۱۳۹۶ آذر ۱۶, پنجشنبه

سخنرانی ترامپ اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو


تلویزیون سی ان ان ۱۵/۹/۹۶ : « ترامپ : زمانی که به ریاست جمهوری رسیدم قول دادم که به چالش های جهانی با دیدی باز و ایده های تازه نگاه کنم.
ما نمی توانیم مشکلاتمان را با همان دعاوی شکست خورده حل کنیم و همان استراتژی های شکست خورده گذشته را تکرار کنیم.
تمامی چالش ها نیازمند رویکرد جدید است . اعلام امروز من رویکرد جدیدی را برای درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان نشان می دهد.



در سال 1995 کنگره قانون سفارت اورشلیم را تصویب کرد و از دولت فدرال خواست که سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کند و برسمیت بشناسد که آن شهر مهم پایتخت اسرائیل باشد.
این قانون در کنگره با اکثریت دو حزبی تصویب شد و با اتفاق آرا در سنا همین ۶ ماه پیش بر آن تاکیدشد.
برای 20 سال هر رئیس جمهور آمریکا از قانون چشم پوشی و نادیده گرفتن استفاده کرده و از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم یا شناساسیی اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل، سرباز زده است.
روسای جمهور این قانون چشم پوشی و نادیده گرفتن را با این اعتقاد استفاده کرده اند که تاخیر در برسمیت شناختن اسرائیل هدف صلح را پیش خواهد برد.
برخی می گویند آنها شجاعت نداشتند ولی آنها بهترین قضاوت خود را برمبنای واقعیاتی که آنزمان می فهمیدندانجام دادند. هرچند که این ها ثبت شده اند.
با این حال بعد از بیش از دو دهه با قانون چشم پوشی و نادیده گرفتن، ما به یک توافقنامه پایدار میان اسرائیل و فلسطینیان نزدیک نیستیم .
اشتباه است که تصور کرد که تکرار همان فرمول میتواند به نتیجه متفاوت یا بهتری بیانجامد.
در نتیجه من تصمیم گرفتم زمان آن است که رسماً اورشلیم را بعنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت.
روسای جمهور پیشین این را یک قول مهم انتخاباتی کرده بودند آنها در پاسخگویی به آن شکست خوردند.
امروز من جواب می دهم قضاوت من این است که این مسیر عملی در جهت بهترین منافع آمریکا و صلحی است که میان اسرائیل و فلسطینیان پیگیری می شد.
این گامی است که مدتها برای پیشرفت پروسه صلح و کار بسوی یک توافق پایدار از اجرای آن گذشته است.
اسرائیل یک کشور مستقل است باحق حاکمیت مانند هر کشوری دیگری که پایتخت خود را تعیین کند. تایید این واقعیت یک شرط ضروری برای دستیابی به صلح است .
۷۲ سال پیش بود که آمریکا در دوره پرزیدنت ترومن کشور اسرائیل را برسمیت شناخت.
از آنزمان اسرائیل پایتخت خود را درشهر اورشلیم قرار داده است پایتختی که مردم یهود در دوران قدیم بنا نهادند. امروز اورشلیم مرکز‍ مدرن دولت اسرائیل است و محل پارلمان کما اینکه دادگاه عالی اسرائیل است .
این محل اقامت رسمی نخست وزیر و پرزیدنت است و مقر بسیاری از وزارتخانه های دولت است .
برای دهه ها روسای جمهور بازدید کننده و وزاری خارجه و رهبران نظامی باهمتایان اسرائیلی خود در اسرائیل ملاقات کرده اند همچنانکه من در سفرم به اسرائیل امسال این کار را انجام دادم.
اورشلیم فقط در قلب سه مذهب بزرگ قرار ندارد بلکه در قلب موفق ترین دموکراسی ها در جهان قرار دارد.
طی ۷ دهه گذشته مردم اسرائیل کشوری را ساخته اند که یهودیان و مسلمانان و مسیحیان و مردمی از همه مذاهب برای زندگی و نیایش بنا به آگاهی و اعتقادشان آزاد بوده اند.
اورشلیم امروز باید مکانی باقی بماند که یهودیان در دیوار غربی نیاش می کنند، جایی که مسیحیان در ایستگاه های صلیب ( مسیح) قدم میزنند و جایی است که مسلمانان در مسجدالاقصی نیایش می کنند.
هرچند طی تمامی این سالیان روسای جمهوری که آمریکا را نمایندگی می کردند از برسمیت شناختن رسمی اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل سرباز زدند.
