۱۴۰۰ مهر ۱۳, سه‌شنبه

عفو بین‌الملل: نیروهای طالبان ۱۳ نفر از اعضای قوم هزاره را در ولایت دایکندی کشته‌اند


سازمان عفو بین‌الملل گزارش داد که ۱۳ نفر از اعضای قومیت هزاره از جمله یک دختر ۱۷ساله در ولایت دایکندی افغانستان به دست نیروهای طالبان کشته شدند.

سازمان عفو‌ بین‌الملل در گزارش خود اشاره کرده که این کشتار روز هشتم شهریور در روستای کهور در ولایت دایکندی رخ داده و یازده نفر از قربانیان هم از نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان در دولت برکنار شده این کشور بوده‌اند.

بر اساس شهادت شاهدان عینی که از سوی عفو بین‌الملل گردآوری شده طالبان ۹ نفر از اعضای گارد ملی را پس از این که آنها تسلیم شده بودند بدون هیچ‌گونه محاکمه، اعدام کردند.

عفو‌بین‌الملل نوشته که به نظر می‌رسد قتل آنها در زمره جنایت جنگی باشد. همچنین به گزارش این سازمان حقوق بشری دو غیرنظامی در تلاش برای فرار از دست طالبان کشته شدند از جمله یک دختر ۱۷ ساله که با تیراندازی طالبان به سمت جمعیت کشته شده است.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین الملل گفت: «این اعدام‌های خونسردانه ثابت می‌کند که طالبان همان جنایت‌هایی که در گذشته انجام داده‌اند را تکرار می‌کنند.»

کالامارد افزود: «این اعدام‌های خونسردانه ثابت می‌کند طالبان مرتکب همان سوء استفاده‌های وحشتناکی می‌شوند که در دوران حکومت قبلی‌شان در افغانستان انجام داده بودند.»