۱۳۹۸ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

بالاگرفتن بحران سیل و آبگرفتگی در ۲۷ استان کشور

در حالی که بحران سیل و آبگرفتگی ۲۷ استان را در سراسر کشور فراگرفته است، آخرین گزارشها حاکیست شهر پلدختر در اثر سیلاب از دسترس خارج شده و هیچ خبری از وضعیت مردم نیست.


حکومت آخوندی آمار و ارقامی هم از میزان تلفات انتشار نداده است.
به اعتراف وزیر کشور حکومت آخوندی، که البته نسبت به واقعیت فجایع سیل بسیار نارسا و همراه با کتمان حقایق است، در جریان سیلهای ویرانگر، ۱۴۱ رودخانه طغیان کردند و ۴۰۹ رانش زمین رخ داده است. ۷۸ جاده بین‌شهری و حدود ۲۲۰۰ جاده روستایی مسدود شده‌اند. ۸۴ پل تخریب شدند. ۲۵هزار خانه در جریان سیل در شهرها و روستاهای مختلف کشور تخریب شده و ۶۰ هزار خانه نیز نیاز به تعمیر دارد.
گزارشها حاکیست ۱۵۰هزار تن مجبور به تخلیه شهر خرم‌آباد شدند . سیل در خرم‌آباد به فرودگاه این شهر نیز رسیده است. در چند شهرٍ لرستان وضعیتٍ اضطراری اعلام شده و مردم چند شهر در این استان بر اثر طغیان رودخانه‌ها به پشت‌بامها پناه برده‌اند.
بامدژ خوزستان به زیر آب فرو رفت. سد گلپایگان نیز سرریز کرد. پل گاومیشان در استان که تنها راه اصلی ایلام به لرستان است به‌کلی تخریب شد.
یک هموطن در همدان گرفتار سیل شد و جان باخت.
مردم استان البرز نیز نگران سرریز کردن سد کرج هستند.

بارندگیهای روز دوشنبه و سیل و آبگرفتگی در استان‌های زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، شمال بوشهر، همدان، مرکزی، جنوب قم، زنجان، قزوین، البرز و تهران شدت بیشتری یافته است.

مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت بار دیگر عموم مردم بویژه جوانان را به تشکیل شوراهای مردمی و کمک رسانی مستقل به هموطنان سیل زده بویژه در خوزستان و لرستان و ایلام فراخواند و گفت در حالیکه آخوندها کاری جز حفظ سلطه ننگین خود و چپاول مردم ندارند همیاری ملی تنها راه مقابله با این سیل ویرانگر است.
خانم مریم رجوی افزود: آخوندها با قتل عام محیط زیست، نابودی جنگلها، دزدی های کلان، هدر دادن سرمایه ها در سرکوب و تروریسم و جنگ افروزی، ایران را در برابر حوادث طبیعی بی دفاع گذاشته و باعث قربانیان زیاد و میلیونها آواره و بی خانمان در اثر سیل شده اند.


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران با صدور اطلاعیه‌ای درباره خسارات فاجعه سیل اعلام کرد: بار دیگر سیل ویرانگر، مناطق وسیعی از کشور به ویژه استانهای خوزستان و لرستان وایلام را فرا گرفته و دهها شهر و صدها روستا زیر آب رفته اند. اما آخوندهای تبهکار و فاسد حاکم، به رغم پیش بینی بارانهای شدید در این مناطق، هیچ اقدام موثری برای مقابله با آثار فاجعه بار سیل نکرده اند. مردمٍ بسیاری از شهرها و روستاها، ناگزیر به ترک شهر و خانه هایشان شده اند بدون اینکه رژیم کمترین تدابیری برای اسکان دادن موقت آنها به عمل آورده باشد.
در حالیکه خامنه ای در یک سکوت مرگبار در باره سیل ویرانگر و آثار فاجعه بار آن به سر می برد، سران رژیم مانند لاریجانی و روحانی و اعضاء کابینه اش و سرکردگان سپاه پاسداران با سفرهای نمایشی به مناطق سیل زده و گرفتن عکس و فیلم، خشم و انزجار مردم را برانگیخته اند.
جواد کاظم نسب عضو مجلس ارتجاع از اهواز، سفر روحانی به خوزستان را بی ثمر توصیف کرد و گفت ”اغلب امکاناتٍ فرسوده و دارای مشکل فنی” را به خوزستان ارسال کردهاند و افزود ”عدم لایروبی رودخانهها و ساماندهی آنها” از عوامل این سیل بوده است.
از سوی دیگر در حالیکه دو هفته، از سیل بویژه در مناطق شمالی بویژه استان گلستان و شهرهایی مانند آق قلا و گمیشان میگذرد، وضعیت در این مناطق همچنان بحرانی است و رژیم هیچ اقدامی برای حل مشکلات ناشی از سیل نکرده و سیلزدگان صرفا به کمکهای مردمی متکی هستند.