۱۴۰۰ مهر ۱۴, چهارشنبه

تاکید سالیوان بر عزم آمریکا برای ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا بر عزم ایالات متحده برای اتخاذ گزینه‌های دیگری در صورت شکست روند دیپلماسی با ایران تاکید کرد، او اما توضیح داد که دولت جو بایدن معتقد است که دیپلماسی بهترین راهکار برای مطمئن شدن از عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

سالیوان، سه‌شنبه، ۵ اکتبر، در پی دیدار با ایال هولاتا، همتای اسرائیلی خود بر عزم واشینگتن برای ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی تاکید کرد.

در حاشیه گفت‌وگوهای استراتژیک آمریکا و اسرائیل که سه‌شنبه در کاخ سفید منعقد شد دو طرف همچنین برای مقابله با چالش‌هایی که اسرائیل و شرکای منطقه‌ای آمریکا با آن مواجه هستند و بر ثبات و امنیت منطقه تاثیر می‌گذارد، توافق کردند.بازگشت قریب‌الوقوع به مذاکرات

از سویی یک مقام آمریکایی سه‌شنبه تاکید کرد که دستیاران جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به اسرائیلی‌ها ابلاغ خواهند کرد که واشینگتن به دیپلماسی با ایران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای پایبند است اما چنانچه این مذاکرات با شکست مواجه شود راههای دیگری را در پیش خواهد گرفت.

در همین راستا خبرگزاری رویترز افزود که مقامات آمریکایی و اسرائیلی به تبادل داده‌های اطلاعاتی خواهند پرداخت و درباره میزان پیشرفته‌های حاصله در برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی‌هایی را انجام‌ خواهند داد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی در دولت بایدن دوشنبه تاکید کرده بود که ایالات متحده امیدوار است «به زودی» به مذاکرات غیر‌مستقیم با تهران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد.

این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در وین برای احیای توافق هسته‌ای پس از انجام شش دور در ژوئن گذشته با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید ایران متوقف شده و زمانی هم برای از سرگیری دور هفتم آن تعیین نشده است.

در تازه‌ترین اظهار نظر از سوی مقامات ایرانی در این‌باره حسین امیرعبداللهیان شرط بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را آزادی ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در خارج اعلام کرد که در واکنش به آن کشورهای غربی به ویژه آلمان و فرانسه از ایران خواستند فورا و بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی به مذاکرات وین بازگردد.