۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

دور چهارم مذاکرات وین؛ بحث‌ بر سر پیش‌نویس توافق‌

 دور چهارم نشست وین در سومین روزش، ظهریکشنبه 19اردیبهشت، با جلسه‌ ای میان هیئت ایرانی و هیئت‌های اروپائی سه کشور بریتانیا و فرانسه  و آلمان با حضورانریک همورا هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «العربیه» از وین، بحث‌ها بر سر امضای پیش‌نویس توافق‌نامه برای چگونگی بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ادامه دارد.

بنا به این گزارش، سه کمیته فنی نشست وین از صبح یکشنبه برای مسایلی که باید درباره آنها توافق شود، تشکیل جلسه داده‌اند. اروپایی‌ها در تلاشند تا اختلافات باقی‌مانده بین طرف‌های آمریکایی و ایرانی را میانجیگری کنند، به این امید که در پایان این دور مذاکرات همه طرف‌ها به توافق برسند.

میخاییل اولیانوف، نماینده هیئت روسیه در نشست وین در پاسخ به انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات، که گفته بود «ضرب‌الاجلی در مذاکرات برجام وجود ندارد» در توئیتی نوشت: «برای مذاکرات تاریخ مشخصی تعیین شده که 21 مه است. اگر بعد از این تاریخ ادامه یابد، تردیدها و خطرات افزایش خواهد یافت.»

اختلافات در تهران

در تهران هنوز بر سر مفاد توافق و خطوط قرمز اختلافات شدیدی وجود دارد. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس ایران در سخنرانی روز یکشنبه خود گفته «برداشته شدن تمامی تحریم‌ها، راستی آزمایی، عدم مذاکره‌ با آمریکا قبل از برداشته شدن تحریم‌ها و قوانین مصوب مجلس، 4 خط قرمزی است که در مذاکرات وین وجود دارد.»

از سوی دیگر، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس ایران، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت «نمایندگان در جلسه غیرعلنی (امروز) عنوان کردند که تیم مذاکره کننده باید مراقبت کند تا مقاومتی که ملت ایران در طول این هشت سال در مقابله با تحریم‌ها نشان دادند، خدشه دار شدن نشود و منافع ملت ایران و کشور به خطر نیافتد.»

فراهانی با بیان اینکه علاقه‌ای به ادامه‌ تحریم‌ها ندارد گفت:‌ «نباید تیم مذاکره کننده در مذاکرات عجله کند و مجلس استفاده از ابزار مذاکره را در روند مسائل سیاست داخلی قبول ندارد.» او با تاکید باید راستی آزمایی «با دقت و در زمان کافی انجام شود» و «تمام تحریم ها باید برداشته شود».

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه، به «العربیه» گفت روشن نیست جدیت ایران به چه میزان است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شنبه شب در توییتی نوشت: «پرزیدنت بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا ایالات متحده به بی‌قانونی ادامه خواهد داد و یا به قانون پایبند می‌شود، مسئولیت بر شانه ایالات متحده است و نه ایران.»