۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

اولین واکنش خامنه‌ای به ظریف: وزارت امور خارجه تصمیم‌گیرنده نیست

علی خامنه‌ای،رهبرجمهوری اسلامی ایران روزیکشنبه 2 می 2021 دراولین واکنش به فایل صوتی منتشرشده ازجواد ظریف،وزیر امور خارجه این کشور، اظهارات او را «مایه تاسف» و «خطای بزرگ» خواند و تاکید کرد که در سیاست خارجی، وزارت امور خارجه تصمیم‌گیرنده نیست.

خامنه‌ای در سخنرانی آنلاین خود گفت: « در هیچ کجای دنیا سیاست خارجی توسط وزارت خارجه تعیین نمی‎شود و وزارت خارجه فقط مجری است. در کشور ما هم همین‎طور است. نباید جوری حرف بزنیم که انگار سیاست کشور را قبول نداریم.»

او در ادامه گفت : «این روزها از بعضی مسئولان حرف‌هایی شنیده شد که مایه تعجب و تاسف بود. بعضی از آنها تکرار حرف‌های خصمانه امریکاست.»

خامنه‌ای رسانه‌های که فایل صوتی ظریف را پخش‌ کرده‌اند را «دشمن» توصیف کرده و افزود:« این اظهارات خطای بزرگی بود که نباید از مسئولین جمهوری اسلامی سر بزند.»

دقایقی پس از سخنرانی علی خامنه‌ای، جواد ظریف با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود، از رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کرد.

ظریف در متن عذرخواهی‌اش نوشت: « بسیار متأسفم که برخی نقطه نظرات شخصی که صرفا برای انتقال صادقانه تجربیات و بدون قصدی برای انتشار بیان شده بود، دزدانه منتشر و به صورت گزینشی مورد بهره‌برداری و دستمایه خصومت ورزی بدخواهان کشور و مردم و انقلاب گردید و اسباب تکدر خاطر شریف مقام معظم رهبری را فراهم آورد.»

او با تاکید بر اینکه « پیروی از نظرات و تصمیمات رهبری ضرورتی غیرقابل انکار برای سیاست خارجی » است، متعهد شد او و همکارانش « در کنار دیگر خدمتگزاران در اجرای بی‌کم و کاست منویات» کوشا باشند.

پس از انتشار فایل صوتی محرمانه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به صراحت از نقش جنگ‌افروزانه و مخرب سپاه قدس و قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در منطقه پرده برداشته، واکنش‌ها به این سخنان از سوی افراد نزدیک به نهادهای قدرت و برخی خبرگزاری‌ها آغاز شد.

خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران، دوشنبه 6اردیبهشت، نه تنها سخن ظریف مبنی بر «کشاندن پوتین به جنگ سوریه توسط قاسم سلیمانی» را تکذیب نکرده بلکه از حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز شاهدی بر صحت سخنان ظریف آورده و نوشته: «روسیه در ابتدای امر مردد بود که وارد جنگ در سوریه شود و قاسم سلیمانی روی نقشه و توضیحاتی واقعی در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور روسیه داشت، او را متقاعد کرد که برای جلوگیری از سقوط دولت سوریه، به مسئله این کشور ورود کند. در آن جلسه دو ساعته، پوتین به حاج قاسم گفت من قانع شدم. این چیزی بود که از حاج قاسم شنیدم.»

فایل صوتی مصاحبه‌ای منتشر نشده از جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که روز یکشنبه، توسط تلویزیون «ایران اینترنشنال» منتشر شد، جنجال برانگیز شد. ظریف در این گفتگو سعی کرده مجددا نقش «دیپلمات معتدل» را مقابل«جریانات خشن و تندرو» بازی کند تا جایی که به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، تاخته و او را به « فدا کردن دیپلماسی برای میدان جنگ» و «تخریب برجام» متهم کرده است.

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه که توسط سعید لیلاز، اقتصاددان نزدیک به دولت روحانی، انجام شده، فاش کرد که حمله صورت گرفته به سفارت پادشاهی عربی سعودی در تهران با هدف تخریب توافق هسته‌ای انجام شد.

در این فایل 3 ساعته ظریف قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه را به فدا کردن دپیلماسی در راه جنگ و سنگ‌اندازی در مسیر برجام متهم کرده و گفت: «کافی است اتفاقاتی که در شش ماه بین نهایی شدن برجام تا به اجرا در آمدن آن رخ داد را مرور کنید، یعنی از تیرماه 1394 تا دی آن سال. آخرین این اتفاقات حمله به سفارت عربستان و گرفتن دو کشتی آمریکایی بود. اولینش سفر سردار سلیمانی به روسیه بود.» به گفته ظریف «سفر آقای سلیمانی به روسیه به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما.»