۱۴۰۰ مهر ۱۱, یکشنبه

امیرعبداللهیان: براى آغاز مذاكره آمریکا ۱۰ میلیارد دلار از پول ایران را آزاد کند، مانور ما پیام به اسرائیل و آذربایجان بود

درحالیکه تهران هنوزنه تیم‌مذاکره کنند خود ونه زمان بازگشت بمذاکرات وین را تعیین کرده وپیشترازسوی کشورهای غربی به نقض تعهدات هسته‌ای، وقت‌کشی در روند مذاکرات و تلاش‌ برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای متهم شده است،حسین  عبداللهیان، وزیر خارجه ایران از ایالات متحده آمریکا خواست ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده کشورش را به عنوان پیش‌شرط برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای آزاد کند.وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه مذاکره‌ای که انتهایش قهوه خوری باشد به درد نمی‌خورد و آمریکا به نشان جدیت باید ده میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند، گفت:مانور ایران را «پیام به اسرائیل و آذربایجان» بود که تغییرات ژئوپولتیک و تغییر مرزها را تحمل نمی‌کنیم.

وزیر خارجه ایران در یک مصاحبه تلویزیونی گفت مذاکره‌ای که انتهایش «قهوه‌خوری» باشد به درد نمی‌خورد. او گفت آمریکا در جریان سفرش به نیویورک از کانال‌های مختلف سعی داشته با او ارتباط بگیرد. امیرعبداللهیان گفت که به واسطه‌ها گفته اگر نیت‌شان جدی است ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده را آزاد کنند.

امیرعبداللهیان افزود که «در مذاکره جدی هستیم و به مذاکره به زودی بازخواهیم گشت» و حتما روش و رفتار طرف مقابل می‌تواند در خروجی و نتیجه تعیین کننده باشد. در مذاکره باید متانت، منطق و اقتدار حاکم باشد و توافق و تعهدات طرفینی است و سندی هم هست که راجع به آن بحث می‌شود.

او اضافه کرد کاصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم روی این اتفاق نظر وجود دارد و داریم ترکیب تیم را نهایی می‌کنیم.

ایرعبداللهیان افزود که وزارت امور خارجه ایران مذاکره را دنبال خواهد کرد و مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه دنبال خواهد شد و طرف‌های مذاکراتی و توافقی که انجام می‌شود در سطح وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده تایید و جمع بندی نهایی خواهد شد اما وزارت خارجه در چارچوب نهادهای بالادستی نظام وظیفه ذاتی مذاکراتی را انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تنش اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را ناشی از «تلاش اسرائیل و تروریست‌ها برای تخریب روابط دو کشور ایران و آذربایجان» خواند و افزود: با حساسیت و قاطعیت و در عین حال نگاه دوستانه به همسایگان خود از جمله کشور آذربایجان مسائل را رصد و پیگیری می‌کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران همسایه بزرگ آذربایجان است و ما از مسیرهای دیپلماتیک پیام‌هایی را بین دو کشور رد و بدل کرده‌ایم و خوش‌بین هستیم.»

وزیر امور خارجه برگزاری مانور ایران در مرز جمهوری آذربایجان را «پیامی برای اسرائیل و تروریست‌ها» عنوان کرد و تاکید کرد که «هرگز حضور اسرائیل و اقدامات تحریک آمیزش را در نزدیک مرز با جمهوری اسلامی ایران و تغییر ژئوپولتیک منطقه و مرزها را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم.»

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه «پس از آزادسازی مناطق اشغال شده قره‌باغ، جمهوری اسلامی ایران هم در عالی‌ترین سطح از آزادسازی این مناطق اشغالی حمایت کرد»، افزود که «در جریان آزادسازی قره‌باغ اتفاقات ناگواری هم روی داد و جریانات تروریستی از منطقه به این منطقه بحرانی منتقل شده‌اند و این گروه‌ها منتظر و به دنبال سواستفاده خود بوده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که اسرائیل نیز تلاش کرد از این فرصت به وجود آمده حداکثر سواستفاده را بکند و در راستای تلاش ناموفقی که برای نزدیک کردن خود به مرزهای جمهوری اسلامی ایران دارد در بخش‌هایی از آذربایجان حضور پیدا کردند.

امیرعبداللهیان افزو که در یک هفته گذشته نیز درگیر موضوع جدی ترانزیت کامیون‌های ما از دو بخش‌ جمهوری آذربایجان به سمت مرز ارمنستان، مشکلاتی ایجاد شد و دو راننده تریلر ایرانی در جمهوری آذربایجان بازداشت شده‌اند به دلیل اینکه بخشی از منطقه در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

او افزود که در نیویورک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ملاقات و به صراحت نگرانی خود را اعلام کردم و گفتم اگر قرار است عوارضی و محدودیتی باشد از عرف دیپلماتیک و از مسیر سفارت اطلاع دهید که مثلا طبق قوانین تا ۴۰ روز دیگر این ضوابط جدید اعمال خواهد شد و این بازداشت‌ها هیچ توجیهی ندارد و این رفتار مثبتی تلقی نمی‌شود.