۱۴۰۰ مهر ۲۴, شنبه

«داعش» مسئولیت حمله به مسجد شیعیان قندهار را به عهده گرفت

طی یک هفته گذشته شاخه خراسان گروه «داعش» دو حمله مرگبار علیه مساجد شیعیان در افغانستان انجام داده است

شاخه خراسان گروه «داعش» مسئولیت حمله مرگبار به مسجد «امام بارگاه فاطمیه» شهر قندهار در جنوب افغانستان را به عهده گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» نوشت، گروه «داعش»، جمعه ۱۵ اکتبر (۲۳ میزان) با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت «اعماق» وابسته به این گروه، اعلام کرده که دو عامل انتحاری پس از کشتن نگهبانان این مسجد، خود را در میان نمازگزاران شیعه منفجر کردند.

همزمان وزارت امور خارجه ایالات متحده با صدرو بیانیه‌ای، این حمله را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما حمله امروز به مسجد شیعیان در قندهار را که سومین حمله در ماه جاری است به‌شدت محکوم می‌کنیم و به خانواده‌های قربانیان این حمله تسلیت می‌گوییم.»

بیانیه وزارت خارجه آمریکا افزوده است، «شهروندان افغانستان، از هر مذهب و اعتقادی که هستند حق دارند در فضای صلح و امنیت در این کشور زندگی و عبادت کنند.»

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز حمله به مسجد شیعیان قندهار را مصداق بارز «جنایت جنگی» خواند و آن را شدیدا نکوهش کرد.

در اعلامیه این کمیسیون آمده که «این دومین حمله بر‌ شیعیان در فاصله‌ یک‌ هفته است» و کمیسیون حقوق بشر، از ‌تداوم حملات هدفمند بر اقلیت‌‌های مذهبی و قومی در این کشور به ‌شدت نگران است.

وقوع یک انفجار، جمعه ۱۵ اکتبر، در مسجد شیعیان شهر قندهار در جنوب افغانستان ۶۲ کشته و ۶۸ زخمی بر جای گذاشت. این انفجار در مسجد «امام بارگاه فاطمیه» شهر قندهار رخ داده است.

شماری از رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داده‌اند، دست‌کم دو انفجار در داخل و مقابل دروازه ورودی این مسجد به‌وقوع پیوسته‌ است.

سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که یک نیروی ویژه برای تحقیقات بیشتر این رویداد به محل انفجار اعزام شده است.

پس از به قدرت‌رسیدن گروه طالبان در افغانستان، حملات و انفجارهایی در شهرهای مختلف این کشور رخ داده که گروه «داعش خراسان»، مسئولیت اغلب آنها را برعهده گرفت.

در حمله مرگبار «داعش»، جمعه، ۸ اکتبر، به نمازگزاران در مسجد سیدآباد ولایت کندز، ۱۵۰ شهروند شیعه و هزاره افغانستانی کشته و ۲۰۰ تن دیگر مجروح شدند.