ۷۰.۸ درصد و برای واکسن اسپوتنیک ۳۹.۱ درصد، ۶۹.۵ درصد و ۷۴.۳ درصد بوده است.

آقای لنکرانی تاکید کرده است که شرایط آزمایش این سه واکسن یکسان نبوده و به عنوان مثال، تحقیق روی واکسن اسپوتنیک زمانی صورت گرفت که هنوز واریانت دلتا وارد کشور نشده بود و مطالعه واکسن سینوفارم برای زمانی است که واریانت دلتا وارد کشور شد آزمایش شده است.

وی گفته است که در زمان انجام تحقیقات، هنوز واکسن ایرانی برکت به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود. بخش عمده واکسن‌های مورد استفاده در ایران شامل ‌ سینوفارم، اسپوتنیک و واکسن برکت بوده است.

سینوفارم به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده، روند تایید اسپوتنیک، با وجود استفاده در شماری از کشورهای جهان، همچنان تکمیل نشده و واکسن برکت فقط در ایران تایید شده است.

ارقام این گزارش با ارقام اعلام شده از سوی شرکت‌های تولیدکننده واکسن‌های فوق یکسان نیست هرچند کارآیی اعلام شده تولیدکنندگان عموما در مورد کارآیی در برابر گونه اولیه ویروس بوده است.