در واقع ما هیچ پایتختی از اسرائیل را برسمیت نشناختیم. اما امروز ما نهایتاً بروشنی تایید می کنیم که اورشلیم پایتخت اسرائیل است.
این چیزی دست کم از برسمیت شناختن این واقعیت ندارد. همچنین این کار درستی است . این چیزی است که باید انجام میشد. برای همین است همسو با اورشلیم وقانون سفارت، من همچنین به وزارت خارجه دستور می دهم که آماده سازی ها انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم را انجام دهد.
این فوریت پروسه استخدام آرشتیکت ها و مهندسین و طراحان را ایجاب می کند که سفارت جدید وقتی تکمیل شد کمک خارق العاده ای به صلح خواهد کرد.
در اعلام این موضع می خواهیم یک نکته بسیار روشن باشد این تصمیم به هرشکلی قصد ندارد بازتاب کنارکشیدن ما از تعهد قوی مان برای تسهیل یک توافقنامه صلح پایدار باشد، ما خواستار توافقنامه ای هستیم که معامله ای بزرگ برای اسرائیلیان و معامله ای بزرگ برای فلسطینیان باشد.
موضع ما در مورد وضعیت نهایی از جمله محدوده های حاکمیت اسرائیل در اورشلیم یا قطعنامه مربوط به مرزهای مورد مناقشه مربوط نمی باشد.
آن سوالات به طرفهای شرکت کننده (درمذاکرات )بر می گردد. آمریکا همچنان عمیقاً متعهد به کمک به تسهیل یک توافق صلح است که برای هردو طرف قابل قبول باشد.
من قصد دارم از هرآنچه که در توان دارم برای پیشبرد چنین توافقنامه ای استفاده کنم.
شکی نیست اورشلیم یکی از حساس ترین موضوعات در آن مذاکرات می باشد.
آمریکا از راه حل دوکشوری حمایت می کند اگر توسط دو طرف موافقت شود در این میان من از تمامی طرفها خواهم خواست وضعیت موجود را در سایت های مقدس اورشلیم ازجمله معبد مقدس معروف به حرام الشریف حفظ کنند .
فراتر از همه آنها بزرگترین امیدما برای صلح که خواست جهانی و ذاتی بشریت است می باشد.
با اقدام امروز من بر تعهد دیرینه دولتم برای آینده صلح و امنیت برای منطقه تاکید میکنم.
البته که مخالفت و رنجش دررابطه با اعلام این موضوع خواهد بود اما ما مطمئنیم که نهایتاً در حالی که ما این مخالفت ها را حل کنیم مابه صلح و جایی می رسیم که در درک و همکاری مان بسا مهمتر باشد. این شهر مقدس باید بهترین محل برای بشریت باشد و اینقدر ما را به کشمکش های کهنه نیاندازد که کاملاً قابل پیش بینی می باشند.
صلح هیچگاه دور از دسترس کسانی که خواستار رسیدن با آن باشند نبوده است .
بنابر این امروز ما خواستار آرامش و میانه روی و نظرات بردبارانه هستیم تا که بر شرارت های کینه و نفرت فائق آئیم.
فرزندان ما باید از ما عشق و نه درگیری های ما را به ارث ببرند .
تکرار می کنم پیامی که در اجلاس تاریخی و فوق العاده در عربستان سعودی اوایل امسال دادم خاورمیانه دارای فرهنگ و تاریخی غنی و منحصر به فرد است و مردم آن با استعدادو مغرور و متنوع و پرشور و قوی می باشند.
اما آینده باور نکردنی که در انتظار این منطقه است، خونریزی و جهالت و تروریسم مانع آن شده است.
معاون من پنس در روزهای آینده به منطقه سفر می کند تا که برتعهدمان باشرکایمان در سراسر خاورمیانه برای شکست دادن افراطی گری که امیدها و آرزوهای نسل های آینده راتهدید می کند تاکید نماید.
زمان آن است برای بسیاری که خواستار صلح هستند تا که افراط گرایان را بیرون برانند.
زمان آن است برای تمامی کشورهای متمدن ومردم که به اختلافات با مناظره های منطقی و نه خشونت پاسخ دهند وزمان آن است که صداهای جوان و میانه رو در سراسر خاورمیانه برای خود آینده ای روشن و درخشان را بخواهند.
بنا بر این بگذارید خود را وقف مسیر تفاهم و احترام متقابل نماییم. بگذارید در مورد تمامی فرضیات دوباره فکرکرده و ذهن ها را به احتمالات باز کنیم و نهایتاً من از رهبران سیاسی و مذهبی منطقه، اسرائیلیان و فلسطینیان، یهودیان و مسلمانان و یهودیان می خواهم که به ما در خواست والا برای صلح پایدار بییوندند.
متشکرم خداشما را حفظ کند خدا اسرائیل را حفظ کند خدا فلسطینیان را حفظ کند و خدا آمریکا را حفظ کند . متشکرم ».