۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

مقام آمریکایی: در صورت لزوم آماده‌ایم به راهی به جز دیپلماسی در برابر ایران متوسل شویم

یک مقام ارشد آمریکایی از سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشینگتن خبر داد و گفت مقام‌های آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود خواهندگفت دولت بایدن بدیپلماسی با ایران پایبند است، اما اگرلازم باشد آماده است راه‌های دیگر» را برای اطمینان از دست نیافتن تهران به سلاح اتمی دنبال کند.

به گزارش رویترز، این مقام ارشد که نامش فاش نشده افزود سفر ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به دو کشور اجازه می‌دهد اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و «ارزیابی اولیه» خود را از میزان پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران به‌روز کنند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد به طور کلی، کارشناسان آمریکایی معتقدند زمان لازم دستیابی ایران به «فرار هسته‌ای»، یعنی داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب اتمی، از زمان خروج آمریکا از برجام تاکنون «از حدود ۱۲ ماه به چند ماه» رسیده است.

او ادامه داد: «بدیهی است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.» این مقام آمریکایی با این حال، موضع جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در دیدارش با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید را تکرار کرد که «ما البته متعهد به یک مسیر دیپلماتیک هستیم».

او گفت: «اما بدیهی است که اگر این راه نتیجه نداد، راه‌های دیگری برای پیگیری وجود دارد و ما کاملا متعهدیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز سلاح اتمی تولید نمی‌کند.»

این مقام توضیحاتی درباره این «راه‌های دیگر» ارائه نکرد و فقط گفت: «ما آماده‌ انجام اقدامات لازم هستیم.»

قرار است مشاور امنیت ملی اسرائیل در سفرش به واشینگتن با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پس از برگزاری شش دور در وین با آغاز دولت ابراهیم رئیسی در ایران متوقف شده است.

هنوز تاریخ دقیقی از برگزاری دور دیگری از این مذاکرات تعیین نشده و در این فاصله تنش‌ها میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر سر نظارت بازرسان آژانس بر تاسیسات اتمی ایران افزایش یافته است.

به گفته مقام آمریکایی، ایران «نشانه‌هایی را برای تعدادی از طرفین مبنی بر آمادگی خود برای بازگشت به وین» ارسال کرده است.

اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به تازگی گفته که آمریکا ١٠ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران را آزاد کند، تا «به عنوان پالس مثبت تلقی کنیم و زودتر به میز مذاکره برگردیم».

رویترز تاکید کرد که دولت بایدن تاکنون تمایلی به انجام چنین کاری نشان نداده است.

سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا در حالی است که پیشتر نخست وزیر اسرائیل گفته بود این کشور قصد دارد موضع بایدن درباره پرونده هسته‌ای ایران را سخت‌تر کند.