۱۴۰۰ مهر ۹, جمعه

پس از خوزستان آب آشامیدنی سه استان دیگر ایران در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن است

تسنیم”، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران،به نقل ازاستاندار اصفهان نوشت که ذخیرۀ سد زاینده رود که آب آشامیدنی سه استان اصفهان،یزدو چهارمحال و بختیاری را تأمین می‌کند “در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن” است.

به گفتۀ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان هم اکنون حجم سد زاینده رود کمتر از ده درصد ظرفیت این سد است که باید آب آشامیدنی سه استان را تأمین کند.

استاندار اصفهان در عین حال آب را اصلی‌ترین مسئلۀ این استان دانسته و گفته است که بیست سال پس از آغاز ساخت سد کوهرنگ ۳ پیشرفت فیزیکی این سد کمتر از پنجاه درصد بوده و به دلیل “یک مشکل فنی چندین ماه است که کار به تعویق افتاده است.” استاندار اصفهان توضیحی دربارۀ این “مشکل فنی” نداده است. اما، او “خدا را شکر کرده” که این “مشکل فنی” نامعلوم رفع شدنی است و سپس افزوده است که “اگر این مشکل نبود تاکنون سد را تمام کرده بودیم.”

وی مشابه همین سخن را در مورد تونل کوهرنگ گفته است. به گفتۀ استاندار اصفهان ” نود درصد کار تونل کوهرنگ نیز تمام شده است.” او سپس افزوده است : “سال گذشته چندین پمپ را وارد سد چادگان کردیم ولی باز این تونل به خاطر مشکلی که پیش بینی نکرده بودند [!] وقت بسیاری از ما گرفت و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد. از اواخر اسفند می‌توان حدود شصت میلیون متر مکعب آب پمپاژ کرد.”

در اظهاراتی جداگانه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوۀ قضائیه، در جریان سفر به استان قزوین گفت : “بحران آب و تنش آبی، آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست” و “چالش‌های وقف” از جمله “مشکلات عمده استان قزوین هستند که با کمک دولت و مجلس” باید برطرف شوند.