۱۳۹۸ اردیبهشت ۶, جمعه

تلگرام طلایی و هاتگرام بدلیل جاسوسی از گوگل حذف شدند


سایت بی بی سی(فارسی) ۵/۲/۹۸ : « تلگرام طلایی و هاتگرام، دو پوسته ایرانی پیامرسان تلگرام، به دلیل جاسوسی از گوگل پلی، مرجع اصلی دریافت نرم‌افزارهای آندروید، حذف شده‌اند. گوگل همچنین با هشدار به کاربرانی که این دو اپلیکیشن را روی دستگاه‌هایشان داشته‌اند، آنها را پاک کرده است.
با وجود فیلتر تلگرام در ایران، دسترسی به تلگرام طلایی و هاتگرام همچنان ممکن بود. درباره مشکلات امنیتی تلگرام طلایی و هاتگرام پیش از نیز هشدار داده شده بود. این دو پوسته پس از نصب روی دستگاه کاربران، کانال‌هایی چون بی‌بی‌سی فارسی را برای کاربر حذف و مسدود می‌کردند. گزارش‌هایی در رسانه‌های ایرانی حاکی از ارتباط تلگرام طلایی و هاتگرام با نهادهای امنیتی ایران بود. تلگرام پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در ایران فیلتر شد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، فیلتر تلگرام را "تصمیم عالی‌ترین سطح نظام" توصیف کرد، عبارتی که به عنوان اشاره او به رهبر جمهوری اسلامی تعبیر شد.انتقاد روحانی از 'عالی‌ترین سطح نظام' برای فیلتر تلگرامحساب کاربری آیت‌الله خامنه‌ای مجبور به حذف توییت خبرساز شدگوگل حساب‌های پرس‌تی‌وی را بستاینستاگرام: بسته شدن حساب فرماندهان سپاه مربوط به تروریست خوانده شدن آن است
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، به دنبال حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل گفته "همه" پوسته‌های فارسی مشکل امنیتی دارند. آقای آذری جهرمی این مطلب را در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر بیان کرده است. توییتر در ایران زیر نظر وزارت ارتباطات فیلتر شده است.

وزیر ارتباطات ایران پیشتر گفته بود "مرکز ملی فضای مجازی" مسئول تصمیم‌گیری درباره تلگرام طلایی و هاتگرام است.
ابوالفضل حسن بیکی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، سال گذشته از قول محمود علوی، وزیر اطلاعات، گفت: "تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است." طلایی از قول وزیر اطلاعات ایران "متعلق" به حکومت خوانده شده بود  مجتبی ذوالنوری هم، نماینده دیگر مجلس ایران که سابقه امنیتی نیز دارد، گفته بود تلگرام طلایی و هاتگرام را "یک دستگاه امنیتی داخلی" راه انداخته بود. امین ثابتی، کارشناس امنیت دیجیتال، به بی‌بی‌سی فارسی گفت درباره اشکالات امنیتی تلگرام طلایی و هاتگرام و جاسوسی آنها از اطلاعات کاربران، پیشتر هم هشدار داده شده بود. آقای ثابتی گفت همه شواهد حاکی از ارتباط اینها با نهادهای امنیتی ایران است. این کارشناس امنیت دیجیتال گفت او و همکارانش به تازگی اشکالات امنیتی تلگرام طلایی و هاتگرام را به شرکت گوگل اطلاع داده‌اند».