۱۴۰۰ شهریور ۱۹, جمعه

روسیه:‌ مسکو به هرگونه قطعنامه در آژانس علیه ایران رأی منفی خواهد


آخرین به روزرسانی: 10 سپتامبر ,2021: 01:22 شب GST

میخاییل اولیانوف، سفیرروسیه درسازمان‌های بین‌المللی مستقردروین گفته است مسکو به هرگونه قطعنامه‌ای که ایران را در آژانس بین المللی انرژی اتمی هدف قرار دهد، رأی منفی خواهد داد.

اولیانوف، جمعه 10 سپتامبر در توییتی نوشت: «نیازی به قطعنامه نیست و قطعنامه نه تنها بی‌معنی بلکه به شدت مضر است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که این روزها در مسكو و پاريس با شركای روسی و اروپايی خود درباره برنامه اتمی ايران و همچنین ضرورت دست‌یابی به یک تفاهم و اجرای آن برای بازگشت متقابل به برجام رایزنی می‌کند با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت که گفت‌وگوهای خوبی در مسکو درباره مسئله هسته‌ای ایران انجام داده است.

مالی، شامگاه پنج‌شنبه 9 سپتامبر در دیدار با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو درباره پرونده اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیام توییتری خود تاکید کرد که با ریابکوف، هدف مشترک خود در از سرگیری مذاکرات وین میان ایران و قدرت‌های جهانی و بازگشت سریع و متقابل به برجام را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که مسکو در روزهای هشتم و نهم سپتامبر شاهد رایزنی میان معاون وزیر خارجه این کشور و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با حضور «نیکولای اسپاسکی»، معاون مدیرکل «روس اتم» روسیه (شرکت دولتی فعال در زمینه انرژی هسته‌ای) و «دیوید هیزنگا»، معاون وزیر انرژی آمریکا بوده است.

از سویی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز شامگاه پنج‌شنبه در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مذاکرات اتمی گفت: «طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.»

او همچنین بدون اعلام زمان از سرگیری مذاکرات معطل مانده اتمی، اظهار داشت که ایران در حال بررسی‌های لازم در زمینه چگونگی بازگشت به مذاکرات است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پنج‌شنبه در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مواضع کشورهای غربی، گفته بود که بازرسی‌های فراپادمانی آژانس از تاسیسات اتمی ایران متوقف شده است.

رسانه‌های داخلی ایران نیز گزارش دادند که «ایران درخواست گروسی برای سفر به کشور را در حالت تعلیق گذاشته و فعلا موضع مثبت یا منفی در برابر این درخواست اتخاذ نکرده است.»

گزارش آژانس

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه‌شنبه در 2 گزارش اعلام کرد که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است.

در این گزارش‌ها آمده که حکومت ایران مانع حضور نظارتی بازرسان این نهاد در تاسیسات هسته‌ای‌اش می‌شود، و همچنین از ارائه «پاسخ‌های رضایت‌بخش» درباره فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی‌اش در گذشته سر باز می‌زند.

آخرین تحولاتی که در برنامه هسته‌ای ایران روی داده، غنی‌سازی 10 کیلوگرم اورانیوم تا سطح شصت درصد، یعنی نزدیک به سطح تولید بمب اتم است.

هشدار آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات مقامات ایران هشدار داد که «ایالات متحده به رها كردن مساله توافق هسته‌ای با ایران نزدیک‌تر می‌شود.»

بلینکن در دیدار با همتای آلمانی خود در برلین گفت: «به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت به برجام همان مزایا را نخواهد داشت.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم با اعلام اینکه از دولت جدید ایران خواسته «فورا به میز مذاکرات برگردد»، گفت: «اعلام تهران مبنی بر این‌که از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد بسیار طولانی است.»

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای آورد: «نتیجه‌گیری دو گزارش منتشر شده اخیر از سوی مدیرکل آژانس بار دیگر نشان دهنده عدم همکاری جدی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تداوم نگران کننده برنامه هسته‌ای ایران از جمله فعالیت‌هایی است که هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی معتبری ندارند.»

مذاکرات اتمی وین میان ایران و کشورهای غربی با حضور غیر مستقیم آمریکا برای احیای برجام پس از 6 دور در 29 خرداد گذشته و بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات اخیر ایران متوقف شد. هنوز تاریخ جدیدی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.